۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۶۹۴۲۲

برگزاري نشست «نگاه اسلام به موضوع چند فرهنگ‌گرایی» در باكو

نشست علمی ـ تخصصی «نگاه اسلام به موضوع چند فرهنگ‌گرایی» به همت رايزني فرهنگي كشورمان در باكو برگزار شد.
باكو


به گزارش خبرگزاری رسا، به همت رايزني فرهنگي ايران و با مشاركت مركز مطالعات اقوام جمهوري آذربايجان، نشست علمی ـ تخصصی با موضوع «نگاه اسلام به موضوع چند فرهنگ‌گرایی»، دوم دي‌ماه با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و صاحب نظران حوزه فرهنگ و رسانه در محل نمايندگي فرهنگی كشورمان در باکو برگزار شد.

در این نشست، سید ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن اشاره به نامگذاری سال 2016 ميلادي به عنوان سال چند فرهنگ‌گرایی در جمهوری آذربایجان به تشریح جایگاه این موضوع در اسلام پرداخت.

وي در سخنان خود، با اشاره به مفاهیم جدید غربی مانند مولتی کولترالیسم و تحمل پذیری گفت: هر چند مفهوم چند فرهنگ‌گرایی یک واژه جدید و ساخته دنیای غرب است، اما ریشه و ماوای این موضوع به شرق باز می‌گردد.

ابراهیمی‌نائید همچنین، با اشاره به نگاه احترام‌آمیز پیامبر بزرگوار اسلام به فرهنگ‌های مختلف پیرامون خود، اسلام را دینی مترقی دانست که این آیین و دین همواره به پیروان خود سفارش مراعات سایر ادیان و فرهنگ‌ها را كرده و پیروان خود را از هرگونه بد رفتاری با پیروان سایر ادیان برحذر می‌دارد.

وی با اشاره به برخی از آیات و روایات به توجه دین مبین اسلام به احترام و رعایت حقوق سایر فرهنگ‌ها پرداخت و بخشي از نامه امام علی (ع) به مالک اشتر را ارائه كرد.

رايزن فرهنگي كشورمان با ذکر آیات متعدد در خصوص رعایت حقوق دیگران و نیز زندگی مسالمت‌آمیز با پیروان سایر ادیان در سیره نبوی گفت: اسلام، دین صلح و دوستی است و استکبار جهانی از ترس فراگیر شدن اسلام در جهان به مبارزه دین علیه دین پرداخته و با تأسیس گروه‌های تکفیری و باصطلاح سلفی در صدد معرفی اسلام به عنوان دین خشونت‌طلب برآمده تا بزعم خود به اسلام ضربه بزند.

نگار آخوند اوآ، از اعضاي بخش انستیتو تاریخ آکادمی ملی علوم آذربایجان طي سخناني، گفت: آذربایجان دستاوردهای مهم و زیادی در زمینه چند فرهنگ‌گرایی بدست آورده است. در طول تاریخ آذربایجان روابط فرهنگی با یونان و دیگر فرهنگ‌ها داشته است که این موضوع نشانه وجود این تفکر و احترام به فرهنگ‌های دیگر از دیرباز در این سرزمین است.

وی همچنین، افزود: هم‌اکنون شاهد این موضوع هستیم که جمهوری آذربایجان در جریان‌های مختلف فرهنگی جهان شرکت فعال و مؤثر دارد. ما دارای روابط فرهنگی با  همه کشورها هستیم و چند فرهنگ‌گرایی در سبک زندگی و حکومت داری آذربایجان نهادینه شده است.

در ادامه اين نشست، صالح دوست علی اف، عضو انستیتو شرقشناسی آکادمی ملی علوم آذربایجان به موضوع نقش اسلام در پیشرفت سنت‌های چند فرهنگ‌گرایی در جمهوری آذربایجان اشاره كرد و در خصوص نقش آذریها در طول تاریخ در اشاعه تفکر چند فرهنگ‌گرایی به ايراد سخنراني پرداخت.

ریحان میرزا زاده، روزنامه نگار و نویسنده جمهوری آذربایجان نیز در سخنان خود، با بیان اینکه اسلام دین صلح و دوستی است، به ضرورت توجه هرچه بیشتر به فرهنگ‌ها تأکید کرد.

وی ضمن انتقاد از بروز نزاع‌های موجود بین مذاهب اسلامی این موضوع را ساخته و پرداخته افراد غیر مسلمان دانست و خواستار پایان یافتن خون‌ریزی‌های موجود در دنیای اسلام شد.

به نوشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گلناره اینانج، ريیس مرکز مطالعات اقوام (اتنوگلوبوس) از ديگر سخنرانان اين نشست بود كه به موضوع همزیستی مسالمت آمیز در اسلام پرداخت و گفت: اسلام، دینی تحمل پذیر در برابر مخالفان و سایر اعتقادات است. اسلام پیامبران قبلی را همواره مورد تأیید قرار می‌دهد و به آنها احترام می‌گذارد، عرب را بر عجم برتر نمی‌داند و همه را در خلقت برابر می‌داند.

در بخش پاياني اين نشست، هر يك از شرکت‌کنندگان در خصوص نگاه اسلام به موضوع چند فرهنگ‌گرایی به ارائه نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند./982/ب102/د

ارسال نظرات