۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۷۱۴۰۰
آیت الله مظاهری:

استفاده از مبارزه منفی یکی از راه های تربیتی است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اتفاقات جنگ تبوک، گفت: تحمل کردن سختی های بسیار زیاد و فداکاری هایی که مسلمانان در مواجهه با همدیگر از خود نشان می دادند، موجبات غلبه بر دشمنان را فراهم می آورد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: در صدر اسلام، نفاق منافقان موجبات براندازی اسلام را ایجاد می کرد.

وی در ادامه تفسیر آیات سوره بقره که مربوط به ویژگیهای منافقان بود، افزود: بر اساس آیه یازدهم سوره بقره که می فرماید «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الأرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»، زمانی که مؤمنان، منافقان را از نفاقشان بر حذر می داشتند و به آنها می گفتند بین مردم اختلاف نیندازید، منافقان در پاسخ به مؤمنان می گفتند، حرف ما حرفِ حق است و به واسطه آن قصد متحد کردن مردم را داریم.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: ادعای ایجاد اتحاد در میان مردم از جانب منافقان، دروغ بزرگی است، چرا که بروز نفاق در شخص سبب آشفتگی می شود و همین آشفتگی در میان مردم عامل مهمی برای از بین بردن اتحاد است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به منقولات تاریخی در رابطه با جنگ تبوک، تشریح کرد: جنگ تبوک یکی از جنگهایی است که مسلمانان از حداقلِ امکانات بهره مند بودند تا جایی که در تاریخ آمده است در آن زمان یک خرما بین دو مسلمان تقسیم می شد، همچنین آمده است که حضور مسلمانان در جنگها سبب از بین رفتن محصولاتشان می شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: در جنگ تبوک، پادشاه آن زمان ترکیه فعلی برای براندازی اسلام نقشه های زیادی کشیده بود و قصد حمله کردن به بلاد مسلمین را داشت ولی پیامبر(ص) از نقشه های او با خبر شدند و قبل از اینکه پادشاه آن زمان ترکیه اقدام به حمله نماید از سرزمین مسلمانان دفاع کردند، البته با وضعیت بسیار سختی که مسلمانان داشتند کسی فکر نمی کرد پیامبر(ص) به همراه مسلمانان بتوانند بر دشمن غلبه پیدا کنند ولی به الطاف الهی و فداکاریهای مسلمانان در برخورد با همدیگر، چنین مقصودی حاصل شد و مسلمانان بر جبهه کفر غلبه کردند.

وی اظهار کرد: در جنگ تبوک سه نفر از عناصر اصلی نفاق با بهانه گیری و با هدف تضعیف جبهه اسلام، پیامبر(ص) را همراهی نکردند و به پیامبر(ص) عرض کردند، نگران محصولات و همسر و فرزند خود هستیم، ولی پیامبر(ص) به همراه جمعی از مسلمانان به جنگ رفتند و اتفاقاً پیروز میدان شدند.

حضرت آیت الله مظاهری به وضعیت سخت مسلمانان و فداکاریهای آنان در ابتدای اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: آن قدر شرایط در اوایل بعثت پیامبر(ص) سخت بود که در تاریخ آمده است، یک نفر در جنگ تبوک از راه دور در حال دویدن به سمت پیامبر(ص) بود و زمانی که به پیامبر(ص) رسید، در حالی که مَشکی پُر از آب همراهش بود، از فرط تشنگی غش کرد، وقتی از او پرسیدند چرا آب ننوشیدی در پاسخ گفت، تشنه بودم ولی می دانستم پیامبر(ص) نیز تشنه است و در نوشیدن آب از من سزاوارتر است به همین سبب آب ننوشیدم.

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه داستان جنگ تبوک گفت: زمانی که منافقان از پیروزی جبهه اسلام با خبر شدند بسیار تعجب کردند ولی برای استقبال از پیامبر(ص) و مسلمانان به دروازه شهر رفتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از کارهایی که پیامبر(ص) برای ادب کردن منافقان انجام دادند، مبارزه منفی با آنها بود به شکلی که به همه مسلمانان امر کردند کسی حق ندارد با منافقان هم صحبت شود و آنها را تحویل بگیرد، همه مسلمانان حتی زن و فرزند خودِ منافقان امر پیامبر(ص) را اطاعت کردند تا جایی که بر اساس آیه صد و هجدهم سوره توبه که می فرماید«وَعَلَى الثَّلاثَةِ الَّذِینَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْهِمُ الأرْضُ بِمَا  رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلا إِلَیْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ»، زمین برای منافقان تنگ شد و برای معذرت خواهی به خدمت پیامبر(ص) آمدند و ایشان نیز توبه ظاهری آنها را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) مأمور بودند روی ظاهر افراد تصمیم گیری کنند و کاری به باطنشان نداشتند، افزود: پیامبر(ص) از خباثت درونی منافقان و دروغهایی که می گفتند با خبر بودند ولی مأمور بودند روی ظواهر تصمیم گیری کنند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان اذعان کرد: یکی از رفتارهای تربیت کننده در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه منفی کردن با کسانی است که حدود الهی را رعایت نمی کنند./201/867/ب1

ارسال نظرات