۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۷۲۲۵۹
بانکی پورفرد تشریح کرد؛

دلایل عدم توفیق فعالیتها برای ترویج و تقویت عفاف و حجاب در جامعه

بانکی پورفرد رقیق شدن حیا در جامعه را مهمترین عامل آسیب خانواده ها دانست و گفت: عدم توفیق اقدامات در زمینه حجاب بسیاری از مردم را ناامید کرده است، حجاب یک مقوله فرهنگی است و کار فرهنگی وقتی مؤثر است که تبدیل به محصول فرهنگی شود، متأسفانه تعداد محصولات فاخر در زمینه عفاف بسیار کم است و به مخاطب توجه لازم نمی شود.
بانکی پورفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی پورفرد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه محصولات عفاف و حجاب با همت رصدنمای ملی «عین» و خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان که در خیمه حسینی گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، گفت: خدوند اهل حیا را دوست دارد و حیا در رأس فرهنگ اهل بیت است که نقش محوری به خود گرفته است، این صفت از دیرباز جزء فرهنگ این مرز و بوم بوده است.

امام حسین تجسم حیاست/ بیشترین حیا را اشرف مخلوقات یعنی شخص پیامبر اسلام دارد

وی ادامه داد: حیا از آموزه های اسلامی است که در فرهنگ ایران پررنگ و غنی شد، مجلس پیامبر(ص) مجلس حیا بود و خود پیامبر(ص) بیشترین حیا را در میان همه مخلوقات دارد چون خودش اشرف مخلوقات است، از بس ایشان حیا می کردند لاغر شده بودند، اگر حیا صورت می شد چهره امام حسین(ع) نمایان می شد، یعنی حسین(ع) تجسم حیاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: رهبر معظم انقلاب به صورت ویژه بر روی حیا دست گذاشته اند و اعتقاد دارند می تواند حلال بسیاری از مشکلات جامعه باشد، حیا صفت انسانی است و مختص زن یا مرد نیست، البته در زنان تجلی بیشتری دارد، چون زن آینه جمال الهی است.

بانکی پورفرد بیان داشت: فرد با حیا هیبت و جلالی دارد که دیگران رفتار خود را با او تنظیم می کنند، همه در محضر پیامبر اسلام(ص) با حیا می شدند، یکی از ویژگیهای انبیاء از ده ویژگی ذکر شده حیاست، موضع حیا چشم است و بیشتر از هر عضوی در چشم نمایان می شود، وقتی حاکم اموی می خواست خانه خدا را زیارت کند، نتوانست موفق شود، به یکباره جوانی وارد جمعیت شد و به راحتی حجرالاسود را لمس کرد، «فرزدق» شاعر شعری گفت که جانش را روی آن گذاشت و مقام معنوی امام(ع) را برای خلیفه شرح داد، امام زین العابدین(ع) جوری بودند که کسی نمی توانست مستقیم به ایشان نگاه کند و مردم بی اختیار راه را برای ایشان باز می کردند.

دشمن نقطه استراتژیک فرهنگ ما یعنی حیا را نشانه گرفته است/ رقیق شدن عفت مهمترین عامل آسیب به خانواده ها

وی ابراز داشت: حیا عنصر بازدارنده برای اخلاق فردی و اجتماعی است، امروز دشمنان در جنگ نرم خود کم کم متوجه شده اند که نقاط استراتژیک فرهنگ ما کجاست که آن ها را مورد هجوم قرار دهند، آنها امروز حیا را هدف گرفته اند، کم حجابیها و ولنگاریها در جامعه امروز ما نشانه موفقیت آنهاست که برخی هم به آن دامن می زنند.

کارشناس و محقق مسائل خانواده، افزود: رقیق شدن عفت، شل شدن پوششها و باز شدن روابط دختر و پسر در جامعه سبب افزایش طلاق و پایین آمدن میل و رغبت جوانان به ازدواج می شود، بزرگترین ضربه  هم به خانواده ها وارد می شود، آسیب به خانواده ها عوامل زیادی دارد که بسیای از آنها سطحی هستند، اما مهمترین عامل آسیب به خانواده ها رقیق شدن حیا در جامعه است.

بانکی پورفرد ‏توضیح داد: سال 72 از هر 16 ازذواج یک طلاق ثبت می شد، چند سال پیش از هر 6 ازدواج شد یک طلاق، الان از هر 4 ازدواج یک طلاق ثبت می شود، اگر به همین گونه پیش برویم در سال 1404 به ازای تشکیل هر خانواده دو برابر آن فرو می پاشد، یعنی دو طلاق صورت می گیرد.

وی گفت: همین الان با همه ضربه هایی که به جامعه ما زدند کشور ما نسبت به سایر کشورهای جهان حیای بیشتری دارد و قصد سیاه نمایی نداریم، اما واقعیت اینست که این وضعیت کنونی سبب زینت کشور امام زمان(عج) و اهل بیت(ع) نیست، از اوایل انقلاب بسیاری از مردم و مسؤولان دغدغه حجاب و عفاف داشتند، اما باید اعتراف کنیم که اقدامات نظام در خصوص حجاب موفق نبوده است و همین موضوع عده ای را کاملاً ناامید کرده است.

بی تفاوتی و ناامیدی مردم نسبت به حجاب به ناکارآمدی اقدامات نظام درباره حجاب برمی گردد

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، اظهار  داشت: متأسفانه حالت ناامیدی و بی تفاوتی نسبت به حیا در جامعه به دلیل ناکارآمدی فعالیتها برای تقویت حیا بوده است و  این بی تفاوتی نشانه بی خیالی مردم در این زمینه نیست، ما طرحی داده ایم و اسمش را گذاشته ایم رصدنمای ملی «عین»، واژه «رصدنما» را ما با اجازه فرهنگستان ادب فارسی به زبان فارسی اضافه کردیم، یعنی می خواهیم رصد کنیم و سپس حاصل رصد را به نمایش بگذاریم. عفاف ضامن عزت اجتماعی و عشق خانوادگی است، اگر عفاف رفت دیگر زن مسلمان عزت ندارد و عشق هم از خانواده ها می رود، کلمه «عین» به معنای چشم است، ما می خواهیم به آثار و محصولات فرهنگی نگاه کنیم، از طرفی «عین» به معنای چشمه است و می تواند سرچشمه خوبی برای شروعی دوباره در کار فرهنگی در زمینه عفاف باشد، هفتاد معنا در کلمه «عین» هست.

بانکی پورفرد ‏ابراز داشت: در بررسی معضل حجاب به این نکته رسیدیم که ما در بخشی از برنامه ها دچار ناکامی شده ایم که دلیلش ناکارآمدی برنامه های فرهنگی ماست، تخصص اولیه بنیانگذاران جمهوری اسلامی تخصص فرهنگی بوده و هست و نسبت به سایران رهبران دنیا قابل مقایسه نیستند و بسیار سرآمد هستند، مصاف اصلی جهان امروز هم مصاف فرهنگهاست.

حجاب مقوله ای فرهنگی است و باید با آن برخورد فرهنگی شود/ کار فرهنگی وقتی مؤثر است که تبدیل به محصول فرهنگی شود

وی تصریح کرد: سؤال جدی اینست که با این رهبران بی نظیر چرا ما در مباحث فرهنگی موفق نبوده ایم، جواب اینست که ما در زمبنه حجاب بسیار کار کرده ایم، حجاب ذاتاً مقوله ای فرهنگی است و باید با آن برخورد فرهنگی کرد، باید ببینیم چه میزان کار فرهنگی در این خصوص صورت گرفته است، کار فرهنگی وقتی مؤثر است که تبدیل به محصول فرهنگی شود، مقالات علمی هم تا تبدیل به محصول علمی نشوند تأثیر علم در جامعه نمایان نمی شود و کاربردی ندارد، در کارهای فرهنگی هم همینطور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ابراز داشت: اولین نکته در رصدنمای ملی «عین» اینست که چه میزان محصول فرهنگی در زمینه حجاب داشته ایم، بنده با 170 نهاد فرهنگی صحبت کردم که محصولات خود را برای ما بفرستند، اما متأسفانه محصولات بسیار کمی وجود داشت، شعار دوم ما اینست که اصلاً محصول فرهنگی چیست.

بانکی پورفرد ادامه داد: کتاب، نرم افزار، نوار سخنرانی و سایر موارد که مردم در غیاب ما بتوانند از آنها استفاده کنند را محصول فرهنگی می گوییم که حدود 100 نوع ‏محصول فرهنگی می توانیم داشته باشیم، این 100 محصول را در قالب 12 کمیته آوردیم، مثلاً کمیته داستان، کمیته پوشش و ‏سایر کمیته ها نیز تشکیل شدند.     

کمترین آثار در زمینه حجاب در حوزه کودک و نوجوان است/ ‏متأسفانه مخاطب در فعالیهای ما غایب است

وی افزود: شعار سوم ما اینست که ما در کار فرهنگی کمتر به مخاطب توجه داشته ایم و مخاطب در فعالیتهای ما غایب است، ما آمدیم ‏غیر از مشخص کردن گونه های محصولات فرهنگی گونه های مخاطب را هم شناسایی کردیم و آنها را تمییز دادیم و رصد کردیم ‏که برای هر گونه ای چه محصولاتی تولید کرده ایم، باید میان جنس زن و مرد، سنین مختلف و ویژگیها و توانایی فرهنگی و ‏مذهبی افراد مختلف تفاوت قائل شویم.

رییس مؤسسه رصدنمای ملی عین، بیان داشت: کمترین آثار را ما در حوزه کودک و نوجوان تولید کرده ایم، کمترین آثار هم در زمینه عفاف برای جنس مرد تولید شده است، باید ‏تیپها و سلیقه های مختلف را جذب کنیم و فقط افراد با حجاب را مجدد جذب نکنیم، رصد کردیم که جبهه دشمن ما برای همه گونه های مختلف مخاطب ما محصولات ضد حیا تولید کرده اند، اسباب بازی، کتاب، پوشاک و سایر موارد را دشمن تولید کرده، ‏حتی برای ما متدینین ما کتاب با موضوع احادیث کمرنگ کننده عفاف تولید کرده اند.‏

جبهه معارض با بودجه و توان مملکت خود ما و بدون شعار محصولات فراوانی تولید کرده است

بانکی پورفرد اظهار داشت: ما در حجاب بیشتر شعار داده ایم و کمتر عمل کرده ایم و تولیدات بسیار کمی داریم، رصدنما هم برای اینست که ما رصد کنیم ‏که تا کنون چه کرده ایم، جبهه معارض با بودجه و توان مملکت خود ما و بدون شعار محصولات فراوانی تولید کرده است، بحث ‏بعدی اینست که محصولی را که تولید کرده ایم آیا فاخر و اثربخش هست و رغبت نسبت به آن در جامعه وجود دارد یا خیر، با ‏این وضعیت سؤال اینست که دلیل همین حجاب و عفافی که هست، چیست، چون واقعاً تعداد آثار فاخر در زمینه عفاف بسیار ‏کم است.

رهبر انقلاب فرمودند «هر آنچه که من می خواستم در موضوع عفاف و حجاب تذکر بدهم در ‏طرح رصدنمای ملی عین هست»

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در مورد رصدنمای ملی«عین» فرمودند «هر آنچه که من می خواستم در موضوع عفاف و حجاب تذکر بدهم در ‏طرح شما هست و من فقط روی این نکات تأکید می کنم» ، در رصدنما یک گروه گروه فرهیختگان هست که خلأها و آسیبها را به فعالان فرهنگی پیش از شروع کار تذکر می ‏دهد، امروز جایگاه ما در کار فرهنگی در زمینه حجاب مشابه 5 ماهه اول جنگ تحمیلی است، نهادهای دولتی و حکومتی نمی ‏توانند در مقابل هجمه فرهنگی دشمن بایستند و باید به سراغ جبهه مردمی برویم، البته باید این جبهه مردمی را آموزش دهیم ‏و سلاح و محصول فرهنگی در اختیار آنها بگذاریم، باید همه مروجان حجاب به هم وصل شوند و از فعالیتهای یکدیگر خبر داشته ‏باشند،  رهبر معظم انقلاب بسیار بر روی تولید فیلمها در زمینه حجاب تأکید دارند و معتقدند حدااقل سالی باید 20 فیلم در این ‏زمینه ساخته شود، اشعار و سرودها هم بسیار مهم هستند./201/869/ب1

ارسال نظرات