۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۶۷۵۹۸
به مناسبت روز پژوهش؛

مراسم تجلیل از پژوهش گران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد

به مناسبت روز پژوهش مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور حجت الاسلام والمسلمین مبلغی و کاظم جلالی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
هفته پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مراسمی که ظهر امروز به مناسبت هفته پژوهش با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد از تعدادی از پژوهش گران برتر این مراکز تجلیل شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مبلغی فعالیت های مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی را به دو دسته خرد و کلان تقسیم کرد و افزود: طرح اجتهاد ناظر به قانون که برای اولین بار مطرح شده است از مباحث کلان مورد تحقیق در مرکز تحقیقات است.

وی با بیان این که مرکز تحقیقات مجلس بحث رابطه اخلاق و قانون را کلید زده است، خاطرنشان کرد: اخلاق و قانون یک فضای تشنه نظریه پردازی است و نیاز به رابطه اخلاق و قانون روز به روز بیشتر می شود و فقه ما باید بر اساس غنای دین پیشتاز این عرصه باشد.

در ادامه این جلسه محمود حکمت نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به مباحث حوزه حق در قوانین کشور اشاره و خاطر نشان کرد: در حوزه حق باید حریم احتیاطی حق در قانون در نظر گرفته شود و مردم از اعاده حق خود احساس خطر نکنند.

حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری، عضو هیأت علمی دانشگاه قم نیز در این جلسه با بیان این که در تبدیل فتوا به قانون باید پیامدهای اجتماعی آن قانون در نظر گرفته شود، گفت: لزومی ندارد که تمام چیزهایی که در فقه وجود دارد را لباس قانون بر تنش کنیم زیرا برخی از این فتاوا می تواند در سطح کلان جامعه به ضرر منافع کشور باشد.

در ادامه کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش های مجلس نیز به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: ما مشکلات زیادی در عرصه قانون گذاری در کشور داریم و قوانین مهم جامعه مانند قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، قانون بانکداری، قوانین تجارت خارجی و قوانین دیگری از این قبیل با مشکل مواجه است و نیاز به بازنگری دارد.

وی وجود خلأ در حوزه فرهنگ را نیازمند ورود جدی حوزه های علمیه در زمینه پژوهش دانست و گفت: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب این میزان از مشکلات قانونی غیر قابل توجیه است و مجلس باید یک نگاه راهبردی برای خود ترسیم کند و همچنین باید در حوزه نظارتی هم بر روندها نظارت داشته باشیم.

در پایان این مراسم از دو کتاب مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم با عنوان بررسی فقهی حقوقی و اقتصادی حمایت از تولید ملی و درآمدی بر قانون گذاری فرهنگی در حوزه اقتصادی و فرهنگی رونمایی شد.

همچنین از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز تجلیل به عمل آمد./843/202/ب3

ارسال نظرات