۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۴۶۹۷۰۹
حجت الاسلام عالی:

دلبستگی و تعلقات دنیوی انسان را از اطاعت ولی خدا باز می‎دارد

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه تعلقات دنیوی نباید مقدم بر تعلقات الهی شود، گفت: اگر کسی تعلقات دنیوی خود را کاهش ندهد هرگز نمی‌تواند از فرامین ولی خدا اطاعت کرده و از اسلام دفاع کند.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عالی، استاد حوزه علمیه، یکشنبه شب در مراسم بزرگداشت چهلمين روز شهادت مدافع حريم اسلام يدالله‌ قاسم‌زاده که به همت هیأت میثاق با شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) که در همین دانشگاه برگزار شد، گفت: عبادت لطف و عنایت معبود به عابد است.

وی افزود: عابد هرگز نمی‌تواند به عبادتی که برای رضای معبود انجام می‌دهد تکبر بورزد و مغرور شود زیرا عبادت توفیقی الهی است که شامل بنده می‌شود.

حجت الاسلام عالی با تاکید به اینکه خضوع و خشوع ارزش عبادت را افزایش می‌دهد، بیان داشت: عبادتی که در آن منیت و عجب نباشد انسان به سمت کمال سوق می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی انجام عبادات سبب عجب می‌شود، ابراز کرد: بلا خنثی کننده عجب و مسیری برای رسیدن به سعادت است اهل معرفت زمانی که به بلا مبتلی می‌شوند هرگز ناراحت نمی‌شوند زیرا می‌دانند که ثمره بلا خضوع و خشوع است در حالی که برخی مواقع عبادت سبب عجب و تکبر عابد می‌شود.

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه می‌فرمایند: بارالها، شکر مرا به بلاها بیش از شکر به نعمتها قرار ده؛ انسان اگر تسلیم اراده الهی باشد هرگز در برابر بلا شکوه و شکایت نمی‌کند بلکه در نهایت صبوری شکر حضرت حق را به جای می‌آورد.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: امام صادق(ع) در عنوان بصری می‌فرمایند: اگر ذل عبودیت در شما تقویت شود علمی که در نزد ما وجود دارد به شما عطا می‌شود، آن علم نوری از سوی خداوند متعال است که با بندگی خاضعانه و خاشعانه نصیب انسان می‌شود.

این استاد حوزه علمیه یکی از راه های رسیدن به ذل عبودیت را در نابود ساختن منیت بیان کرد و گفت: انسان باید بداند که در عالم دنیا مالک چیزی نیست و هر چه هست از آن خداوند متعال است. منیت، سبب تکبر و خودخواهی و از بین بردن آن نخستین گام برای رسیدن به بندگی محسوب می‎شود.

وی با بیان اینکه اگر انسان منیت خود را از بین ببرد و خود را مالک چیزی نداند انفاق مال و جان برایش آسان می‌شود، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس فضای ایثار و شهادت در بین مردم بسیار گرم بود اما امروز که تعلقات دنیا فراوان است کسی بخواهد به جهاد و نبرد با دشمن آن هم در خارج از مرزهای جغرافیایی بپردازد نشان از بصیرت و فهیم بودن آن فرد است.

حجت الاسلام عالی با تاکید به اینکه تعلقات دنیوی نباید مقدم بر تعلقات الهی شود، گفت: اگر کسی تعلقات دنیوی خود را کاهش ندهد هرگز نمی‌تواند از فرامین ولی خدا اطاعت کرده و از اسلام دفاع کند./201/813/ب1

ارسال نظرات