۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۶۸۸۶۱
آیت الله صدیقی مطرح کرد؛

وحدت نتیجه حضور در مسیر الهی است/ هوای نفس؛ مبدأ ایجاد اختلاف

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اگر هدف انسان رسیدن به خداوند باشد وحدت ایجاد می شود، گفت: اگر هدف و انگیزه انسان خدا باشد انسجام و وحدت ایجاد شده و مبدأ اختلاف هوای نفس است.
آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در مراسم ترحیم آیت الله واعظ خراسانی که بعد از ظهر امروز چهارشنبه در مسجد نور برگزار شد با بیان اینکه خداوند عالم را برای آدم و آدم را برای خود خلق کرده است، گفت: خداوند به حضرت موسی(ع) می فرماید؛ تو را برای خودم خلق کرده ام، خداوند متعال این بیان را برای تمام انبیا دارد.
 
وی ادامه داد: وجود نوری انبیا نور حق را گرفته و جهان را با نور الهی نورافشانی می کند، توده های مردم باید برای رسیدن به مقام عبودیت، توحید و قرب الهی در مسیر طاعت خداوند قرار گیرند تا به جایی رسند که خداوند متولی زندگی آنان شود.
 
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: خداوند آیات خود را نازل می کند تا انسان از ظلمات بیرون شود و در قرآن صحبت از ظلمات است، کثرت در ظلمت بوده اما نور واحد است، اگر فردی با خدا ارتباط داشته باشد منادی وحدت خواهد بود، انسان خلق شده تا نور الهی باشد.

وی افزود: اگر انسان الهی باشد، هدفش و راهش خدا، انگیزه و مبدأ برایش خدا باشد می گوییم؛ «انما المومنون اخوه» آن وقت انسجام و وحدت حاصل می شود.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه مبدأ اختلاف، هواهای نفسانی است، تاکید کرد: با وجود انگیزه های مادی که جامعه ما را دچار اختلاف کرده خداوند انبیا را مامور فرموده تا در جهت ایجاد وحدت در میان مومنان اقدام کنند، آنان باید ظرفیت و تحمل داشته و ایثار کنند، همچنین جامعه توحیدی را از پراکندگی و تضعیف نگه دارند.

وی تاکید کرد: مساله وحدت آنقدر مهم است که هارون گوساله پرستی را برای پیشگیری از اختلاف تحمل می کند، وقتی حضرت موسی(ع) برای این اقدام اعتراض کرد، هارون گفت؛ من نگران شدم که تو بگویی سبب اختلاف میان بنی اسراییل شده ای. برای اینکه دارای اختلاف داخلی نشود و از تمرکز قدرت جلوگیری نکند یک پیامبر معصوم خویش را مکلف می داند وحدت جامعه را حفظ کند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: حضرت علی(ع) اول شخصیت پس از پیامبر(ص) در عالم امکان، اسم اعظم خدا و مظهر تمام صفات جلاله الهی بودند که منصب حکومت به ایشان سپرده شده است، حضرت علی(ع) از نظر قرآن و تدبیر سیاسی پیامبر(ص) جانشین بودند که پیامبر(ص) برای حضرت علی(ع) بیعت گرفتند و آن روز مومنان دست بیعت دادند و گفتند بخٍ بخٍ یا علی.

آیت الله صدیقی ادامه داد: انسان های بصیر و فقیه برای دفاع از جهان اسلام در جنگ شرکت می کردند و حاضر نبودند ممالک اسلامی نابود شوند، در میان علمای شیعه سید مرتضی خیلی اهتمام داشت فقه شیعه به رسمیت شناخته شود و نخستین فردی که موفق و در این تقریب مذاهب موفق شد آیت الله بروجردی بوده است، ایشان با تایید دارالتقریب و مساعدت با شیخ محمد شلتوت و همچنین مکاتبه ای که با او می‌کنند سبب شد در دانشگاه الازهر مصر برای شیعه کرسی بپذیرد.

وی افزود: مرحوم شلتوت اعلام کرد مذهب جعفری جزء مذاهب اسلامی است و پنج مذهب را تایید کرد، این اقدام آیت الله بروجردی(ره) در خط انبیا(ع) و ائمه اطهار(ع) است.

اختلاف بزرگترین خطر برای اسلام

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مساله فتنه و ایجاد اختلاف و جنگ میان مسلمانان، گفت: کار شیطان این است که اختلاف بیفکند که بزرگترین خطر برای عالم اسلام اختلاف است.
 
وی افزود: اینکه رهبری فرمودند؛ شیعه انگلیسی و سُنی آمریکایی مانند دو لبه قیچی و مقابل اسلام هستند تعبیر درستی است، بزرگانی مانند آیت الله بروجردی نیز مرزبان وحدت بودند.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه فلسفه دین ایجاد حیات است، گفت: لازمه حیات جذب است، انسان مرده اعضایش متلاشی می شود، قرآن می فرماید؛ خدا شما را دعوت می کند و دعوت کننده اش پیامبر(ص) است و فریاد می زنند «إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّكُم فَاعبُدونِ»

وی افزود: ما مشترکات واحد داریم و قرآن در میان ما واحد است، شما کعبه دارید و هر مسلمانی در تمام دنیا پنج بار به زندگی خویش جهت می دهد با داشتن کعبه، معبود، قرآن و دشمن واحد، چه عذری در پیشگاه خدا دارید تا دست هم را نگیرید، باید آرمانهای بلند دین را با وحدت پی گرفته و به مقصد برسانید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به شخصیت آیت الله واعظ زاده خراسانی، گفت: در نامه رهبری مقامات علمی آیت الله واعظ زاده خراسانی مشخص است، در مساله تقریب از جمله روشنفکران، از نظر قلم آثار بسیاری از خود به جا گذاشت، وی مورد توجه رهبری بود، امروز مجمع تقریب و آیت الله اراکی که برای تجلیل از مجاهدت های وی این محفل را تشکیل دادند باید متوجه توطئه های ظریف دشمن از جمله انگلیس خبیث باشند، آنها فهمیدند کاری جز اختلاف میان مسلمانان نمی توانند انجام دهند.

وی افزود: خداوند و رسول خدا(ص) همه را به زندگی و قدرت دعوت می کنند، در این راستا ائمه اطهار(ع) هم از دیدگاه عمل به برادران اهل سنت مهربانی می کردند، امام صادق(ع) عباراتی داشتند و می فرمودند؛ بروید مریض های اهل سنت را عیادت کنید و در تشییع جنازه آنان شرکت کنید./201/811/ب1

ارسال نظرات