۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۴۶۸۷۱۸
آیت‎الله جوادی آملی:

نماز برای رفع همه خطرهای سیر و سلوکی انسان کافی است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: این نماز برای رفع همه خطرها کافی است و عمود دین است و تمام اذکارش به توحید اشاره می‎کند، تعقیبات و دعاهای نماز همین رنگ توحیدی را دارد، انسان اگر بفهمد کار دست دیگری است و هم‎او است که به احسن وجه دارد جهان را اداره می‎کند راحت‎تر زندگی می‎کند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه قاف گفت: قرآن کریم میفرماید این نظام خلقت عوضشدنی نیست، برای اینکه خداوند نظام را در بهترین حالت و احسن آفرید، جای تغیر و ثبات و جای شفاعت و دعا و شفعا و مشفوعله معلوم است، خداوند فرمود این نظام را نه من عوض میکنم چون در بهترین حالت است و نه دیگری عوض میکند، چون توانایی این کار را ندارد.

وی افزود: خداوند فرمود ما همه حرفها را برای شما گفتیم و اینجا یعنی قیامت جای دعوا و تبدیل و مانند آن نیست، ما با نظام احسن هم جهان را اداره کردیم و میکنیم، همه حرفها را برای شما در دنیا گفتیم و اینکه نمیشود که شما قاعده و نظم جهان را به هم بزنید، دنیا جای عمل بود و اینجا یعنی قیامت جای حساب و کتاب است، خداوند در چند جا میفرماید که ظلام هم نیستم یعنی به هیچکس به هیچاندازه ظلم نمیکند ولی ظلم در دنیا وجود دارد اما در قیامت خداوند میفرماید که امروز جای ظلم نیست، «لاظلم الیوم»، نه خداوند ظلم میکند و نه دیگران قدرت ندارند که ظلم بکنند.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ»، خاطرنشان کرد: بهشت جای پر شدن نیست، از بس وسیع است و بهشتی کم است، اما جهنم پر میشود، خدای سبحان به جهنم میفرماید که آیا پر شدی؟ پس معلوم میشود که خطاب به جهنم ممکن است، آتش جهنم مثل آتش دنیا نیست، فهم و درک دارد گاه کافران را که میبیند نعره و فریاد میزند، جهنم از شدت عصبانیت گویا دارد تکه تکه میشود، این آیات نمیتواند مَجاز باشد، اگر هیزم جهنم هیزمش خود ظالمان هستند و خود ربا و بیحجابی و بیعفافی به صورت آتش درمیآید، این عصبانیت میتواند وجود داشته باشد.

وی با بیان آیه «وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ»، اظهار کرد: بهشت دم دست انسان است، زلفی یعنی نزدیک و در درجه نزدیک، یعنی بهشت دم دست انسان است، همین که انسان از این دنیا رحلت کرد اگر اهل بهشت باشد، همان وقت وارد روضهای از روضههای بهشتی میشود، اگر فردی دفن هم نشود این طور نیست که سرگردان باشد و در رنج باشد، بلکه وارد بهشت میشود، این بهشت مال کسی است که اهل رجوع و توبه باشد، «هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ».

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به مشکل شرک در انسان، گفت: ما مشکل شرک داریم یا شرک بالمقابله یا شرک بالمعادله، این نماز برای رفع همه خطرها کافی است و عمود دین است و تمام اذکارش به توحید اشاره میکند، تعقیبات و دعاهای نماز همین رنگ توحیدی را دارد، انسان اگر بفهمد کار دست دیگری است و هماو است که  به احسن وجه دارد جهان را اداره میکند راحتتر زندگی میکند، اگر «سبحانالله» میگوید اگر «الحمدلله» و «لا اله الا الله» میگوید اینها همه به توحید برمیگردد.

وی بیان کرد: کسی که از «الرحمن» میترسد، الرحمن خشیتی ندارد ولی انسان نباید کاری بکند که این الرحمن به غضب بیفتد، ما یک رحمت رحیمیه داریم که غضب در مقابل آن است، اما رحمت رحمانیه مقابل ندارد، این رحمت رحمانیه است که جهنم را طراحی میکند، غضب به دنبال رحمت میرود، به جایی برود که بداند کجا باید برود و کجا جای تنبیه است، کل عالم را رحمت رحمانیه اداره میکند، «یا من وسعت رحمته کل شیء»، کیفر دادن به ظالم عدل است و عدل هم رحمت است، تنبیه متجاوز رحمت است و حق ظالم را از مظلوم گرفتن این هم رحمت است، اگر کسی از «الرحمن» بترسد میداند که این غضب غضب عادلانه است./914/پ202/ج1

ارسال نظرات