۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۴۷۱۶۹۴
امام جمعه بجنورد:

ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در کشور نیازمند همت و اراده جمعی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی بی‌سوادی را یک معضل اجتماعی دانست و گفت: ریشه‌کن کردن این معضل در کشور نیازمند همت و اراده جمعی است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار با علی کوثری، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی کشور و مدیرکل و جمعی از مسؤولان آموزش و پرورش خراسان شمالی، اظهار کرد: مبارزه با بی‌سوادی یک کار جمعی بوده و باید با مشارکت همه دستگاه‌های تأثیرگذار انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با بی‌سوادی، اضافه کرد: اصولاً انبیای عظام برای جهل زدایی علمی و جهالت زدایی عملی مبعوث شدند به‌ گونه‌ای که در زمینهٔ کسب علم و تزکیه نفوس در قرآن کریم آیات فراوانی آمده است.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزود: مبارزه با جهل و بی‌سوادی، همانند مقابله با ظلم ظالمان بااهمیت است؛ از این‌ رو بر همه مسؤولان و آحاد مردم واجب است به این حوزه ورود پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های دینی سه عامل جهل، فقر و ظلم در جامعه سبب تباهی می‌شود، اظهار کرد: این سه ضلع مثلث شوم همواره سبب تباهی فردی و اجتماعی در هر جامعه‌ای که گرفتار آنها باشد، خواهد شد.

وی جهل و بی‌سوادی را از ارکان سقوط هر جامعه دانست و گفت: جهل نخستین و مهم‌ترین مورد از مواردی است که می‌توانند باعث فلج شدن هر جامعه‌ای شود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: علم به انسان و جوامع بشری قدرت و اقتدار می‌بخشد؛ به همین دلیل هرچه بیشتر جامعه را به سمت علم و آگاهی رهنمون کنیم، به همان میزان جامعه توسعه کمی و کیفی مطلوبی پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: مبارزه با بی‌سوادی باید فرهنگ شده و همت و اراده جمعی بر ریشه کردن این معضل اجتماعی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: صداوسیمای ملی و استانی و رسانه‌ها با پخش فیلم و کلیپ و انتشار مطالب مرتبط می‌توانند نقش بسزایی در تبیین پیامدهای سوء بی‌سوادی داشته باشند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه بی‌سوادی برگزیدن کوری در قبال وجود این همه امکانات برای رسیدن به مدارج علمی است، گفت: در دنیایی که علم حرف اول را می‌زند، برگزیدن بی‌سوادی نوعی جفا به خود و جامعه است.

به گفته وی، خانواده‌ها باید بدانند بی‌سوادی یک نقص بوده و از لحاظ مادی و معنوی می‌تواند خسارات زیادی به افراد وارد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی از مسؤولان کشور و استان خواست تا نسبت به تخصیص بودجه‌های لازم و ایجاد حساسیت برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در جامعه تلاش مضاعفی داشته باشند.

علی کوثری، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی کشور هم در این دیدار گفت: بی‌سوادی ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی است و تا بی‌سوادی تحقیر نشود مشکلات و معضلات اجتماعی همچنان گریبان گیر جامعه خواهد بود.

وی افزود: 26 درصد از بی‌سوادان جامعه زیر 20 سال هستند و اگر این نقیصه ملی مورد توجه مسؤولان و خانواده‌ها قرار نگیرد، به این زودی نمی‌توان بر آن غلبه کرد./9314/202/ب2

ارسال نظرات