۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۴۶۸۵۵۱
آیت الله علم الهدی:

بر هم زدن وحدت حوزه و دانشگاه مهم ترین ابزار نفوذ غرب است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که بر هم زدن وحدت حوزه و دانشگاه مهم ترین ابزار نفوذ غرب است، گفت: سکولارسازی علوم و تعلیم و تربیت، منفذ وسیعی را برای نفوذ استعمار مهیا می کند که به، روی کارآمدن فردی مثل رضاخان منجر می شود.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه دوشنبه در نشست اساتید بسیجی دانشگاه فردوسی مشهد که به مناسبت روز «وحدت حوزه و دانشگاه» در محل سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه برگزار شد، به آیه شریفه «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فردی» اشاره کرد و گفت: از همین آیه می توان وحدت حوزه و دانشگاه را بهره برداری کرد، نقطه اشتراک صد در صد باید «ان تقوموا لله» باشد، می توان با سرلوحه قراردادن این آیه و محور قرار دادن آن وحدت حوزه و دانشگاه را حفظ کرد.

وی افزود: وحدت بدون محور امکان پذیر نیست و اتفاق نمی افتد و اصلا وحدت بدون داشتن محور مشخص، در حد شعار و تعارف باقی می ماند، آن چه می تواند برای وحدت حوزه و دانشگاه محور قرار گیرد، «قیام لله» که می تواند به جدی ترین، واقعی ترین و غیر قابل تغییرترین وحدت در طول قرون بینجامد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: مهم ترین ابزاری که استعمار در یک و نیم قرن گذشته برای نفوذ از آن استفاده کرده، بر هم زدن وحدت حوزه و دانشگاه و بر هم زدن دانش دینی و علوم تجربی و تکنولوژی و صنعت بوده است، بدین منظور حتی در زمان قاجار مدرسه دارالفنون را به عنوان مدرسه ای که فقط در آن علوم تجربی تدریس شود و علوم دینی در آن نفوذ نکند، تأسیس کردند و برای جلوگیری از نفوذ علوم دینی میرزا ملکم خان را که یک کمونیست مرتد کافر بود و همچنین آخوندزاده را که کتاب هایی در رد مسائل دینی می نوشت بر ریاست این مدرسه گماشتند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در قرون قدیم علوم دین با علوم تجربی آمیخته بود و علمای ما ابتدائا فقیه بودند و سپس عالم علم ریاضیات و طب و معماری می شدند، ابوعلی سینا، شیخ بهایی و ابوریحان بیرونی از همین دسته اند.

وی هشدار داد: سکولارسازی علوم و تعلیم و تربیت، منفذ وسیعی را برای نفوذ استعمار مهیا می کند که به، روی کار آمدن فردی مثل رضاخان منجر می شود و امروزه هم دشمنان ما همین مسأله را دنبال می کنند، رهبر معظم انقلاب هم تأکید داشته اند که این شعار وحدت به صرف معنای کنار هم قرار گرفتن دانشجو و روحانی نیست؛ بلکه مسأله ای پیچیده و اساسی است، در حقیقت مسأله اساس استقلال نظام و کشور ماست.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: جریان نخبگی در رأس جامعه قرار دارد و اگر بنا شد نفوذ و احاطه ای بر کشور صورت پذیرد از طریق سکولار کردن جریان نخبگی و علمی است در حالی که اصل وحدت حوزه و دانشگاه این است که علوم تجربی با علوم دینی آمیخته شود.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: یکی دیگر از جنبه های وحدت حوزه و دانشگاه این است که فرهنگ حوزه در دانشگاه پیاده شود، زندگی طلبگی باید در فضای دانشگاه پیاده شود و این زندگی دو اصل دارد؛ اولا این که برای خدا است و ثانیا اینکه رسیدن به فزون خواهی و مال اندوزی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: اساس روحانیت به زهد و قناعت و تقوا است و از آن طرف هم فرهنگ دانشگاه باید در حوزه بیاید و حوزه را نظام مند و تشکیلاتی کند، در تاریخ اسلام علمای علوم تجربی ما با همین خصوصیت «عالم دین بودن» در علم تجربی خود نابغه شدند، اگر بوعلی سینا را منهای شخصیت دینی اش کنیم چه بسا در طب به این درجه نمی رسید، نبوغ این ها حاصل آمیختگی علوم دینی و علوم تجربی بوده است./820/201/ب2

ارسال نظرات