۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۴۷۰۱۸۹
معاون پژوهش حوزه علمیه امام خمینی ارومیه:

ناآشنایی با روش پژوهش و مطالعه دینی آسیب پژوهش در حوزه است

معاون پژوهش حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه گفت: عمده آفت تحقیق طلبگی نا آشنایی با روش پژوهش است، چرا که در این زمینه آموزش‎های دقیق و جامعی به ویژه در مدارس علمیه برادران ارائه نشده است.
پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت ‏الاسلام اکبر رضوی، معاون پژوهش حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در حوزه علمیه زینب کبری(س) ارومیه برگزار شد با اشاره به آفات پژوهش‎های طلاب، اظهار داشت: آشنا نبودن طلاب با روش صحیح تحقیق و پژوهش اغلب آنان را به سمت کپی براداری از مطالب و نوشته‎های دیگران سوق داده و آنها را از ارائه اثری معتبر و ثمربخش باز می دارد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره استانی محمد بن خلیلان در ارومیه به عنوان مقدمه ای برای ایجاد آمادگی مدارس علمیه آذربایجان غربی جهت حضور فعال در جشنواره علامه حلی که سال آینده در این استان به شکل بومی برگزار می‎شود، افزود: حضور طلاب مدرسه علمیه زینب کبری(س) در این جشنواره با وجود فرصت کم برای تدوین آثار خوب، فعال و مؤثر بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه به نداشتن مهارت کافی و لازم طلاب مدارس علمیه برای استفاده بهینه از منابع معتبر در کتابخانه‎ها اشاره و ابراز کرد: نا آشنایی با روش صحیح مطالعه دینی و استفاده از منابع مرجع یکی از آسیبهایی است که با تمرین و آموزش می‎توان این نقص را در حوزه‎های علمیه رفع کرد.

وی با اشاره به وجود کتابهای ارزشمندی در زمینه روش پژوهش و روش مطالعه دینی، خواستار تهیه و توزیع این کتب در مدارس علمیه شد و گفت: در مدارس علمیه برادران ناآشنایی با روش تحقیق و پژوهش به خاطر عدم تدریس این دروس ملموس‎تر است و طلاب بخاطر چنین نقصی از تدوین اصولی تحقیقات و مقالات خود عاجز می‌شوند.

حجت الاسلام رضوی نداشتن وقت و نبود مهارت استفاده از منابع معتبر را دو عامل اصلی سوق دادن طلاب به سمت کپی پیست عنوان و اضافه کرد: این مقوله به یکی از آسیبهای جدی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی امروزه مبدل شده و نتیجه و ثمره محصول را کم کرده و از اعتبار و ارزش می اندازد.

گفتنی است، در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش مدرسه علمیه زینب کبری(س) ارومیه از اساتید بخش ارزشیابی جشنواره محمد بن خلیلان از جمله الناز جهانپور، استاد حوزه و دانشگاه قم، حجت الاسلام اکبر رضوی و حجت الاسلام سید جواد مهدی پور به همراه 21 نفر از طلاب پژوهشگر این مدرسه تجلیل به عمل آمد./202/936/ب1

ارسال نظرات