۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۴۶۹۵۱۳
ازغدی:

در منطق قرآن قدرت عین خیر است

عضو شورای انقلاب فرهنگی با مقایسه مفهوم قدرت در دو نگاه لیبرال و قرآنی، گفت: در منطق قرآن قدرت عین خیر است
رحیم پور ازغدی دانشگاه رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست بصیرت افزایی با موضوع اهمیت اندیشه سیاسی در حوزه و دانشگاه شامگاه دیروز با حضور حسن رحیم پور ازغدی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

در این نشست که به همت کارگروه تاریخ معاصر و اندیشه سیاسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، رحیم پور ازغدی با اشاره به تعاریف علم سیاست، گفت: اگر سیاست و علوم سیاسی تعریف شود که موضوعش چیست و اهدافش چیست شاید زیاد نیاز به توضیح اهمیت اندیشه سیاسی نباشد، موضوع علم سیاست قدرت است با همه گستره اش و وقتی از مشروعیت سخن می گوییم صحبت از باید ها و نباید هاست و صحبت از حقانیت ، در سیاست بسیاری از پرسش ها فلسفی است برخی از پرسش های مربوط به آن حقوقی است  و برخی دیگر از پرسش های مطرح در آن ارزشی است.

وی با طرح دو سؤال اساسی در نگرش سیاسی، گفت: دو سؤال اساسی اینجا وجود دارد، اول اینکه قدرت را چگونه می توان تولید، حفظ و مصرف کرد که این یک سؤال توصیفی است اما نگاه دوم این گونه سؤال را مطرح می کند که چگونه صحیح است و می باید قدرت را تولید، حفظ و مصرف کرد که این سؤالی ارزشی است، تفاوت فلسفه سیاسی الهی و غیرالهی نیز در پاسخ به این سؤالات است که روشن می شود و شکافی که بین این دو رویکرد است نمایان می گردد.

در دیدگاه اسلامی قدرت شر نیست

وی ادامه داد: در تفکر الهی برخلاف تفکر مادی و لیبرال که فقط به نیاز های غریزی و مادی انسان سر و کار دارد، انسان ذاتا یک موجود الهی است و دارای روحیات معنوی نیز هست، بنابراین هر موضوعی که به انسان مربوط می شود، دین به آن نگاه دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تقسیم بندی سؤالات مطرح در بررسی منشأ قدرت به توصیفی و ارزشی، گفت: در سؤال از منشأ قدرت دو مرتبه وجود دارد یک بخش از سؤالات توصیفی و برخی دیگر سؤال از ارزش هاست، در اسلام نیز برخی از روایات ناظر بر مسائل توصیفی است، نمونه مسائل توصیفی را در نامه امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر می توان دید، که ایشان در این نامه فرمول هایی را ارائه می دهند که مثلا اگر این کار انجام شود، این نتیجه را در پی خواهد داشت، مسائل توصیفی در واقع دارای یک نگاه عقلانی و علمی هستند.

نظریه پرداز انقلاب اسلامی با مقایسه دو دیدگاه متفاوت غربی و قرآنی از قدرت، ادامه داد: در دیدگاه اسلامی قدرت شر نیست، برخلاف نگاه کلیسا و سکولاریزم که هر دو اعتقاد دارند که قدرت و دولت شر ضروری است، اما در منطق قرآن قدرت عین خیر است، در بیان دیگر هر چه را خدا آفریده است خیر است، علم، قدرت و ثروت همگی در نگاه و بیان قرآن خیر هستند، اما شر چیست؟ آن نگاه شیطانی و سوء به قدرت است که شر است، به بیان دیگر خود قدرت فاسد نیست بلکه آن قدرتمند فاسد است که از قدرت استفاده فاسد می کند، سیاست در منطق مادی به معنای قدرت و علم قدرت است اما در معنای اسلامی آن به معنای تربیت کردن است، منطق مادی می گوید این قدرت است که حق می آورد اما در منطق انبیا این حق است که بایستی قدرت بیاورد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان آیات قرآن ملاک هایی چون ایمان، هجرت، تلاش و جهاد در راه خدا را از شاخصه های انسان مؤمن سیاسی برشمرد./863/201/ب2

ارسال نظرات