۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۴۷۲۱۹۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

مؤلفه های سلامت معنوی از دیدگاه اسلام

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با اشاره به ویژگی های معنویت سالم در اسلام به مؤلفه های سلامت معنوی اشاره کرد.
حجت الاسلام مسعود آذربایجانی، دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در نشست سلامت معنوی از دیدگاه اسلام که در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، به ابعاد مؤلفه های سلامت معنوی پرداخت و اظهار داشت: قبل از مؤلفه های سلامت معنوی باید مفهوم معنویت سالم را روشن کنیم.

وی با بیان این که سلامت معنوی بدون دستیابی به معنویت سالم ممکن نیست، افزود: امروزه فضا بسیار غبار آلود شده و ما هم دین ها یبدون معنویت داریم که مصداقش جریان های تکفیری هستند و هم معنویت بدون دین داریم که در جنبش های معنوی در داخل و خارج شاهد آن هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی افزود: برای دسترسی به معنویت سالم دو روش مو جود است که یک روش عقلانی است و روش دوم روش نقلی و وحیانی است؛ ما به مفروض گرفتن این که پژوهشگاه علوم اسلامی مبنایش پذیرش دین اسلامی است با روش وحیانی باید بحث را پیش ببریم.

وی با بیان این که ویژگی های معنویت سالم را باید در متون دینی پیگیری کنیم، اظهار داشت: اولین ویژگی که در متون دینی اسلام است این است که محوریت معنویت با توحید است به این معنی که معنویت در اسلام سمت و سوی خدایی دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دومین ویژگی معنویت در اسلام را ایمان دانست و گفت: بر این اساس معنویت همراه با عمل است و بدون مناسک رسیدن به معنویت امکانپذیر نیست؛ سومین ویژگی این است که معنویت اسلامی مستلزم نوعی باطنی گرایی و عبور از ظواهر است؛ این در مقابل نگاه های قشری مانند نگاه سلفی به معنویت است که ما از ظواهر به معنا عبور کنیم.

وی ویژگی چهارم معنویت در اسلام را فراگیری معنویت عنوان کرد و گفت: برخلاف برداشت سازمان بهداشت جهانی که امروزه معنویت را در عرض و در کنار ابعاد زیستی روان اجتماعی قرار می دهد معنویت اسلامی از بن مایه های زیستی تا ابعاد روانی اجتماعی فراگیر است و همه آن ها را شامل می شود و معنویت اسلامی از لحظه انعقاد نطفه تا مرگ را شامل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی اظهار داشت: پنجمین ویژگی معنویت اسلامی این است که تعدیل گر و جبران کننده است و نواقص ابعاد جسمانی را کامل می کند و فراوانند کسانی که بیماری دارند ولی با قدرت معنویت می توانند سرپا بایستند.

وی با بیان این که بر اساس این ویژگی های پنجگانه ما می توانیم پنج مؤلفه را برای سلامت معنوی در اسلام ذکر کنیم، خاطرنشان کرد: سلامت این است که انسان به یک حد نصابی از بینش، کوشش و کشش برسد و این بینش، کوشش و کشش در پنج بعد می تواند مؤلفه های سلامت معنوی را شکل بدهد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بیان مؤلفه های سلامت معنوی در اسلام ابراز کرد: اول بینش، کوشش و کشش به سمت خداوند به عنوان کانون معنویت؛ دوم بینش، کوشش و کشش به سمت اولیای الهی به عنوان مظهر کامل اسماء الهی؛ سوم بینش، کوشش و کشش به سمت امور اخلاقی؛ چهارم بینش کوشش و کشش به سمت مثبت نگری و زیبا بینی در عالم که شامل طبیعت هم می شود؛ پنجم بینش، کوشش و کشش به سمت تجربه های معنوی است./843/202/ب3

ارسال نظرات