۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۴۷۰۸۹۹
مدير حوزه علميه خراسان شمالي:

احیای پژوهش در حوزه‌ علمیه نیازمند نظام‌مندتر شدن روشهای آموزشی پژوهشی است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: احیا و تحقق اهداف پژوهشی در حوزه‌‌های علمیه نیازمند نظام‌مندتر شدن روشهای آموزشی پژوهشی با رویکردهای نو و بدیع است.
حجت الاسلام سالاری مکی- مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به فعالیتهای پژوهشی در مدارس علمیه استان، اظهار کرد: ارتقای سطح علمي طلاب نيازمند پژوهش و تحقيق مستمر است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر طلاب استان به تحقيق و پژوهش، افزود: تحقيق و پژوهش سبب ارتقای سطح علمي طلاب می‌شود؛ ازاین‌رو بايد حوزه‌های علميه از طلاب پژوهشگر حمايت كنند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه پژوهش و پرسشگري اهميت ویژه‌ای در رشد قدرت علمي طلاب دارد، ادامه داد: پژوهش سبب بصيرت و دانش‌افزایی طلاب شده و كمك می‌کند تا بتوانند پاسخگوي نيازها و پرسش‌های جامعه درزمینهٔ علوم و معارف اسلامي باشند.

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزود: بايد چالش‌ها و عوامل بازدارنده تحقيق و پژوهش شناسايي شده تا پژوهش و تحقيق در حوزه‌های علميه فرهنگ‌سازی شود؛ چراکه اين مهم همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و بزرگان حوزوی بوده است.

حجت‌الاسلام سالاري مكي با تأکید بر نهادينه كردن پژوهش در حوزه‌های علميه، ادامه داد: پژوهش پیش‌نیاز پويايي علمي حوزه‌های علميه است؛ ازاین‌رو بايد در حوزه‌ها به‌عنوان يك ارزش تلقي شده و به‌صورت عميق، نهادينه شود.

وي با اشاره به سابقه ديرينه پژوهش در حوزه‌های علميه، اضافه كرد: براي اينكه زمينه پژوهش در حوزه‌های علميه هر چه بيشتر احيا و محقق شود، بايستي روشهاي آموزشي پژوهشي در مدارس علمیه با ارائه رویکردهای نو و بديع نظام‌مند‌تر شده و از سوی دیگر بسترهاي لازم و امكانات پژوهشي براي طلاب علاقه‌مند و پويا فراهم شود.

حجت‌الاسلام سالاري مكي خاطرنشان كرد: موفقيت پژوهشي طلاب نيازمند ابزارهاي پژوهش، برنامه‌ریزی و ساماندهي، شناسايي استعدادهاي برتر و برگزاري جشنواره‌های علمي و پژوهشي است تا به این وسيله شاهد تعميق و گسترش پژوهش در سطح حوزه‌های علميه خواهيم بود.

وي با بيان اينكه باید اساتيد طلاب را پژوهش محور تربيت كنند، افزود: ضروری است زمينه انجام فعاليتهاي پژوهشي در حوزه‌های علميه بيش از بيش فراهم شده و اين امر مهم جدي گرفته شود؛ چراکه از این طريق می‌توان از نتايج و یافته‌های پژوهشي در اجراي طرح‌های پژوهشي استفاده بهينه كرد.

حجت‌الاسلام سالاري مكي تصريح كرد: با انجام تحقيق و پژوهش، شاهد حوزه‌های علميه پويا و بانشاط خواهيم بود و طلاب با انگيزه و انرژي بيشتري، در كنار درس و مباحثه به توليد علم خواهند پرداخت.

وي با بيان اينكه طلبه‌ها به نشست‌هایی با محوريت تحقيق و پژوهش نياز دارند، اظهار كرد: رويكرد مدارس علميه استان خراسان شمالي، تقویت در دو حوزه آموزش و پژوهش است؛ به همین دلیل مدارس علمیه خراسان شمالی در بین مدارس علمیه استانهای سه‌گانه خراسان از لحاظ پژوهشي در جايگاه خوبي قرار دارند.

حجت‌الاسلام سالاري مكي با اشاره به اینکه يكي از افتخارات مدارس علميه استان خراسان شمالي توأم بودن آموزش و پژوهش و تحقيق در آنها است، افزود: همچنین در این راستا پژوهش‌های حوزوی در راستاي مسائل مورد نياز استان صورت گرفته است.

گفتنی است، حوزه علميه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علميه تحت نظر 2 هزار استاد، پس از حوزه علميه قم دومين مركز حوزوي ايران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 95 به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه امسال به مدیریت استانی ارتقا یافت.

در استان خراسان شمالی 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جازی درمجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر 170 استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند./9314/302/ب2

ارسال نظرات