نشست «شهرسازی اسلامی براساس نظریه شهرسازی عبادت محور» برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محسن رفیعیان، عضو هیأت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد در نشست «شهرسازی اسلامی براساس نظریه شهرسازی عبادت محور» امروز دوم دیماه در سالن جلسات شورای شهر با حضور کارشناسان شهرسازی مشهد، گفت: در حال حاضر بیشتر مسؤولان در این حیطه به دنبال اندیشه ایران شهری هستند.
وی با بیان اینکه این نگرش به دوران ساسانی برمی گردد، تصریح کرد: در حال حاضر باید برای ترویج شهرسازی اسلامی تلاش کرد چرا که اندیشه ایران شهری ممکن است با فرهنگ ما زاویه پیدا کند.
اندیشه ایران شهری به درد جامعه اسلامی نمی خورد
رفیعیان با بیان اینکه اندیشه ایران شهری به درد جامعه اسلامی نمی خورد، تصریح کرد: در این عرصه بهتر است کار علمی صورت بگیرد و این درحالی است که در شهرسازی اسلامی یا همان شهرسازی عبادت محور قرائت های مختلفی وجود دارد.
این استاد دانشگاه درادامه با بیان اینکه در حوزه شهرسازی اسلامی سه دیدگاه متفاوت وجود دارد، اظهار کرد: گروهی منکرین هستند و گروه دوم از این دسته معتقد به شهرسازی اسلامی با رجوع به تاریخ به عنوان نمونه رجوع به شهرسازی اصفهان و عده ای دیگر در این حوزه محتوایی و فلسفی کار می کنند.
در شهرسازی اسلامی مبنا بسترسازی ادراک و رفتار مؤمنانه است
وی ادامه داد: اگر هر کسی در زمینه شهرسازی طرحی را تولید می کند نباید نگاه نسخه پیچ در شهرسازی اسلامی داشته باشیم چرا که شهرسازی اسلامی هسته دارد و مبنا بسترسازی ادراک و رفتار مؤمنانه است.
رفیعیان درادامه با طرح این پرسش که در شهرسازی عبادت محور جایگاه ادراک و نظرمردم چیست؟، گفت: ما نقش فاعلی برای شهرسازی قائل نیستیم و شهر نمی خواهد افراد را مسلمان کند بلکه هدفش اینست که اگر کسی می خواهد مسلمان باشد بسترسازی را فراهم کند.
این استاد دانشگاه درادامه درباره معماری مشهد گفت: در حال حاضر ساختمانهای بلندمرتبه و برجهای تجاری و مسکونی به نماد مشهد تبدیل شده اند و بتن و سیمان حریم معنوی این شهر را تحت تاثیر قرار داده است، گفت:
وی ادامه داد: توجه به برندینگ و درآمدزایی از طریق مجتمع های تجاری و پارکهای آبی، محوریت حرم مطهر امام رضا(ع) را در کلانشهر مشهد تحت تاثیر قرار داده است.
تفریح در شهرهای اسلامی و مشهدبه نوعی بیهوده گذرانی اوقات فراغت تبدیل شده است
این استاد دانشگاه گفت: معماری و شهرسازی اسلامی در ایران و مشهد مظلوم واقع شده و توجهی به آن نشده و همچنین موضوع تفریح در شهرهای اسلامی و مشهد از مسیر اصلی خود خارج و به نوعی بیهوده گذرانی اوقات فراغت تبدیل شده است.
رفیعیان افزود: این بیهود گذرانی به معنای پر کردن اوقات فراغت با پاساژ و پارک گردی است از این رو به جای این تفریحات بیهوده باید به فرهنگسراها و اماکن ورزشی برای گذراندن اوقات فراغت توجه شود.
متاسفانه نظام شهرسازی در ایران بر پایه پارادایم فکری غرب بنا شده است
وی ادامه داد: پارکها با الگو گرفتن ازغرب به منظور وقت گذرانی بی هدف به بستری برای وقوع برخی ناهنجاریهای اجتماعی تبدیل شده اند و بیهوده گذرانی اوقات فراغت با فلسفه خلقت و جامعه اسلامی منافات داردو متاسفانه نظام شهرسازی در ایران بر پایه پارادایم فکری غرب بنا شده از این رو باید این نظام بازسازی شود.
عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد مشرف بودن ساختمانها را از مظاهر غیراسلامی بودن شهرسازی توصیف و بیان کرد: در شهرسازی اسلامی باید اسلام در تمام جنبه های زندگی ساری و جاری باشد و عبادت، توجه به خدا و اسلام در تمامی بخشهای شهر دیده شود.
مشهد به شهری با شاخصه بتن ریزی و برج سازی تبدیل شده است
وی گفت: در ایران هنوز به شهرسازی اسلامی پرداخته نشده و برنامه مدونی در این زمینه وجود ندارد از این رو به منظور تحقق شهرسازی اسلامی باید برنامه مدونی برای پژوهشگران این حوزه وجود داشته باشد تا تمدن نوین اسلامی در حوزه کالبدی و شهرسازی رقم زده شود.
عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد گفت: کلانشهر معنوی مشهد به جای برجسته سازی گنبد امام رضا(ع) به شهری با شاخصه بتن ریزی و برج سازی تبدیل شده است.
در ادامه این نشست دانشجوی رشته فقه شهروندی گفت: شهرسازی باید اصولی داشته باشدکه براساس آن اصول شهرسازی صورت بگیرد و اگر بخواهیم براساس اصول اسلامی شهرسازی داشته باشیم در قرآن کلیاتی برای آن در همه زمانها بیان شده است./201/934/ب1