۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۴۶۷۸۱۰
در راستای گفتمان سازی نخبگانی فریضه امر به معروف صورت گرفت؛

دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با آیت الله سیدان

اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی و دست اندرکاران نخستین همایش علمی پژوهشی مسأله یابی و پاسخگویی به مسائل امر به معروف و نهی از منکر با آیت الله سیدان دیدار کردند.
امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عبدالله ارجایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی پنجشنبه شب در دیدار اعضای این ستاد با آیت الله سیدان با اشاره به سیره معصومین و توصیه های علما در زمینه امر به معروف و نهی از منکر گفت: به برکت شهدای این عرصه و توصیه های اکید دینی، پس از شهادت شهید خلیلی، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد.

وی تصریح کرد: در بخش دوم این قانون که به تفصیل به تعاریف معروف و منکر و مباحث مربوطه پرداخته، برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر، ساختاری در سطح کشور تعبیه شده که در سطح ملی تحت نظر آیت الله جنتی و در استانها تحت نظر ائمه جمعه به نام ستادهای امر   تشکیل شده است.

ارجایی با اشاره به حضور استانداران، مدیران کل، فرماندهان نظامی و انتظامی، نمایندگان حوزه و دانشگاه و دادستانی در ستاد امر به معروف استانها، افزود: مطابق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، فرهنگسازی برای فراگیر شدن این فرضه در جامعه، حمایت از اقدامات قانونی آمران و ناهیان و حمایت از تشکیل گروه های مردمی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر بر عهده ستادها قرار گرفته است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با اشاره به سازماندهی گروه های مردمی و تهیه درسنامه های امر به معروف و نهی از منکر به زبان روز توسط ستاد استان خاطرنشان کرد: مکتوبات در این رابطه طی تاریخ اسلام کم نیست اما سوال این است که چرا نتایج آن ها را در جامعه مشاهده  نمی کنیم؟.

وی با اشاره به اهمیت آموز ش و پژوهش در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: در این راستا نخستین همایش علمی پژوهشی مسأله یابی و پاسخگویی به مسائل امر به معروف و نهی از منکر از سوی ستاد خراسان رضوی برگزار می شود.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام محمدرضا جواهری، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امربه معروف و نهی از منکر را وظیفه ای همگانی و متقابل معرفی می کند.

وی ادامه داد: این قانون از مجلس خواسته در قوانین عادی آنچه در ارتباط با اصل امر به معروف و نهی از منکر لازم است در قوانین عادی تصویب کند اما این مهم مغفول مانده بود تا اینکه در مجلس نهم قانون حمایت از آمران به معروف تصویب شد.

حجت الاسلام جواهری اظهار کرد: بر اساس وظایفی که در  ماده 16 این قانون برای ستادهای امر به معروف و نهی از منکر تعیین شده، ستاد خراسان رضوی سلسله همایشهایی را درباره مسأله شناسی امربه معروف و نهی از منکر  بر محور قانون حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر طرحریزی کرده و به منظور  بهتر برگزار شدن، کاربردی بودن ثمرات این همایش و رفع مهجوریت و مظلومیت از این فریضه الهی درصدد بهره مندی از نظرات علما و بزرگان در این باره است.

دبیر علمی همایش علمی پژوهشی مسأله یابی و پاسخگویی به مسائل امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: با توجه به اینکه قانون حمایت از آمران قانون نسبتا جامعی است، مسائل مرتبط با آن هم زیاد است که ما در این رابطه حدود 40 مسأله را تنظیم کرده ایم تا در اختیار محققان قرار گیرد.

وی یاداور شد: بخشی از فعالیتهای ستاد استان هم به گفتمان سازی نخبگانی در این رابطه اختصاص دارد چرا که اگر نخبگان به عنوان راهنمای گروه ها به صحنه بیایند، ترویج امربره معروف ونهی از منکر تسهیل می شود.

حجت الاسلام جواهری در پایان با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) گفت: محبوبترین بندگان خدا نافع ترین آنها برای بندگان خدا و استوارترین آنها در راه حق  هستند؛ کسانی که اصل معروف و انجام آن را در نزد مردم محبوب می کنند./201/930/ب1

ارسال نظرات