۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۶۹۸۰۲
در کرسی ترویجی، عرصه و نقد ایده علمی بررسی شد؛

افزایش جمعیت؛ فرصت‌ها و تهدیدها/ کاهش رشد جمعیت، خطر و بحرانی بزرگ است

جلسه دومین کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی در سطح حوزه‌های علمیه استان اصفهان با عنوان افزایش جمعیت، فرصت‌ها و تهدیدها در حوزه علمیه ام‌الائمه نجف‌آباد برگزار شد.
کرسی ترویجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، کرسی ترویجی، عرصه و نقد ایده علمی با عنوان افزایش جمعیت؛ فرصت‌ها و تهدیدها، پیش از ظهر امروز در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام‌الائمه نجف‌آباد برگزار شد.

استاد ارائه‌ کننده، بیژن شمس، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان، اساتید منتقد: حجت‌الاسلام محمود حقیقی استاد حوزه و دکتر مجتبی کرباسی، مسؤول آموزش و پژوهش بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان و دبیر جلسه علیرضا ناجی مدیر اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی حوزه‌های علمیه اصفهان حضور داشتند.

در ابتدای جلسه شمس به عنوان استاد ارائه‌دهنده، به بیان نظریات خود درباره بحث افزایش جمعیت و تهدیدها و فرصت‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت یک بحث استراتژیک در کل جهان است، افزود: سیاست‌های کاهش رشد جمعیت به حدود 70 سال پیش‌ بر می‌گردد که کشوری چون آمریکا در سیاستی برای از دست ندادن قدرت خود در جهان، پروژه کاهش جمعیت را در کشورهای جهان توسعه داد.

شمس آثار رشد جمعیت در یک جامعه بیان داشت: طبق آمارهای جهانی، هر جامعه‌ای برای داشتن یک اقتصاد پویا همراه با تکنولوژی نیازمند افزایش جمعیت است و جمعیت نقش مؤثری در رشد اقتصادی که در سایه تفکر خلاق است، صورت می‌گیرد چنان که یکی از سیاست‌های کشورهای اقتصادی جهان، رشد جمعیت است.

وی درباره آثار رشد جمعیت در حوزه‌های مختلف اجتماع گفت: در حوزه امنیت یک کشور با نیروی جوان است که می‌تواند در برابر تهدیدها خارجی و داخلی بایستد حتی ناامنی‌های درونی که زمینه نفوذ دشمن را در داخل کشور ایجاد می‌کند و در حوزه کشاورزی با کاهش رشد جمعیت، کشور دچار رکود در عرصه صادرات کشاورزی خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان، در ادامه تصریح کرد: کشور ایران دارای 160 هکتار زمین کشاورزی و منابع آبی قوی است که متأسفانه تنها یک هشتم زمین‌های کشاورزی زیر کشت می‌رود و با وجود این همه ذخایر، رشد نزولی جمعیت این عرصه‌ها را کمبود نیروهای متخصص و کارآمد مواجه خواهد کرد.

تغییر و تحول باورها مبنای اصلی در جنگ نرم است

وی درباره حوزه و بعد اجتماعی رشد جمعیت بیان داشت: از عوامل کاهش رشد جمعیت تغییر باورهای دینی است که یکی از آثار جنگ نرم همین تغییر و تحول باورها در طول یک بازه زمانی است که امروز جامعه برای معیشت به جای توکل به خداوند، به دنبال پارتی و توسل به راهکارهای دیگر هستند.

نگاه فردگرایی اومانیستی به ازدواج از عوامل کاهش جمعیت است  

شمس درباره دیگر بعد اجتماعی در رشد جمعیت به مسأله ازدواج اشاره کرد و افزود: وقتی تفکر جوان امروز، تفکری دینی نباشد تشکیل خانواده را مخل آرامش خود می‌داند و این نگاه فردگرایی است که امروز در مکاتب غربی شاهد هستیم که اگر براساس مبانی اسلامی ازدواج را عامل آرامش بدانیم، افزایش موالید سبب آرامش بیشتر خواهد شد.

وی کاهش رشد جمعیت را یک خطر و بحران بزرگ برشمرد و خاطرنشان کرد: نظریه‌پردازان غربی به این نتیجه رسیده‌اند که با ایران نه بجنگید و نه تحریم کنید چون این کشور تا سال 2050 خودبه‌خود چنان دچار کاهش جمعیت می‌شود، که نیروی جوانی در آن وجود ندارد و برای بررسی ابعاد رشد جمعیت باید سه منظر خانواده، اجتماع و حوزه جهانی را با یکدیگر مورد دقت قرار دهیم.

مسائل کلان جامعه باید به‌صورت زیربنایی و با پیوستگی و همفکری صورت گیرد

در ادامه جلسه کرباسی به نقد از نظریه ارائه شده پرداخت و گفت: باید به چنین موضوعاتی به صورت زیربنایی نگاه شود که متأسفانه حتی نگاه کلان جامعه نیز به صورت روبنایی است که حتی در تصویب قوانین نیز صرف یک سری تشویق‌ها که بعضاً حتی به نتیجه هم نمی‌رسد، عمل شده است.

وی در ادامه بیان داشت: مشکل تغییر ساختارهای فرهنگی است باید به دنبال پاسخ این سؤال باشیم که چرا بعد از انقلاب رسوخ فرهنگ غرب بیشتر شد و این‌گونه جامعه سنتی به‌یک‌باره به سمت مدرنیته پیش رفت که شاهد تضعیف خانواده‌ها بودیم.

کرباسی در ادامه خاطرنشان کرد: نقطه ضعف دیگر در این زمینه با وجود توصیه‌ها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اما بعضی مسؤولان و حتی رسانه‌ها بر عکس عمل می‌کنند و شاهد عدم همراهی و همفکری دستگاه‌های اجرایی هستیم که سبب ایجاد شکافی بین نخبگان و بدنه اجرایی است.

تهدید امروز جامعه، نه کاهش رشد جمعیت بلکه فقر فرهنگی و اقتصادی است

حجت‌الاسلام حقیقی نیز در نقد نظریه ارائه شد، افزود: تهدید امروز ما نه بحث جمعیت، که فقر فرهنگی و اقتصادی است و نمی‌توانیم کاهش رشد جمعیت را به عنوان یک تهدید اولیه نگاه کنیم که امروز تهدیدهای اولیه جامعه ما طلاق و اعتیاد است./201/1306/ب1

ارسال نظرات