۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۴۶۸۱۰۰
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

تأکید رهبری بر آمادگی نظامی و دفاعی ریشه قرآنی دارد/ ضرورت توجه به اقامه نماز جماعت در جامعه

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: دشمنان دوست دارند مسلمانان از اسلحه و امکانات خود غافل شوند تا در حمله ای غافلگیرانه کار را تمام کنند؛ اینکه رهبری مدام بر اهمیت مباحث نظامی و دفاعی تأکید کرده و بر آمادگی کامل نیروهای نظامی و انتظامی سفارش می کنند، توصیه قرآنی است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم، در تفسیر آیه 102 سوره نساء به نحوه و شرایط اقامه نماز خوف پرداخت و اظهار داشت: مسلمانان در حال جنگ می توانند نمازهای چهاررکعتی را دو رکعت اقامه کنند، به این صورت که به امام جماعت اقتدا کرده یک رکعت را خوانده و رکعت دوم را خود سریع می خوانند و به محلهای پاسبانی خود رفته و سنگر را تحویل می گیرند تا در وقفه ای که از سوی امام جماعت ایجاد شده دسته دوم خود را به نماز جماعت رسانده، فورا اقتدا کرده رکعت اول را با امام خوانده و رکعت دوم را خود می خوانند.

امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه نماز خوف مختص زمان پیامبر نیست و در تمام جنگها بر مسلمانان دلالت دارد، گفت: خداوند در بخش نخست آیه 102 سوره نساء، حمل سلاح را و در بخش دوم حمل سلاح و رعایت جانب احتیاط را از شرایط اقامه نماز خوف اعلام کرده است.

وی افزود: شاید دلیل تأکید بر رعایت جانب احتیاط برای دسته دوم در کنار حمل سلاح این است که دشمن در زمان اقامه نماز جماعت از سوی دسته دوم رزمندگان متوجه شده باشد و اقدام به حمله و ضربه به سپاه اسلام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی بی توجهی و عدم رعایت احتیاط را تحریک کننده دشمن برای حمله برشمرد و تصریح کرد: پدافند غیرعامل و آمادگی نظامی، اقتصادی و ... قبل از حمله دشمن رعایت جانب احتیاط است.

امام جمعه ارومیه با اشاره به آیه مذکور، گفت: دشمنان دوست دارند مسلمانان از اسلحه و امکانات خود غافل شوند تا در حمله ای غافلگیرانه کار را تمام کنند؛ اینکه رهبری مدام بر اهمیت مباحث نظامی و دفاعی تأکید کرده و بر آمادگی کامل نیروهای نظامی و انتظامی سفارش می کنند، توصیه قرآنی است.

ضرورت توجه به اقامه نماز جماعت در جامعه

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: خداوند در این آیه شریفه با تشریح نحوه اقامه نماز خوف و شرایط آن، به اهمیت و جایگاه نماز جماعت در دین اسلام تأکید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: نماز ستون دین است و اگر حق نماز در جامعه ای ادا نشود، خیمه دین در آنجا پا برجا نخواهد ماند، این در حالی است که نماز جماعت نیز به جهت اجر و ثواب معنوی و تأثیرات اجتماعی از منظر اسلام جایگاه بسیار ارزشمندی دارد.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: در تبیین اهمیت نماز جماعت همین نکته کافی است که خداوند در قرآن کریم بر اقامه نماز جماعت در زمان جنگ نیز تأکید کرده است.

وی اظهار داشت: به گفته جبرائیل نماز شفق و وتر و نماز جماعت دو هدیه ای است که تنها به پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان اهدا شده است و امت های دیگر از آن بی بهره اند و ثواب نماز جماعت به اندازه ای است که اگر دریا مرکب، درختان قلم و ملائک، انس و جن کاتب شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت از آن را بنویسند.

وی با انتقاد از کم توجهی به نماز جمعه در جامعه امروزی، گفت: متأسفانه به نماز جماعت در جامعه اهمیت کمتری قائل می شوند در حالی که اگر چشم بصیرت داشتند برای از دست دادن اجر و پاداش نماز جماعت بسیار افسوس خورده و خود را سرزنش می کردند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی هر شب در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات