۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۴۶۹۹۴۸
از سوی پژوهشگاه حدیث حوزه؛

مفهوم شناسی حریم خصوصی انسان در قرآن و حدیث نقد شد

نشست نقد مقاله«مفهوم شناسی حریم خصوصی انسان در قرآن و حدیث» امشب در تالار ثقة الاسلام کلینی(ره) پژوهشگاه حدیث حوزه با حضور حامد متوادی، ارائه‌دهنده این مقاله برگزار شد و حجج‌اسلام حائری، خویی، فیض و فرهمندیان در این نشست به نقد علمی این مقاله پرداختند.
نقد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد مقاله«مفهوم شناسی حریم خصوصی انسان در قرآن و حدیث» امشب در تالار ثقة الاسلام کلینی(ره) پژوهشگاه حدیث حوزه با حضور حامد متوادی، ارائه‌دهنده این مقاله برگزار شد و حجج‌اسلام حائری، خویی، فیض و فرهمندیان در این نشست به نقد علمی این مقاله پرداختند.

بر اساس این گزارش، نقد این مقاله برمدار 9 محور نقد عنوان اصلی و عناوین فرعی، چکیده، کلیدواژه و مقدمه، ساختار، نتیجه‌گیری پایانی در هر فصل، کتاب‌نامه و پاورقی، تناسب اعتبار منابع، ویرایش و ویراستاری و قدرت تحلیل، استدلال و نوآوری صورت گرفت.

در ابتدا حجت‌الاسلام فرهمندیان در نقد مقاله«مفهوم شناسی حریم خصوصی انسان در قرآن و حدیث» با اشاره به اینکه در این مقاله از منابع موثق استفاده شده است، اظهار داشت: عنوان اصلی این مقاله باید با در نظر گرفتن تمام عناوین فرعی یک عنوان اصلی نوشت و با توجه به اینکه در این مقاله مسأله «حریم خصوصی» از دیدگاه پزشکی و حقوق هم نیز مورد بررسی قرار گرفته است، باید از این عناوین در عنوان اصلی نیز سخن به میان آورده شود.

ناقد اول این مقاله به نقد ابعاد دیگر این مقاله پرداخت و افزود: در ابتدای چکیده باید مفهوم شناسی حریم خصوصی را تعریف دقیق کرده و در انتخاب کلیدواژه باید دقت بیشتری به عمل آید، همچنین در مقدمه باید نسبت به تبیین اهداف مقاله اقدام شود.

وی ادامه داد: این مقاله با قلمی بسیار روان و حرفه‌ای نگاشته شده و در یک نگاه کلی می‌توان گفت از سطح بالایی برخوردار است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام فیض به نقد مقاله«مفهوم شناسی حریم خصوصی انسان در قرآن و حدیث» پرداخت و گفت: در این مقاله برای جذب مخاطب به موضوعاتی همچون بررسی حریم خصوصی در علوم پزشکی و  حقوق هم پرداخته‌شده که از محاسن این مقاله است، اما ضعف‌هایی جزئی دارد که عبارتند از عدم تبیین هدف در چکیده، عدم بیان علت کنار هم ذکر کردن فقه و حقوق و عدم تبیین بیشتر درباره مباحث چراکه برای قدرت بیشتر این مقاله باید تحلیل‌ها باید تقویت شود.

حجت‌الاسلام خویی ناقد سوم این جلسه با اشاره به اینکه این مقاله از قلم شیوا و رسایی برخوردار است، بیان داشت: باید در عناوین این مقاله ترتیب و نوع چینش رعایت شود تا مخاطب دچار سردرگمی نشود علاوه بر این باید حجم مطلب توسعه یابد و کلمات عربی موجود در متن این مقاله به فارسی تغییر داده شود.

وی ادامه داد: پیشینه نباید در کتاب‌نامه ذکر شود، در برخی از صفحات پاورقی ذکر نشده و منابع حدیثی این مقاله باید بیشتر باشد چون این پژوهش از دیدگاه قرآن و حدیث است.

در پایان حجت‌الاسلام حائری ناقد چهارم مقاله «مفهوم شناسی حریم خصوصی انسان در قرآن و حدیث» با اشاره به اینکه این مقاله بر اساس ضرورت‌های موجود در جامعه تدوین شده است، ابراز داشت: با توجه به اینکه واژه«مفهوم شناسی» میان مردم کلمه‌ای نامأنوس است باید به واژه«معناشناسی» تغییر داده شود.

ناقد چهارم این مقاله به نقد این مقاله از ابعاد مختلف پرداخت و گفت: در انتخاب کلیدواژه باید دقت بیشتری شود تا مردم بتوانند به‌راحتی در فضای مجازی به متن مقاله دست پیدا کنند، اگر به‌جای واژه تجسس از تتبع استفاده می‌شد بهتر بود چرا که در روایات مورد استناد مقاله از این واژه سخن به میان آمده است.

وی ادامه داد: در نتیجه‌گیری‌های هر فصل از واژه«بنابراین» استفاده شده است که سبب یکسان بودن متن شده و تنوع ندارد همچنین در نتیجه نباید نتایج را برشمرد بلکه در قالب یک پاراگراف مرتبط باید آن را ذکر کرد؛ باید در کتاب‌نامه آدرس دقیق منبع ذکر شود و در آوردن تحلیل نیز باید متن کتب قدیمی در برخی بخش‌ها آورده شود تا سبب محکم‌تر شدن تحلیل‌های مقاله شود./841/202/ب3

ارسال نظرات