غرب معنای ابدیت انسان را نمیفهمد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه قاف گفت: مشکل برخی متفکران غربی دو چیز است، آنها روح مجرد را برای بدن قائل نیستند و مرگ را پوسیدن میدانند، چنین متفکری چه جهانبینیای میتواند داشته باشد، کسی که ابزار کارش همین چشم و گوش اوست و هستی را هم تا قبر میداند او دیگر با وحی و نبوت و توحید و معاد انسی ندارد، او با این ابزار یک وجبی یعنی چشم و گوش چگونه میتواند به معرفت عالم برود.
مفسر برجسته قرآن افزود: قرآن به ما آموخت که انسان موجودی ابدی است، ابدیت دیگر انتها ندارد، اگر یک عدد 9 بگذارید و جلوی آن تا کره مریخ صفر هم بگذارید باز هم متناهی است، ما هستیم الی الابد، ما ابدی بالغیر هستیم و خداوند ابدی بالذات هست، درباره جهنم ممکن است برخی نظرهایی درباره ابد یا غیر ابد بودن آن داشته باشند اما درباره بهشت تردیدی درباره ابدی بودن آن نیست، ابد به ذهن انسان نمیآید که چه معنایی دارد، بهشت از اینها هزار و هزاران بار بزرگتر است، دین آمده ما را ابدی کند و ابدیت ما را به ما نشان دهد.
وی با بیان اینکه خداوند میفرماید شما تنها همین جسم مادی نیستید، ادامه داد: خداوند میگوید شما به لقاء ما میآیید، شما نه تنها سیرتان به سمت بهشت است، بلکه صیرورتتان به سمت ما است، اگر کسی خودش را بشناسد، یقینا خدا را خواهد شناخت، اصرار کتاب و سنت بر معرفت نفس به همین دلیل است، این متفکران غربی ابدیت انسان را درک نمیکنند و مرگ را پایان راه میدانند، اما دین مرگ را یک انتقال میداند، امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند که صبر کنید، مرگ پلی است که روی آن پا میگذارید و آن طرف هر چه میخواهید هست.
حضرت آیتالله جوادی آملی تأکید کرد: یک موجود ابدی مگر میشود، کالای زودگذر دنیا زادراه او باشد، اگر کسی رهتوشه نداشته باشد، در زحمت است، انسان باید صیرورت الهی داشته باشد، تا از فرشتگان بالاتر برود، در مرحله نازله، بدن او در بهشتی است که از زیر باغهای آن نهرها جاری است.
وی با اشاره به آیه «فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ»، ابراز کرد: معنای آیه این است که سبحانالله را تنها نگویید، یک سبحانالله را با الحمدلله بگویید، ما سرتاپا نیاز هستیم، به کسی نیازمند هستیم که مشکل ما را حل کند، ما به غنی بالذات نیاز داریم نه کسی مثل خود ما، وی نیاز ما را برآوده میکند و ما باید او را حقشناسی و سپاسگزاری بکنیم، پس باید تسبیح ما با تحمید همراه باشد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: انسان بدنی دارد که وارد بهشت میشود و در نهرهایی از شراب و شیر و عسل غوطه میخورد و نهری از آب و شراب از آن اوست، اما جان او باید به سمت خدا برود، صیرورتش به سمت فرشته شدن است تا موجود ابدی بشود، حال اگر عدهای سرگردان بودند، وضع بسیار بد است، کسانی که بدکردارند و اهل جهنم هستند، اصلا در روز قیامت نمیآیند برای وزن کردن، اصلا جلو نمیآیند، البته برای درکاتشان سنجیده میشوند اما خالی محض هستند و برای درجات سنجیده نمیشوند.
وی با قرائت آیه «يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ذَٰلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ»، خاطرنشان کرد: با سرعت همه اولین و آخرین بلند میشوند و در محشر حاضر میشوند، اما خداوند در آیه محل بحث میفرماید این حشر برای ما آسان است، فرمود ما اگر بخواهیم همه افراد را خلق کنیم یا مبعوث کنیم مانند این است که یک نفر را خلق کنیم یا مبعوث کنیم، اگر کسی با اراده کار کند، دیگر خستگی ندارد، مجموع با یک نفر برای او فرقی ندارد./914/پ202/ج1