۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۶۷۹۴۸
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

آثار فرهنگی مهم‌‌تر از آثار باستانی شهر مشهد است

رحیم پور ازغدی در آستانه قرار گرفتن مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، گفت: سبک شهر اسلامی باید درست تعریف شود که بخش اصلی آن به روابط انسانی باز می‌گردد.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در مراسمی به مناسبت شب میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و در آستانه سال ۲۰۱۷ که مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا بعد از تبریک این ایام با خیر و برکت در ارتباط با سال ۲۰۱۷ و انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت جهان اسلام گفت: پایتخت فرهنگی جهان اسلام یعنی شهری مانند مشهد مقدس نمادی از فرهنگ اسلامی در دوران معاصر باشد.

وی  افزود: خیلی سخت و تلخ است شنیدن این‌که افرادی به خارج از کشور می روند و برای ما از فرهنگ آن مردم می‌گویند. آن‌ها تعریف می‌کنند که غربی‌ها شهرهای تمیزی داشتند، مردمش به یکدیگر بسیار کم دروغ می‌گفتند یا در بازارش گران‌فروشی و کم‌فروشی رواج نداشت. این نیز که توریست‌ها به کشورهای اسلامی می‌آیند و تعجب می‌کنند که مسلمان‌ها چرا تا این اندازه بی‌نظم و دارای شهرهای کثیفی هستند دردآور است.

رحیم پور ازغدی با بیان این‌که بارها متفکران غربی با شنیدن ویژگی‌های اسلام عاشق آن شده‌اند، اظهار داشت: در جلسات متعددی وقتی از ویژگی‌ها و خصوصیات و سفارشات دین اسلام به افراد غیرمسلمان گفته‌ام بسیار شگفت‌زده و شیفته اسلام شده‌اند اما هنگامی که وارد شهرهای اسلامی می‌شوند همه چیز در شهر می‌بینند غیر از اسلام حقیقی و راستین.

وی در ادامه افزود: مراسم‌های مذهبی در تمام دنیا وجود دارند، بنابراین وقتی از شهر فرهنگی و امت اسلامی سخن به میان می‌آید تنها از مراسم‌ها و اجتماعات سخن نمی‌گوییم و می‌خواهیم گامی به جلو برداریم. در زمانی مسلمان‌ها دارای کتابخانه‌های باشکوه و بیمارستان های مجهز و بهترین امکانات رفاهی آن‌زمان بودند اما اکنون وقتی از تمدن و فرهنگ اسلامی سخن می‌گوییم باید بدانیم چه هدفی را دنبال می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که استعمارگرها برای نابودی اسلام بسیار تلاش کرده‌اند، گفت: آن‌ها سعی کرده اند حجاب را از بین ببرند، مساجد را ویران و چراغ‌هایش را خاموش کنند و حتی در بعضی از کشورهای اسلامی نیز مانند ترکیه موفق شده‌اند خط ‌آن‌ها را نیز به لاتین تغیر دهند.

وی در ادامه ابراز داشت: مهم تر از آثار باستانی مشهد، آثار فرهنگی آن است. بنابراین سبک شهر اسلامی باید درست تعریف شود که بخش اصلی آن به روابط انسانی باز می‌گردد. در مرحله بعد به مناسبت‌های شهری مانند نظافت شهر و زیبایی و فضای سبز آن بستگی دارد. باید بدانیم که ترافیک و دود و بی‌نظمی و کثیفی از نشانه‌های شهر اسلامی نیست.

رحیم‌پور ازغدی شکاف و فاصله طبقاتی را یکی از نشانه های شهرهای غیراسلامی دانست و گفت: اختلافات طبقاتی قطعا مخالف شهرسازی اسلامی است،‌ بنابراین از لحاظ عدالت و حقوق اجتماعی مردم در شهرهای اسلامی باید با یکدیگر برابر باشند.

وی در ادامه به معماری و سنبل‌های کشورهای اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: معماری ایرانی و اسلامی باید در شهر مقدس مشهد و دیگر شهرها رعایت شود. همچنین شهرسازی می‌تواند کاری کند که مردم تفریح سالم داشته باشند زیرا جامعه به تفریح نیاز دارد و اگر تفریح سالم فراهم نشود به تفریحات ناسالم روی می‌آورد که نتیجه‌اش فحشا و اعتیاد خواهد بود.

لازم به ذکر است این مراسم از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در تالار شهر برگزار شد و اجرای این مراسم را روح الله رضوی از کشمیر هندوستان بر عهده داشت و شیخ هالیرو مارایا از کشور نیجریه نیز به سخنرانی پرداخت. همچنین در پایان مراسم از خانواده شهید وحدت، سردار نورعلی شوشتری تقدیر به عمل آمد./201/862/ب1

ارسال نظرات