۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۴۷۳۴۵۲
آیت الله مهدوی:

دوری از دشمنان حکومت خدا ویژگی شیعیان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان مؤمن با غیر مؤمن مرزبندی دارد، گفت: روح زیارت عاشورا در عبارت «اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ» نهفته است، پس شیعه نمی تواند با دشمنی که قصد تخریب حکومت الله را دارد، رفت و آمد داشته باشد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر زیارت عاشورای شب گذشته که در منزل شخصی وی واقع در خیابان نشاط اصفهان برگزار شد، گفت: علاقه به امام راحل و مقام معظم رهبری به سبب اتصال ایشان به خداوند است.

وی در تفسیر عبارت «اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ» افزود: این عبارت یعنی قطعاً من تا روز قیامت با کسی که با شما در مسالمت است، در مسالمت هستم و با کسی که با شما در جنگ و محاربه است، جنگ دارم، این جمله یکی از جملات مهم زیارت عاشورای ابا عبد الله الحسین(ع) است، برخی از اساتید اخلاق می گویند، روح زیارت عاشورا در این عبارت نهفته است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: این عبارت تبیین کننده مرز بندی بین انسان مؤمن با شخص غیر مؤمن است و شیعه معتقد به این عبارت، نمی تواند با هر کسی رفت و آمد داشته باشد چرا که دشمنان با تلاش در راستای تخریب حکومت الله روی زمین، دائماً به دین و تدین ضربه وارد می کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر واژه «سِلم»، گفت: واژه سِلم در حالت مصدری به کار رفته است و معنای آن حمل بر ذات نیست یعنی انسان با قرائت این واژه در این عبارت می گوید "من مسالمت کردن هستم" و بیان این معنا برای این جمله مفهوم درستی ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: بهترین راه برای تشریح این واژه در این عبارت بیان یک مبالغه است، یعنی اگر بگوییم فلان شخص عادل است، توجه به شخصیت او نیز در نظر گرفته می شود ولی اگر بگوییم فلانی عدل است، شخصیت او را در نظر نگرفته ایم و عدالت او را در حدّ اعلا بیان کرده ایم.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: به کار بردن واژه سِلم در فرازی که از زیارت عاشورا قرائت کردیم به معنای حدّ اعلای مسالمت با چیزها و کسانی است که امام حسین(ع) با آنها مسالمت دارند و حدّ اعلای محاربه با چیزها یا کسانی را که امام حسین(ع) با آنها محاربه دارند، بیان می کند.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) با بیان اینکه مبالغه به کار برده شده در این فراز از زیارت عاشورا با عبارت «اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ» کامل شده است، تبیین کرد: انسانی که این عبارت را به کار می برد در اصل می گوید تمام وجود من سِلم نسبت به کسانی که امام حسین(ع) با آنها در مسالمت هستند و تمام وجود من حرب است نسبت به کسانی که امام حسین(ع) در محاربه با آنها هستند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه نکاتی را پیرامون عبارت قرائت شده بیان کرد: نخستین سؤالی که در این فراز از زیارت عاشورا باید مورد بررسی قرار گیرد این است که چرا با وجود اینکه معبود کلّ عالم هستی خداوند است، ما خطاب به امام حسین(ع) این جمله را به کار می بریم.

وی تشریح کرد: دلیل به کار بردن عبارت «اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ» به جای عبارت «اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَ الله وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَ الله اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ»، یگانگی امام حسین(ع) با خداوند است.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه دویست و هفتم سوره بقره که می فرماید «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»، توضیح داد: براساس این آیه، امیرالمؤمنین(ع) جانشان را به خداوند فروختند و خداوند مالک جان ایشان شد، پس اگر کسی به محاربه با ایشان قیام کند، در حال محاربه با خداوند است و اگر کسی ایشان را دوست داشته باشد در اصل خداوند را دوست داشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در حدیث قدسی از امام معصوم(ع) منقول است که خداوند می فرماید، توهین به مؤمن توهین به من است و این روایت یعنی هر انسانی قابلیت رسیدن به جایگاه امیرالمؤمنین(ع) را دارد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان روایت معروفی که امام معصوم(ع) در آن می فرمایند، هتک حرمت مؤمن از هتک خانه کعبه بالاتر است، تبیین کرد: به سبب اینکه مؤمن از جهات مالی، جانی و آبرویی نزد خداوند ارزش دارد و کعبه تنها از لحاظ وجودی ارزشمند است، حفظ حرمت مؤمن واجب است و هتک حرمت او از هتک خانه کعبه بالاتر بوده و حرام است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان اینکه امام حسین(ع) در روز عاشورا خودشان را فدای خداوند کردند، گفت: امام حسین(ع) با فروختن جانشان به خداوند در روز عاشورا، مالکیت جانشان را به خداوند سپردند و همین مسأله سبب یگانگی خداوند با امام حسین(ع) شده است.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) با اشاره به آیه صد و یازدهم سوره توبه که می فرماید «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ...»، افزود: خداوند مشتری جان و مال انسانها است و دوست دارد که انسانها فروشنده جان و مالشان به خداوند باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: مدافعین حرم حضرت زینب(س) به دلیل اینکه با اختیار، خودشان را در معرض خطر مرگ قرار می دهند، فروشنده جانشان به خداوند هستند، البته خداوند زمانی جان آنها را خریداری می کند که از لحاظ اعتقاد در حدّ یقین باشند، در اخلاقشان هیچ اخلاق بدی وجود نداشته باشد و اعمالشان از محدوده اعمال صالح خارج نشود.

وی با بیان اینکه علاقه به امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به خاطر این است که این اشخاص جان خود را به خداوند فروخته اند و در اعتقادات، اخلاقیات و اعمال به حدّ اعلا رسیده اند، گفت: علاقه به امام راحل و مقام معظم رهبری به سبب اتصال ایشان به خداوند است.

آیت الله مهدوی در پایان افزود: فواید بیان عبارت «اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ» اولاً تلقین به خود برای حرکت در مسیر اهل بیت(ع) است و ثانیاً مثل همه شعارهای اسلامی، تبلیغ دین تشیع برای دیگران به حساب می آید./201/867/ب1

ارسال نظرات