۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۷۲۷۰۹
استاد حوزه علمیه مازندران تأکید کرد؛

لزوم استمداد طلاب در امور مادی و معنوی از امام زمان

استاد حوزه علمیه مازندران بر لزوم استمداد طلاب در امور مادی و معنوی از امام زمان(عج) تأکید کرد و گفت: در این عصری که دین داشتن همانند آتش در کف دست است، باید با استمداد از حضرت ولی عصر(عج) خود را از خطرها و ابتلائات دنیوی مصون بداریم.
امام زمان عج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام حسین تقی پور،  مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل امروز در جمع طلاب این حوزه علمیه با تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشت: عدم ناامیدی از تبلیغ معارف دینی یکی از آموزه هایی است که در نامه ‏هاى امام عسكرى(ع) برای نسل حاضر راهگشا است.

وی با بیان اینکه امام حسن عسكرى(ع) نمی ‏توانست مانند ديگر ائمه اطهار(ع) به تربیت اصحاب و ياران خويش بپردازد، افزود: شرايط بسيار نابسامان سياسى اين دوره، كوتاه بودن عمر و اندك بودن دوره امامت حضرت از عواملى است كه در اين امر نقش داشته است.

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با تأکید بر اینکه نامه نگاری یکی از راه های ارتباطی امام با شیعیان بود، تصریح کرد: از راه نامه نگاری با برخى از شيعيان ارتباط برقرار می شد تا حقايق راستين جامعه و موقعيت حساس زمان و مسائل اعتقادى را براى آن‏ها تبيين كنن چرا که شرايط سياسى، اجتماعى، فرهنگى روزگار حضرت عسكرى(ع) با ديگر زمان ها بسيار متفاوت است و به دلايل گوناگون یا در حصر نظامى و یا در زندان بسر می بردند.

وی با اشاره به نامه امام به اسحاق ‏بن اسماعيل نيشابورى گفت:‏ اسحاق از اصحاب و از ياران موثق حضرت به‏ شمار می رود که از ناحيه مقدس حضرت توقيع شريف و مباركى براى او صادر شده است؛ توقيعى مفصل و طولانى به پاس اهميت آن، توجه همه مورخان شيعى را به خود جلب كرده است.

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به بخش هایی از این نامه، افزود: در بخش نخست نامه، امام حسن عسکری(ع) به دعا براى اسحاق و دوستانش می‏ پردازد و از فضل و رحمت واسعه خاندان نبوت سخن میگويد كه مطلب شايان توجهى است.

وی ادامه داد: امام در بخشى از اين نامه به شرايط بسيار حساس و دشوار زمان خويش اشاره می کند و گذشتن از آن گذرگاه را چون گردن ه‏اى می داند كه گذر از آن بسيار دشوار است؛ چراكه نگهدارى دين و موفقيت در آزمون الهى در آن شرايط امرى بسيار دشوار می کرد.

استاد حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) با بیان اینکه در نبود امام فتنه گران با شبهه افکنی باورهای مردم زا متزلزل کردند، خاطرنشان کرد: با دور بودن امام(ع) از بطن و متن جامعه، هر قشرى به سمتى رفته و حيله‏ گران، كذابان و جاعلان دست به شبهه و فتنه زده و باور مردم را به انحاى گوناگون مشوش كردند و اين مطلب به‏ گونه ‏اى رايج شده بود كه امام براى راهنمايى دوستانش چاره ‏اى جز نامه‏ نگارى با آن‏ها نداشت و با فرستادن نامه، حقايق را براى آن‏ها بيان می کرد.

وی با اشاره به اینکه زمین از حجت خدا خالی نمی ماند و آنها معدن فیض هستند، افزود: معرفت حقيقى از ناحيه اين خاندان بايد تحصيل شود؛ چرا که اگر اين خاندان نبودند، انسان ها چون بهايمى سرگردان بيش نبودند و اگر راه غير از اين باشد معرفتى حاصل نمی شود.

امام جمعه گتاب با تأکید بر اینکه وجود امام منشأ خیرات است، ادامه داد: امور هر امتى به دست رهبرش بايد اصلاح شود و بر اين پايه چون امام، آزادانه در جامعه حضور نداشتند خط و مشى و باورداشتى و اجتماعى را با نامه نگاری مشخص کرده و برای اصلاح نسبى امور، نمايندگانى را براى مردم معرفى می کردند تا مردم با مطالعه آن نامه و ارتباط با آن نمايندگان خود را به راه حق و حقيقت نزديك كنند.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: پس از يافتن طريقت حق، بر شخص مسلمان بايسته است تا حق امام زمان خويش را بپردازد و اين حق همان سهم مبارك امام است كه براى اصلاح امور جامعه بايد به او يا نماينده ‏اش تحويل داده شود.

حجت الاسلام تقی پور در ادامه با اشاره به اینکه انتظار فرج بالاترين كردار يك شخص شيعى است، بیان کرد: انتظار ممدوح و مطلوب، انتظار انسان راه‏يافته و متمسك به اهل بيت(ع) و انتظار شيعه ‏اى با كردارهاى صالحه خويش در روى زمين، زمينه و مقدمه ظهور حضرت است.

وی بر لزوم استمداد طلاب در امور مادی و معنوی از امام زمان(عج) تأکید و خاطرنشان کرد: در این عصری که دین داشتن همانند آتش در کف دست است باید با استمداد از حضرت ولی عصر(عج) خود را از خطرها و ابتلائات دنیوی مصون بداریم./950/202/ب2

ارسال نظرات