حوزه باید متناسب با نیاز روز جامعه طلبه پاسخگو تربیت کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی محبی مدیر مدرسه علمیه فاطمی قم چهارشنبه شب در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به جایگاه تراث در تحول حوزه گفت: معنای تراث روشن است اما تحول در حوزه به دوگونه مثبت و منفی تقسیم می شود.
وی با اشاره به مفهوم تحول مثبت در حوزه افزود: تحول مثبت به تحولی گفته می شود که در راستای وظایف حوزه نسبت به نیازهای کشور و جهان اسلام قرار گیرد و خروجی آن افراد مبتکر، نواندیش، پیشگام و فقیهان آگاه به زمان باشد، این تحول همراه با تعقل، تدبیر، آینده نگری و مبتنی بر تراث و احترام به سنت های کهن و دیرپای حوزه های علمیه صورت می گیرد.
استاد حوزه علمیه با بیان این که این تحول موجب تولید علم و نوآوری می شود و تراث را کارامد و بروز می کند تا نیاز جهان اسلام را برآورد و تراث را ابقا و توسعه دهد، اظهار داشت: ضرورت این تحول بر هیچکس پوشیده نیست اما باید مدیریت شود، چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند که تحول را مدیریت کنید که اجتناب ناپذیر است، همچنین فرمودند که هیچ تحولی بدون نظر مراجع شدنی نیست و دعب مدیریت این بوده است.
وی با اشاره به مفهوم تحول منفی در حوزه ادامه داد: آنچه متأسفانه گاهی مورد غفلت واقع می شود بی توجهی به سنت ها و آدابی است که رشد علمی و معنوی طلاب را تأمین می کند و از طرف دیگر جایگزین کردن آن ها با فرایندهای قانونی رسمی است که سبب نگاه عجولانه و افراطی به تحول در حوزه شده و سبب نگرانی مراجع عظام، اساتید و رهبر معظم می شود اما نباید به دلیل این موارد جزئی مانع اصل تحول شد.
حجت الاسلام محبی با بیان این که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با شورای عالی فرمودند که پرهیز از دیوان سالاری های شبه دولتی لازم است، ابراز داشت: این تحول منفی مورد نظر هیچکس نیست، حوزه علمیه از آن جهت که متولی نظام اسلامی و دینی جامعه و پشتوانه اقامه حکم اسلامی است با بروز تحول در اجتماع، روزآمدی این نظام علمی دینی ضروری است که در این میان حفظ تراث و ارکان حوزه همراه با تحول در روش ها و سیاست ها امری لازم است.
وی با اشاره به علل نیاز به تحول عنوان کرد: نیازهای بین المللی یکی از این علل است، اکنون چشم دنیا به حوزه علمیه دوخته شده تا نیاز عقیدتی، معنوی و حتی سیاسی آن ها را تأمین کند، مسأله دیگر علوم انسانی است؛ این علوم باید اسلامی شود و مسؤؤلیت تحقیق در این زمینه و اسلامی کردن آن بر دوش حوزویان است.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی نیاز مبرم به پاسخگویی حوزه به مسائل روز از جمله مسائل مستحدثه و اقتصادی، نظام بانکداری اسلامی، مسأله شبیه سازی، پزشکی و دیگر مسائل دارد؛ رقبائی وجود دارند که افکار جامعه شیعی را تحت نظر قرار داده اند مانند تکفیری ها که تربیت شدگان دست وهابیت و آل سعود با کمک استکبارهستند، حوزه همچنان باید در مقابل آن ها با بنیه علمی و استدلالی بایستد تا افکار جوانان را نسبت به تشیع مخدوش نکنند.
وی اضافه کرد: تربیت طلاب پاسخگو از مسائل مهم است که نیاز به آموزش زبان و آموزه های خاص دارد، از این رو شناسایی استعدادهای برتر، ترویج مطالعه به ویژه در زمینه سیر تاریخی علوم حوزه و تفسیر و تربیت مبلغ های قلم به دست و سخنور و مبلغ فضای مجازی از جمله نکاتی است که حوزه های علمیه باید به آن توجه ویژه داشته باشند؛ این تحول با احترام به تراث و حفظ آن تحت نظر مراجع در طول تاریخ حوزه های علمیه بوده و نیاز به آن در این زمان بیشتر است.
حجت الاسلام محبی با اشاره به تحولات مثبت مراجع گذشته و حال گفت: با هجرت آیت الله بروجردی به قم نشاط علمی حوزه دو چندان و بنیه علمی آن تقویت شد و اقدام ایشان حاکی از اهتمام به حفظ و تقویت حوزه با احترام به تراث آن بود که به ویژه در عرصه بین الملل تحولی عظیم ایجاد کردند، آن مرجع بزرگ همچنین برای توسعه فضای آموزشی حوزه مدارس را از جمله مدرسه خان احیا کردند.
وی افزود: تشکلی تحت عنوان هیأت حاکمه حوزه به وجود آوردند که شخصیت هایی همانند امام راحل، و بزرگانی دیگر همچون آیات عظام گلپایگانی، شیخ مرتضی حائری، سید احمد زنجانی و سید باقر طباطبایی عضو آن بودندکه سبب پیشرفت حوزه شد، در حالی که که به تراث لطمه ای وارد نشده بلکه آن را به روز و کارامد کرد؛ همچنین پیگیری های مستمر آیت الله بروجردی نسبت به فعالیت های تقریب مذاهب منجر به فتوای تاریخی شیخ الازهر مبنی بر به رسمت شناختن مذهب شیعه اثنی عشری شد.
مدیر مدرسه علمیه فاطمی قم با بیان این که انقلاب اسلامی که فرزند برومند حوزه علمیه است باید همچنان باقی بماند، اظهار داشت: توجه بنیادین حضرت آیت الله صافی به مباحث مهم مهدویت، پاسخگویی به شبهات مسموم دشمنان اسلام و همچنین توسعه و کارامد کردن تراث ارزمند مسجد امام حسین عسکری(ع)تحولات بسیار ارزشمندی است.
وی با اشاره به دیدار جمعی از اساتید با حضرت آیت الله صافی ادامه داد: وی گفت باید این نعمت بزرگ یعنی جمهوری اسلامی را قدردان باشیم چون نمی دانید چه بود و چه شد که ما برای برقراری مجلس عزای اباعبدالله مجبور بودیم مخفیانه کنار کوهی برویم و اقامه عزا کنیم اما امروز می بینیم که به برکت آن تحول بزرگ یعنی جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی میلیون ها نفر فقط در ایام اربعین پیاده به کربلا می روند.
استاد حوزه علمیه قم تأسیس مرکزی فقهی از سوی مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، تأسیس رشته های تخصصی تفسیر و کلام و مدارس متعدد حوزوی از سوی حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی، ایجاد مدرسه فقهی اصولی از سوی حضرت آیت الله وحیدخراسانی، تأسیس دارالحدیث و احیا التراث زیر نظر حضرت آیت الله سیستانی، تأسیس مدرسه فقهی و اصولی تخصصی از سوی حضرت آیت الله شبیری زنجانی؛ تأسیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور، تأسیس جامعة المصطفی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ایجاد مرکز خدمات طلاب از سوی رهبر معظم انقلاب، راه اندازی مؤسسه اسرا از سوی حضرت آیت الله جوادی و مؤسسه امام خمینی(ره) از سوی آیت الله مصباح را نشانه بالندگی حوزه و به روز و کارامد کردن میراث کهن تراث دانست./1323/201/ب3