هدف از پیوند زن و مرد تربیت امام المتقین است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی مظفری، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) با اشاره به اینکه چهار روش برای محرمیت وجود دارد، گفت: اولین راه محرمیت نسب و تولد از پدر و مادر معین و مشخص است.
وی سببیت یعنی محرم شدن به سبب روش های مختلف از جمله ازدواج را از دیگر راه های محرمیت عنوان کرد و افزود: زن و مرد به واسطه ازدواج با پدر شوهر و مادر همسر محرم می شوند و همچنین دختر زن از طریق ازدواج یعنی قاعده ربیبه با شوهر مادر پس ازدواج محرم می شود.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه محرمیت از طریق شیر دادن یا محرمیت رضاعی سومین روش محرمیت در فقه اسلامی است، افزود: در این روش کودک باید به طور مستقیم از پستان یک زن که مادر او نیست به مدت معین شیر خورده و این شیر خوردن باید طبق قواعد فقهی به شکلی باشد که گوشت نوزاد بروید و استخوانش سفت شود.
حجت الاسلام مظفری تصریح کرد: در این روش محرمیت باید دقت شود که این کودک به آن زن و فرزندی که همزمان با او شیر خورده محرم است؛ ولی به دیگر خواهر و برادران، همزاد رضاعی خود محرم نخواهد بود؛ البته در شیر خوردن شرط این است که مستقیم از پستان شیر بخورد نه هر وسیله دیگری و محرم کردن فرزند خوانده هم از همین راه رضاعی یا با عقد ازدواج امکان پذیر است.
وی ادامه داد: در مسأله فرزند خواندگی اگر روشی برای محرمیت انتخاب نشود، فرزند خوانده با پدر و مادری که او را به فرزندی قبول کرده اند، نامحرم بوده و چون با آنها نسبتی ندارد از آنها شرعا ارث نمی برد؛ هر چند که پدر و مادر خوانده به اسم خود برای او شناسنامه گرفته باشند؛ البته کودک رضاعی هم از مادر رضاعی خود ارث نمی برد.
وی ملکیت یا همان سنت عبد و نگه داری اسیران را چهارمین روش محرمیت دانست، افزود: در این روش فرد با خرید غلام و کنیزی که در جنگ به اسارت گرفته شده به محض خرید محرم می شود و می تواند از او فرزند داشته و فرزندانش هم مانند فرزندان زنان آزاده، آزاد بوده و از مادر و پدر خود ارث می برند.
حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه زن مثل شیشه است، گفت: بنابراین نباید با دعوا به این شیشه مشت زد؛ زیرا بسیار شکننده بوده و با یک ضربه مختصر دچار شکستگی عمیق می شود که گاهی جبران این ضربه غیر ممکن و یا با دشواری فراوان همراه خواهد بود.
ازدواج پیوند دهنده دونوع است
وی با اشاره به اینکه زن و مرد به عنوان نوع انسان در پنج چیز اختلاف دارند، گفت: زن و مرد دو موجود نامتناسخ هستند؛ یعنی از نظر جسمی و جنسی با هم تفاوت دارند و در حالی که زن ظریف بوده، مرد ضخمت است و مثل زن و مرد در نزد خداوند متعال مانند مثل سنگ و شیشه بوده و خداوند با تمام حکمت خویش این دو جنس نامتناسخ را کنار یکدیگر قرار داده است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: همانطور که بیان شد زن شیشه است و مرد سنگ و دعوا کردن با زن مثال مشت زدن به شیشه بوده و شاید این مشت زدن شیشه را بشکند ولی یک زندگی را از بین می برد
کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه خانه نه جای منیت زن است و نه جای منیت و منش مردانه تصریح کرد: خانه محل همسر و شوهر بودن است و مثال خانه به مثال سکنجبین است که میان عسل و سرکه پیوند ایجاد می کند.
زن و مرد به برکت پیوند مقدس ازدواج تبدیل به یک روح واحد می شوند
حجت الاسلام مظفری با اشاره به اینکه خانه نه جای شیرنی عسل و نه جای ضخمتی سرکه است، افزود: خانه جایی است که سرکه یعنی مرد 50 درصد از ضخمتی خود را فدای عسل یعنی زن می کند و در مقابل عسل یعنی زن 50 درصد از شیرینی خود را به خاطر سرکه از دست می دهد و این مثال خانه است که به مانند سکنجبین هم عسل بوده و هم سرکه؛ یعنی جای روحیه زنانه به تنهایی و روحیه مردانه به تنهایی نیست؛ بلکه خانه محل تعامل سرکه و عسل است و به ترتیب زندگی شیرین می شود.
وی تصریح کرد: خانه ای آیت خداوند است که به مثال سکنجبین باشد؛ یعنی محل تعامل و عشق و علاقه زن و مرد به یکدیگر باشد که خداوند پس از ازدواج با حکمت خود میان زن و مرد که همگون و هم سنخ نیستند مؤدت قرار داده و آنها را تبدیل به یک روح واحد می کند.
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه زن دریای عاطفه و محبت است، گفت: مرد سخت و واقع بین است و در حالی که عاطفه جلوی پای خود را می بیند، واقع بینی و ضخمتی آینده را می بیند و به عبارت دیگر قلب مادر مظهر آیه رحمانیت و رحیمیت خداوند است.
حجت الاسلام مظفری با اشاره به اینکه انسان نزدیک به 60 مرتبه در نماز صفت محبت و رحمت خدا را تکرا می کند، افزود: زن مظهر رحمت الهی بوده و اولین مدیر و پرورش دهنده انسان قلب مادر است.
وی ادامه داد: شأن مادر بسیار ارجمند است و کار کردن در بیرون از خانه حتی در عالی ترین مشاغل نمی تواند انسان را به جایگاه مادری و همسری برساند؛ به همین دلیل است که اهل بیت(ع) می فرمایند که باید درون خانه آباد باشد و جهاد زن خوب همسر داری است زیرا اگر درون خانه آباد نباشد بیرون از خانه نیز نابود می شود.
محبت و عاطفه شدید علت مکلف شدن زودتر دختران است/ عاطفه زن بدون قوامیت مرد مخرب است
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه زن با محبت و مرد با واقع بینی مکمل یکدیگر هستند، گفت: آیات قرآن بیان می کند« قوامون علی النسا» منظور از قوامیت این است که ستون خیمه مرد است و عاطفه بدون ستون و خیمه گاه بسیار مخرب است؛ به همین علت است که خداوند می فرمایند که دختر بچه از 9 سالگی باید تحت فرمان حضرت حق قرار بگیرد تا افراد سودجو با استفاده از راه های محبت آمیز نتوانند او را فریب داده و از راه حق منحرف کنند.
وی ادامه داد: به خاطر همین عاطفه شدید کودک، اسلام دستور داده که دختر حتی با وجود تکفل پدر تا هفت سال در کنار مادر باشد و دو سال اول زندگی را دختربچه باید حتما در آغوش مادر پرورش یابد بر همین اساس مهد کودک و کودکستان از لوازم فرهنگ غربی بوده و اسلام آن را نمی پذیرد.
اشتغال زن کانون خانواده را ویران کرده است
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه اشتغال زنان کانون خانواده را ویران کرده و همین موضوع به ویژه در مغرب زمین، زمینه تک زیستی و زندگی با حیوانات را افزایش داده است، گفت: متأسفانه در حال حاضر غرب این فرهنگ را از طریق ماهواره در کشورهای اسلامی از جمله کشور ما ترویج می کند.
وی با بیان اینکه خانه ای که در آن روح زنانه و مادر نباشد خانه نیست، تصریح کرد: دشمن به دنبال ضربه زدن به موقعیت مادران است؛ زیرا رسالت اصلی تربیت بر عهده مادران قرار دارد و اگر عرصه تربیتی ویران شود، کانون خانواده و جهان هستی دچار تحول شده و از مسیر اصلی و آفرینش خود دور می شود.
همگون نبودن زن و مرد از نظر فکر
وی ادامه داد: زن و مرد از نظر فکری باهم متفاوت بوده و برخلاف مرد که ذهن ریاضی بسیار خوبی دارد؛ زن از نظر هنری بسیار با ذوق و با سلیقه است و به عبارت دیگر ذهن زن جزئی نگر بوده و ذهن مرد کل نگر است؛ ولی با این وجود این دو نوع انسانی باید با یکدیگر ازدواج کرده و زمنیه تعالی خانواده را فراهم کنند.
مدرک گرایی مخل ازدواج است
کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه کمال زن به مدرک گرایی و کسب مال نیست، افزود: شرافت و کمال زن به خانه داری و تربیت انسان های رشید بوده و البته این به این معنا نیست که زن کسب علم نکند؛ بلکه زن باید کسب علم کند؛ اما در رشته های مرتبط با زنان و خانواده نه اینکه زن ابزار بردگی شود و در مشاغلی که هیچ ارتباطی با او ندارد و با روحیات او همسنخ نیست مشغول به کار شود.
حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه پوشش از لوازم حضور زن در اجتماع است و پوشش زن حافظ خانواده است، گفت: زن و مرد با حفظ حریم ها زندگی خود را استحکام می بخشند.
وی با اشاره به این که ادبیات میان زن و شوهر مخصوص خانه بوده و زن و شوهر نباید این ادبیات را بیرون از خانه منتقل کنند، تصریح کرد: انتقال ادبیات خانه به بیرون و یا بالعکس انتقال ادبیات بیرون به درون خانه در رابطه زوجیت به شدت زیانبار است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رفتار و پوشش زن نباید به گونه ای باشد که توجه نامحرم را جلب کند؛ زیرا این موضوع زمینه شهوت رانی را فراهم کرده و زن نباید از کفش و پوششی استفاده کند که حجم بدن را به نمایش بگذارد.
حجت الاسلام مظفری گفت: زن و مرد باید از فساد ظاهر و فساد باطن خودداری کنند؛ زیرا فساد ظاهری ناشی از فساد باطن است.
وی افزود: همچنین در احادیث بیان شده که سیرت حسنه نسان دهنده باطن حسنه است؛ بنابراین سیرتی که نیکو نیست نمی تواند به طور طبیعی باطنی حسنه را به دنبال داشته باشد.
سخنران آستان مقدس قم با تأکید براینکه خداوند باطن و ظاهر را همزمان رشد می دهد، گفت: امام حسن عسگری(ع) می فرمایند که« هیچ بلا و سختی و مشکلی نیست الا اینکه خداوند در آن نعمتی قرار داده است»؛ بنابراین اگر در خانه مشکلی وجود دارد، بدانیم که رشد خانواده را به دنبال داشته و باید در مقابل آن صبوری کرد.
هدف ازدواج تربیت امام متقین است
حجت الاسلام مظفری یادآور شد: هدف از ازدواج زن و مرد و پیوند مقدس زناشویی، تربیت امام المتقین است یعنی اینکه زن و مرد ازدواج وقتی می کنند باید حاصل این ازدواج امام المتقین یعنی انسانی باشد که پیشوای متقین شود./968/200/ب3