۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۶۸۳۸۴

توضیحات مدیرعامل بنیاد مصلای تبریز درباره احداث پارکینگ در محوطه خانه تاریخی

مدیرعامل بنیاد مصلای امام خمینی(ره) تبریز نسبت به سیاه‌نمایی و شایعه‌پراکنی عده‌ای نسبت به احداث پارکینگ در محوطه خانه تاریخی فتح الله‌یف در فضای مجازی توضیحاتی ارائه کرد.
موسی محمدی، مدیرعامل بنیاد مصلای تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام موسی محمدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی و خیریه مصلای امام خمینی(ره) تبریز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ به ارائه توضیحاتی درباره پروژه احداث پارکینگ در محوطه خانه تاریخی فتح الله‌یف پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه اظهارات و شایعاتی در فضای مجازی و برخی سایت‌ها و نشریات منعکس شده که به هیچ عنوان صحت ندارند.

وی با اشاره به این‌که وسعت محدوده مصلی 6 هکتار است که یک هکتار و 700 متر مربع از این مساحت تبدیل به مجموعه فرهنگی مصلی شامل کتابخانه، تالار اجتماعات و مصلای اعظم شده است، خاطرنشان کرد: ضرورت احداث پارکینگ برای این مجموعه بزرگ در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی میزبان عموم شهروندان است؛ ضروری بوده است.

مدیرعامل بنیاد مصلای تبریز ادامه داد: نزدیک به 2 سال است که کارشناسان میراث فرهنگی، شهرداری و بنیاد مصلی برای احداث این پارکینگ در محوطه مصلی و خارج از محدوده 50 متری قانونی ارک بررسی و مطالعه شده است، پارکینگ مورد نظر 60 متر از آرک، 40 متر  از بنای مصلی و 10 متر از خانه فتح‌الله یف فاصله دارد.

حجت الاسلام محمدی یادآور شد: برای تملک محدوده پارکینگ فعلی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است، بخشی از این محل مربوط به گاراژ سابق ایران پیما بوده و اطراف آن نزدیک به 300 سال مخروبه بود که بنیاد مصلی برای آبادانی آن اقدام کرده است.

وی با بیان این‌که پارکینگ به صورت دو طبقه و زیر زمینی احداث خواهد شد، گفت: این پارکینگ با ظرفیت 450 خودرو قرار بود از دو ماه پیش طی مدت یک ساله احداث شود که فعلا اجرای پروژه متوقف شده و قرار است پس از اعلام نظر کارشناسان میراث فرهنگی در صورت اخذ تأییدیه اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیرعامل بنیاد مصلای تبریز با رد هر گونه شایعه مبنی بر این‌که در حفاری حیاط خانه تاریخی فتح الله یف آثاری تاریخی یافت شده است، گفت: هیچ اثر تاریخی از زمین یافته نشده است، چنان که میراث فرهنگی سه گمانه در این محل به عمق 12 متر حفاری کرد که کارشناسان اعلام کردند 5/4 متر نخاله و از آن به بعد خاک بکر است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که بنیاد مصلی در طول سالیان گذشته نسبت به حفظ و حراست از بنای تاریخی ارک اقدامات لازم را انجام داده است، گفت: این بنیاد مصلای تبریز بود که با هزینه خود زه کشی مسیر آب را از زیر بنای ارک انجام داده و آن را استحکام بخشیده است.

وی با اشاره به این‌که بنیاد مصلای تبریز به هیچ عنوان راضی به آسیب رسیدن به بنای ارک نیست، تصریح کرد: طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته با میراث فرهنگی قرار است، این سازمان کارشناسان و چند مقنی برای حفر زمین به منطقه اعزام کند تا نسبت به عدم وجود آثار تاریخی اطمینان حاصل شود.

مدیرعامل بنیاد مصلای تبریز ادامه داد: احداث پارکینگ در حاشیه ارک تبریز منوط به نظر کارشناسی میراث فرهنگی است؛ جالب است بدانید که شمع‌گذاری‌های متعددی که در احداث پروژه پارکینگ صورت خواهد گرفت، خود سبب استحکام بنای ارک شده و مانع حرکت احتمالی زمین و خاک اطراف آن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برای توسعه‌یافتگی، ضمن حفظ و احیای بناهای تاریخی، باید به فکر عمران و آبادانی شهر باشیم، اظهار داشت: هیچ امام جمعه‌ای در کشور به اندازه آیت‌الله شبستری در عمران و آبادانی اقدام نکرده است، باید به چنین نیروهایی ارج نهاده و حول محور آنها وحدت داشته و به آنها اعتماد کنیم./935/202/ب2

ارسال نظرات