۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۴۶۸۱۰۹
مدیر گروه نیازسنجی پژوهش حوزه مطرح کرد؛

ضرورت تعامل علمی و پژوهشی حوزه علمیه با اهل سنت

حجت الاسلام مازنی تعامل با محیط های علمی اهل سنت را ضروری خواند و گفت: مکاتبات و جلسات علمی وسایر اقدامات کاربردی حوزویان در جهت افزیش ارتباط امت اسلامی با الازهر و دانشگاه های معتبر اهل سنت باید حاکم بر روابط سیاسی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصالح مازنی، مدیرگروه نیازسنجی پژوهش حوزه های

حجت الاسلام محمدصالح مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش حوزه علمیه قم در تحقق عملی وحدت اسلامی اظهار داشت: وحدت جهان اسلام صرفا یک شعار نیست، بلکه یک ضرورت است، چرا که جهان اسلام با همه تنوعی که دارد اشتراکات آیینی زیادی دارد که این اشتراکات به معنای زمینه تفاهم و تفاهم نیز به گفت وگو نیاز دارد.

مدیر گروه فرهنگی و هنری انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه افزود: با توجه به این مطالب قبل از گفت‌وگوی بین تمدنی و بین ادیانی ما به گفت‌وگوی بین المذاهبی نیاز داریم، همانطوری که به گفت وگوی ملی برای تسالم بین جناح های شناسنامه دار و دارای هویت سیاسی نیازمندیم، بنابراین در نهادینه کردن گفتگوی بین المذاهبی باید نهادهای علمی اعم از حوزه و دانشگاه بسیج شوند.

فعالیت های مجمع جهانی تقریب به برگزاری همایش خلاصه نشود

وی با تأکید براینکه بایدگفتگو با برادران اهل سنت آسیب شناسی شود، ابراز داشت: من از فعالیت های مجمع تقریب به تفصیل آشنایی ندارم و احتمالا کارهای شایسته ای هم انجام می شود اما باید به جای برگزاری اعمالی کلیشه ای نظیر همایش که درجای خود باید براساس ضرورت ها برگزار شود، به سطح یک فرهنگ فاخر همگانی وعملی ارتقاء پیدا کند.

حجت الاسلام مازنی ادامه داد: فرهنگ سازی هم به عزم جدی سیاسی در نهادهای قدرت در همه کشورهای اسلامی نیاز دارد، ضمن اینکه فعالیت های دولتی وسیاسی شرط لازم است، نه شرط کافی، بنابراین باید نخبگان حوزه و دانشگاه بسیج شوند و جامعه علمی و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی نباید منتظر کسی باشند بلکه باید پیشگام باشند.

نبض دانشگاه و حوزه به دست اساتید است

وی با بیان اینکه نبض دانشگاه و حوزه به دست اساتید است، عنوان کرد: این اساتید هستند که دانشجو را می سازند، یعنی افکار عمومی حوزه و دانشگاه در اختیار استاد است، بنابراین در عرصه های فراملی هم نخبگان علمی باید ابتکار عمل داشته و نهادهای رسمی قدرت نیز تسهیل گر مسائل مربوطه باشند، از این رو نهادهایی مانند اموربین الملل حوزه و جامعه المصطفی العالمیه باید تقویت شود و همچنین انجمن های علمی حوزه علیرغم ظرفیت غنی علمی از حیث بودجه واعتبار ضعیف است و باید در این مسیر هدایت و تقویت شود.

مدیر گروه نیازسنجی پژوهش حوزه های علمیه تعامل علمی و پژوهشی حوزه با اهل سنت را ضروری توصیف کرد و با بیان اینکه تعامل با محیط های علمی اهل سنت از واجبات است، عنوان کرد: البته این مسأله سابقه دار است، همچنانکه مکاتبات مرحوم حضرت آیت الله بروجردی با شیخ شلتوت که عالم بزرگ اهل سنت در به رسمیت شناختن مذهب جعفری بود و همچنین شیخ سلیم از جمله این فعالیت ها است؛ «این مرجع بزرگ چنان برای اقدامات تقریبی ارزش قائل بود که به اطرافیانش گفت: مایلم نسخه ای از فتوای شیخ شلتوت را با من دفن کنند».

وی تأکید کرد: مکاتبات و جلسات علمی و سایر اقدامات کاربردی حوزویان در جهت امت اسلامی با الازهر و دانشگاه های معتبر اهل سنت باید حاکم بر روابط سیاسی باشد./1330/302/ب3

ارسال نظرات