۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۷۰۳۹۲

بررسی واکنش نتانیاهو به قطعنامه شورای امنیت در روزنامه های انگلیس

برخی روزنامه های انگلیسی در افتتاحیه و سرمقاله های خود به بررسی قطعنامه اخیر شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی و رای ممتنع آمریکا به آن شدند که در نهایت زمینه را برای تصویب آن فراهم کرد.
نتانیاهو

به گزارش خبرگزاری رسا، سایمون تیسدل معاون سردبیر روزنامه گاردیان در همین راستا در مقاله ای تحت عنوان "ضربه قوی اوباما به نتانیاهو بی فایده بود"، اظهار داشت که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در تصویب قطعنامه اخیر در شورای امنیت نقش داشت اما این اقدامی کوچک بود که بسیار دیر به وقوع پیوست و بعید است موجب پیشبرد پرونده مذاکرات سازش بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی شود.

تیسدل اشاره کرد که اوباما و نتانیاهو مناسب یکدیگر هستند، زیرا هر دو وعده های زیادی داده بودند اما در بروز وضعیت کنونی و تنش در روابط دوجانبه و وضعیت جاری در خاورمیانه از سال 2009 سهیم بودند.

وی خاطر نشان کرد که این اقدامات صرفا اقداماتی رمزی و نمادین در واکنش به رای گیری نمادین شورای امنیت است به گونه ای که قطعنامه 2334 قابل اجرا نیست و همانند قطعنامه های سابق سازمان ملل در رابطه با مساله فلسطین و منازعه فلسطینی صهیونیستی به فراموشی سپرده خواهد شد، زیرا این قطعنامه از آنچه باید رخ دهد سخن می گوید اما در مورد اینکه چگونه این مساله باید رخ دهد، چیزی نمی گوید.

سایمون تیسدل تصریح کرد که نتانیاهو روابط به مراتب بهتری با دونالد ترامپ رییس جمهور آتی آمریکا که بارها با این رژیم ابراز همدردی کرده است، خواهد داشت اما باید دانست که همپیمانی میان آنان به گونه ای کاملا متفاوت خواهد بود، زیرا هر دو از ویژگی هایی برخوردارند که به آن ها اجازه همکاری نمی دهد، از جمله احساس ناامنی و سیاست های خودسرانه که ممکن است بسیار زود به تیرگی روابط دو طرف بینجامد.

این نویسنده صهیونیستی اظهار داشت که قطعنامه 2334 ممکن است موجب تسریع در روند پیگرد رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین المللی شود و دستورالعمل هایی را نیز به اعضای سازمان ملل به منظور تمییز میان سرزمین های تحت تصرف "اسرائیل" و سرزمین های اشغالی 1967 ارائه خواهد داد و زمینه را برای تحریم و اعمال مجازات ها و محدودیت های بیشتر بر رژیم صهیونیستی فراهم تر می کند.

در همین راستا، شبکه الجزیره به نقل از راشل شابی نویسنده روزنامه ایندیپندنت تاکید کرد که واکنش نتانیاهو به قطعنامه اخیر شورای امنیت موجب عزل و انزوای هرچه بیشتر این رژیم خواهد شد، زیرا جامعه بین الملل شهرک سازی رژیم صهیونیستی را بزرگ ترین مانع بر سر راه تحقق صلح و سازش می داند و این مساله در نهایت طی سال های آینده موجب یاس و ناامیدی بیشتر جامعه جهانی نسبت به تحقق صلح در فلسطین خواهد شد.

همچنین روزنامه تایمز در سرمقاله خود آورده است راهکار تشکیل دو کشور همچنان امید اصلی فلسطینیان و صهیونیست ها است و قطعنامه اخیر شورای امنیت نیز رژیم صهیونیستی را به سمت انزوای بیشتر پیش برده و احتمال تحقق صلح را نیز کاهش می دهد.

به نوشته مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این روزنامه در واکنش به رای ممتنع آمریکا به قطعنامه ضد شهرک سازی شورای امنیت گفت که این اولین بار طی 40 سال گذشته است که آمریکا به جای اینکه از حق وتو استفاده کرده و موضع اسرائیل را تقویت کند، به قطعنامه ای رای ممتنع می دهد و این قطعنامه تا زمانی که روسیه و چین به حق وتوی ویژه خود برای جلوگیری از هر اقدام و تحرکی برای لغو قطعنامه مذکور پایبند باشند، همچنان فعال و قابل اجرا خواهد بود.

روزنامه مذکور تصریح کرد که تصویب این قطعنامه عامل و انگیزه ای برای فلسطینیان و دشمنان اسرائیل در منطقه و عرصه بین الملل خواهد بود و نتانیاهو را بیش از پیش به سمت افراطی گری  می کشاند و در نهایت او را وادار به اهتمام بیشتر به احزاب حامی شهرک نشینان صهیونیست در کنست صهیونیستی خواهد کرد اما به احتمال زیاد اصلی ترین قربانی در این وسط راه حل تشکیل دو کشور باشد./982/ب102/د

ارسال نظرات