۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۴۶۷۴۰۶
شاعر معاصر کشور:

شعر آیینی ریشه در دیانت و ملیت ایرانیان دارد

شاعر و نویسنده معاصر کشور با بیان اینکه شعر آیینی در ایران ریشه در دیانت و ملیت مردم این کشور دارد، گفت: به گواه تاریخ هرگاه در ایران ملیت و دین در کنار هم بوده‌اند؛ ملت ما رشد کرده و هرگاه هم دچار افراط و تفریط شده و یکی از این دو را مد نظر قرار داده‌ایم، زیان کرده‌ایم.
علیرضا قزوه - نشست تخصصی شعر آیینی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، علیرضا قزوه، شاعر آیینی و نویسنده مطرح کشور، عصر امروز در نشست تخصصی شعر آیینی که با حضور شعرا و هنرمندان استان در محل سالن اجتماعات سوره حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران اسلامی درزمینهٔ شعر آیینی و مذهبی ظرفیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: شعر آیینی در گسترده وسیعی تعریف شده و شامل تمام اشعاری می‌شود که مناسبت‌های ملی، آیینی و مذهبی را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به قدمت شعر آیینی در کشور، اضافه کرد: ملت ایران از دیرباز موحد و خداپرست بودند؛ ازاین‌رو شعر آیینی در کشور قدمت دیرینه‌ای داشته و ریشه در گذشته‌های دور، سرودها، نقل‌ها و لالایی‌های ما دارد.

قزوه با اشاره به اینکه شعر آیینی ریشه در دین و ملیت ایرانیان دارد، اضافه کرد: به گواه تاریخ هرگاه در ایران ملیت و دین در کنار هم بوده‌اند؛ ملت ما رشد کرده و این موضوع در طول تاریخ ایران ازجمله در دوره‌های سامانی و صفویه به اثبات رسیده است.

وی با بیان اینکه دین و ملیت دو بال برای تعالی و پرواز یک کشور است، ادامه داد: در عین حال هرگاه دچار افراط و تفریط شده و یکی از این دو را مد نظر قرار داده‌ایم، زیان کرده‌ایم که این موضوع هم در تاریخ ما تجربه شده است.

قزوه تصریح کرد: شعر آیینی مطلوب شعری است که ما را به تلفیق دین و ملیت برساند تا ما بتوانیم با بهره‌گیری از آن در زمینه‌‌های مختلف به رشد و پیشرفت برسیم.

وی در ادامه با اشاره به اثرگذاری شعر آیینی، مذهبی و انقلابی، اظهار کرد: شاعران جوان برای ورود به این عرصه باید جرأت و جسارت لازم را داشته باشند.

این شاعر و نویسنده معاصر ادامه داد: همان‌گونه که نخستین پروازهای یک کبوتر نیازمند جرأت و جسارت است؛ شاعران جوان هم باید برای شعرسرایی و گام زدن در این وادی جسارت بیشتری داشته باشند.

قزوه تصریح کرد: شاعران باید الزما در جلسات ادبی شرکت کرده و تجربه خود را افزایش دهند تا بتوانند به‌صورت مناسب و شایسته در عرصه شعر آیینی و مذهبی هنرنمایی کنند.

وی خطاب به شاعران جوان، خاطرنشان کرد: تمرین و سیاه‌مشق برای تقویت شعرسرایی ضروری است؛ اما تلاش کنید سیاه‌مشق‌های شما برای ائمه اطهار (ع) نباشد، بلکه برای تمرین شعر بیشتر سراغ مضامین عاشقانه و معمولی بروید.

قزوه اظهار کرد: باید دغدغه داشته باشید و برای اشعار انقلابی و مذهبی خود وقت بیشتری بگذارید تا اشعار شما درزمینهٔ‌ آیینی پخته‌تر باشد؛ زیرا این عرصه مهم و پرخطر است.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از مراسم و مناسبت‌های مذهبی برای سرایش شعر، راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی را یکی از ظرفیت‌های مناسب برای سرودن شعر دانست و گفت: راهپیمایی اربعین بزرگ‌ترین میتینگ سراسری دنیا است که باید از آن به بهترین نحو استفاده شود.

قزوه با اشاره به اینکه هیچ مجلس و جمع خودجوشی به این عظمت در دنیا نداریم؛ به‌گونه‌ای که از همه ادیان و مذاهب در آن شرکت می‌کنند، اضافه کرد: رویدادهای زیبایی در راهپیمایی اربعین به وقوع می‌پیوندد که باید شاعران و هنرمندان از آن برای تولید آثار فرهنگی و هنری بهره گیرند.

قزوه در بخش دیگری از سخنان خود مهرداد اوستا را پدر شعر انقلاب دانست و اظهار کرد: این شاعر بزرگ پیش از انقلاب در شناخت هنر و تدریس شعر اعجوبه بود و بعد از انقلاب هم به خط انقلاب و نظام آمد و منشأ خدمات بزرگ هنری در نظام اسلامی شد.

وی ادامه داد: با وجود این به دلیل آنکه مهرداد اوستا از همان ابتدا به سمت انقلاب آمد و از سوی دیگر زود به رحمت الهی پیوست، در محافل ادبی و شعری کشور نسبت به او کم‌لطفی شده؛ ازاین‌رو لازم است بیش از پیش به شعر و هنر این شاعر انقلابی پرداخته شود.

وی در ادامه با تأکید بر الگوبرداری شاعران جوان کشور از شعرای برتر آیینی، اضافه کرد: شاعران باید توجه داشته باشند که در ابتدای کار سراغ شعر آیینی نروند بلکه ابتدا در قالب‌های ابتدایی و کوتاه کسب تجربه کرده و آنگاه سراغ سایر قالب‌های شعری بروند.

وی با بیان اینکه تخیل و عاطفه از اصلی‌ترین ارکان شعر بوده و این عناصر می‌بایست با کسب تجربه تقویت شوند، اضافه کرد: سرودن دوبیتی و رباعی در ابتدای مسیر شاعری راهکار مناسبی برای تقویت تخیل و عاطفه در شعر است.

قزوه خاطرنشان کرد: اگرچه برخی شاعران امروزی بدون سرودن حتی یک غزل و یا رباعی سراغ شعر سپید می‌روند؛ اما باید توجه داشت که سرودن شعر سپید بدون وزن و قافیه دشوار است؛ ازاین‌رو برای سرودن این نوع شعر هم ابتدا می‌بایست سراغ قالب‌های دوبیتی، رباعی و غزل رفت.

وی با اشاره به لزوم سرودن شعر موضع‌مند، اظهار کرد: سرودن شعر درباره برجام، موضوع سوریه و مدافعان حرم و سایر موضوعات روز جامعه از نیازهای موجود در کشور است که باید از سوی شاعران پاسخ داده شود.

قزوه با اشاره به اینکه افزون بر این ما در حوزه شعر عاشقانه نجیب هم کمبود داریم، تصریح کرد: نیازی که در شعر عاشقانه نجیب وجود دارد از شعر آیینی بیشتر است؛ زیرا شعر عاشقانه نانجیب زیاد داریم اما دفتر اشعار عاشقانه نجیب چندان قطور نیست.

این شاعر و نویسنده معاصر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توانمندی شاعران خراسان شمالی، اظهار کرد: ظرفیت شعر و توانمندی شاعران این استان بسیار بالا است؛ اما با وجود این درزمینهٔ معرفی و ارائه آن در سطح کشور چندان موفق عمل نشده است.

شاعر معاصر کشور گفت: با وجود اینکه شاعران خراسان شمالی توانمندی ویژه‌ای داشته و اشعار چشمگیری را سروده‌اند؛ اما درزمینهٔ معرفی و ارائه این اشعار در سطح کشور آن‌گونه که باید و شاید عمل نشده است.

قزوه ادامه داد: با وجود اینکه برخی از اشعار شاعران این استان از نظر کیفی با اشعار شاعران تراز اول کشور قابل مقایسه است؛ اما درزمینهٔ معرفی و عرضه این اشعار، خراسان شمالی در رده استان‌های درجه دوم و سوم کشور قرار دارد.

گفتنی است، در این نشست برخی از شاعران جوان استان اشعار خود را قرائت کردند و این اشعار از سوی علیرضا قزوه نقد شد./201/9314/ب1

ارسال نظرات