۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۴۷۱۶۶۸
استاد حوزه مطرح کرد؛

حوزه انقلابی مروج اسلام ناب محمدی است

حجت الاسلام مقامی با بیان ویژگی های حماسه 19 دی مردم قم، گفت: این حرکت عظیم که با هدایت علما و مرجعیت انجام شد، در پیروزی انقلاب بسیار سرنوشت ساز بود.
19دی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مقامی در مراسم بزرگداشت حماسه 19 دی که صبح امروز در بیت حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد، با اشاره به دهه بصیرت، خاطرنشان کرد: ما در دهه ای قرار داریم که دو حماسه بزرگ در آن اتفاق افتاده است، یکی حماسه 19 دی در پیش از انقلاب که با رهبری علما و مرجعیت، سرنوشت انقلاب را رقم زد و دیگری حماسه بزرگ و مردمی 9 دی، که در سال 88، بقایای فتنه را از بین برد.

 وی افزود: در سال 88 فضای غبارآلود فتنه، شرایطی را به وجود آورده بود که تنها افرادی که اهل بصیرت بودند، توانستند ابعاد و زوایای پنهان این فتنه را تشخیص داده ودر حمایت از نظام و انقلاب، وارد میدان شوند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، نقش آیت الله نوری همدانی در دفاع از ولایت و انقلاب در شرایط بحرانی فتنه را حاصل بصیرت بالای این عالم انقلابی دانسته و تصریح کرد: بصیر بودن و شناخت دقیق و عالمانه از شرایط جامعه در کنار شجاعت و اعلام موضع بصیرانه، دو ویژگی مهمی بود که در این عالم بزرگ وجود داشت و سبب شد تا در هنگامی که خیلی از خواص به دلیل برخی ملاحظات حاضر به ورود به صحنه نبودند، ایشان با شجاعتی شبیه شجاعت امام راحل، به میدان آمده و حمایت خود از انقلاب و رهبری را اعلام کنند.

وی با اشاره به نقش حوزه های علمیه در ترویج گفتمان انقلاب، تأکید کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، عرصه بسیار مناسبی گشوده شده است تا بتوانیم گفتمان انقلاب که برخاسته از معارف اهل بیت است را به جهانیان عرضه کنیم و حوزه های علمیه باید در این مسیر نقش خود را ایفا کند.

حجت الاسلام مقامی، افزود: هم اکنون دو نوع نگاه در حوزه های علمیه پیرامون جریان سازی حوزه و حضور در عرصه های مختلف وجود دارد، که یک نگاه، دیدی صرفاً علمی و پرداختن به درس و بحث و بی تفاوتی نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جهان اسلام است و نگاه دوم، توجه به اتفاقات و رخدادهای پیرامونی را در کنار تحصیل و درس و بحث، به عنوان یک وظیفه برای طلبه ها و حوزه های علمیه می داند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نگاه غالب در حوزه های علمیه، نگاه دوم است که اعتقاد دارد در کنار درس و بحث علمی، باید روضه ها و گفتمان حسینی را جهانی کرد و ترویج اسلام و تشیع در جهان را ضروری می داند.

وی روحیه انقلابی در حوزه ها را عامل تعیین کننده در حفظ انقلاب دانسته و تأکید کرد: باید آن چنان روحیه انقلابی در حوزه های علمیه وجود داشته باشد، که اگر خبر آزادسازی حلب را شنیدند، مانند زمانی که خرمشهر آزاد شد و امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد، با این نوع نگاه به قضیه نگاه کنند و تمام قد و همه جانبه حمایت خود را از جبهه مقاومت اعلام کنند.

استاد سطح عالی حوزه، هم چنین خاطرنشان کرد: همان گونه که امام راحل فرمودند، ما باید حامی و ترویج دهنده اسلام ناب محمدی باشیم و با اسلام سکولار مخالفت کنیم که راه آن، تحول در نظام آموزشی حوزه است به گونه ای که وقتی طلبه وارد حوزه شد، با افکار و اندیشه های امام آشنا شده و هنگامی که به مرجعیت رسید، عالم به زمانه باشد و بتواند مردانه وارد میدان شود و از امت اسلامی حمایت کند./872/203/ب3

 

ارسال نظرات