۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۴۷۲۲۰۹
آیت الله حائری شیرازی:

نگاه سطحی به دین منجر به تفرقه می شود

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که نگاه سطحی به ادیان سبب تفرقه می شود، گفت: ما با ادیان الهی مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی ما تفکری است که اجازه ورود دین به عرصه اجتماع را نمی دهد.
 آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، عصر امروز در دانشگاه ادیان و مذاهب قم، با بیان این که دانشگاه های نوظهور مانند دانشگاه ادیان و مذاهب باید خودشان راه خود را پیدا کنند، ابراز داشت: نهادهایی که سابقه زیادی ندارند تا به روال طبیعی برسند زمان می برد.

وی با اشاره به مشکلاتی که در راه رسیدن به هدف وجود دارد، افزود: برای مثال انقلاب اسلامی ایران که یک حکومت نوظهور در جهان بود مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت و با پشتوانه الهی بود که این انقلاب تا کنون برجای مانده است و از این به بعد هم باید در برابر مشکلات صبور باشیم و از مشکلات عبور کنیم.

آیت الله حائری شیرازی تمام اتفاقات عالم را دارای پیام معنادار برای انسان دانست و خاطرنشان کرد: اگر مشکلاتی در مسیر انسان پیش می آید باید به پشتوانه الهی دلگرم بود و از شیاطین پیش رو عبور کرد.

وی با بیان این که انسان قبل از این که با مذهب روبرو شود انتخاب خود را کرده است، ابراز کرد: این که بسیاری از مردم در غرب در رابطه با خدا به نتیجه نمی رسند به این خاطر است که پذیرش خداوند هزینه دارد و کمترین هزینه آن این است که باید مالکیت خدا بر جهان را قبول کنند و خود را هم بنده خدا و ملک خدا بدانند.

اختلاف مذاهب بر سر حفظ منفعت است

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اختلاف مذاهب بر سر ادله و براهین نیست، گفت: انسان هایی که برای حق دیگران مانند حق خود احترام می گذارند و پرداخت بدهیشان برایشان سنگین نیست اگر دین حق بر آنها عرضه شود خدا را می پذیرند اگر چه مسیحی و یا یهودی باشند.

وی با بیان این مطلب که ما باید سایر ادیان و مذاهب را در ترازوی انصاف بسنجیم، انصاف را نشانه عقل دانست و افزود: اگر بخواهیم با تفسیر غلط از یک دین در مورد آن قضاوت کنیم نتیجه آن افزایش دشمنی خواهد شد.

موقعیت اسلام در غرب آسیب دیده است

آیت الله حائری شیرازی موقعیت امروز اسلام در عالم را بسیار آسیب دیده عنوان کرد و اظهار داشت: در حالی که در غرب اسلام رو به رشد بود با تفسیر غلطی که داعش از اسلام کرد و با عمل به ظاهر چند آیه اسلام را دین خشونت جلوه داد امروز شاهد افول روند اسلام گرایی در غرب هستیم.

وی خاطر نشان کرد: با بد گفتن به داعش مسأله حل نخواهد شد بلکه باید با تحلیل و برهان برداشت های غلط از اسلام را روشن کنیم زیرا قرآن کتابی نیست که بتوان آن را خواند و به ظاهر آن عمل کرد بلکه در خود قرآن آمده است که این کتاب فقط برای متقین هدایتگر است و اگر کسی تقوا ندارد هیچ تضمینی نیست که به وسیله این کتاب هدایت شود.

نگاه سطحی به ادیان سبب تفرقه می شود

استاد اخلاق حوزه علمیه برخوردهای سطحی با ادیان را سبب تفرقه میان ادیان دانست و گفت: ما نباید نسبت به مسیحیت و یهودیت برخورد سطحی داشته باشیم؛ پیش داوری کردن در رابطه با تورات و انجیل به عنوان کتب تحریف شده اشتباه است و سبب عناد و دشمنی آنها با اسلام می شود.

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به این که منبری های ما به هیچ وجه نباید نگاه سطحی به روایات و آیات داشته باشند، خاطرنشان کرد: گروه فرقان و حتی مجاهدین خلق نتیجه نگاه سطحی به دین بودند؛ متأسفانه امروز در روزنامه ها و نشریات ما همین نگاه سطحی به دین مشاهده می شود که سبب فاصله میان ادیان می شود.

ادیان الهی در غرب در حصر خانگی هستند

وی با بیان این که ما با ادیان الهی مشکلی نداریم، تصریح کرد: مشکل اصلی ما لائیک است زیرا بشر لائیک امروزی اجازه نمی دهد که ادیان به عرصه اجتماع بیایند و در حقیقت ادیان الهی در حصر خانگی به سر می برند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: اندیشمندان غربی از راه علوم انسانی شرک را وارد عالم کرده اند و تمام عالم را وارونه جلوه می دهند؛ ما تا زمانی که اسلام را نتوانیم وارد دانشگاه و زندگی مردم کنیم و علوم انسانی را بر مبنای اسلام ننویسیم چیزی درست نخواهد شد.

وی جو عمومی سیاسی در ایران که احزاب یکدیگر به به تمسخر می گیرند را ناپسند دانست و افزود: احزاب باید در عین اختلاف امور انسانی و اسلامی را رعایت کنند.

ما باید جذب حد اکثری در دین داشته باشیم

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که تنها یک درصد از اهل باطل، باطل را طلب کرده اند، گفت: 99 درصد اهل باطل به دنبال حق بوده اند و خطا رفته اند و ما باید کاری کنیم که این 99 درصد جذب حق شوند و به تعبیر دیگر جذب حد اکثری داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر ما از انسانیت دفاع کنیم مسیحیان هم عاشق انسانیت هستند و به سمت ما خواهند آمد و تنها روش جذب حد اکثری این است که از عرفان سطحی، تفسیر سطحی و فقه سطحی پرهیز کنیم زیرا این ها زمینه های دور شدن مذاهب هستند./843/پ201/ج

ارسال نظرات