۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۴۷۳۵۴۵

مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی در لندن برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سوی مرکز اسلامی انگلیس و سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در محل مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.
رحلت آیت الله هاشمی

به گزارش خبرگزاری رسا، با حضور جمع کثیری از روحانیان و مسوولان مراکز اسلامی و شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی، ایرانیان و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی از ملیت‌های مختلف مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی در لندن برگزار شد.

در این مراسم سخنرانان درباره شخصیت آن مرحوم سخنانی ایراد کردند.

حمید بعیدی نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن به عنوان یکی از سخنرانان اين مجلس، ضمن تسلیت درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی و تشکر از حضور علاقه‌مندان ایشان، فرازهایی از زندگی و مبارزات وی را بازگو کرد.

وی آیت الله هاشمی را مبارزی فداکار نامید که قسمت عمده عمر ۸۲ ساله خود را صرف تلاش برای ایجاد نظام جمهوری اسلامی و برقراری آن کرد.

سفير ایران آیت‌الله هاشمی را یکی از رهبران اصلی انقلاب نامید که از ابتدا و با عضویت در شورای انقلاب در همه عرصه‌ها فعالیت داشته و در زمان جنگ نیز به عنوان یک فرمانده شجاع در تمام جبهه‌ها حضور داشت.

وی سپس با اشاره به تحولات ماههای پایانی جنگ، وی را یک سیاستمدار برجسته و باهوش معرفی کرد که نقش به‌سزایی در تعیین شرایط پس از جنگ داشت.

بعیدی نژاد همچنین برنامه‌های اقتصادی آن مرحوم در دوران سازندگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی از دستاوردهای آن زمان از جمله میزان رشد ۱۲ درصدی و کاهش نرخ بیکاری همچنان مثال زدنی است.

وی گفت: آیت‌الله هاشمی به عنوان بنیانگذار برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران کسی بود که بیشترین حمایت را از تیم مذاکره کننده با گروه ۱+۵ به‌عمل آورد و معتقد بود حال که غربی‌ها به پای میز مذاکره آمده و حقانیت موضع ایران را قبول کرده‌اند باید از فرصت استفاده کرد و به این بحران ساختگی پایان داد.

وی آیت‌الله هاشمی را فردی برجسته در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، توسعه و علوم و معارف اسلامی معرفی کرد و از جمله کتاب وی درباره زندگی امیرکبیر را مورد اشاره قرار داد.

سفیر ایران گفت: ما اینجا گرد آمده‌ایم که شخصیت آیت‌الله هاشمی را قدر بدانیم و بتوانیم از این‌گونه بزرگان درس گرفته و در دوران کوتاه زندگی دنیوی بتوانیم اثر مثبتی از خود به جا گذاریم.

سخنران ديگر این برنامه حجت الاسلام و المسلمین محمد علی شمالی، نماینده رهبر معظم انقلاب در انگلستان، بود.

وی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به حضرت بقیه‌الله(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دوستداران اهل‌بیت(ع)، گوشه‌هایی از شخصیت آن مرحوم را مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی شمالی گفت: شاید بهترین توصیف را مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود نسبت به ایشان به‌کار برده‌اند که می‌تواند یکی از معتبرترین و موثق‌ترین تعبیرها درباره ایشان باشد.

وی به ویژه به تعبیر «جانکاه» در پیام رهبری اشاره کرد و گفت: به خوبی پیداست که غم از دست دادن آیت‌الله هاشمی برای رهبر انقلاب بسیار سنگین بوده است.

رییس مرکز اسلامی انگلیس خدمات آیت‌الله هاشمی را در مدت انقلاب، جنگ و بعدها در دوران سازندگی چشمگیر دانست و گفت: اما آنچه برای من جالب است این است که نوجوانی روستایی که بدون رفتن به دبیرستان و دانشگاه و مستقیم از مکتب خانه روستا در سن چهارده سالگی به حوزه علمیه می‌رود، می‌تواند در همه زمینه‌ها بدرخشد.

وی این توفیق را نشانه تربیت الهی و تربیت از سوی اساتید بزرگ معرفی کرد که می‌تواند روح انسان را صیقل داده و استعدادهای نهفته را شکوفا سازد.

رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به هوش سرشار آن مرحوم گفت: قبل از انقلاب ایشان مجله مکتب تشیع را راه می‌اندازد. در این دوره وی هم می‌نویسد و هم منتشر می‌کند و این برای طلبه‌ای در آن دوره بسیار کار مهمی است که بتواند به تنهایی مجله‌ای وزین منتشر کند.

وی آیت‌الله هاشمی را صاحب قلمی نامید که در روزگار جوانی و با وجود کمبود منابع و امکانات تحقیقاتی امروزی کتاب «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» را تالیف می‌کند که هنوز مورد استفاده است. یا کتابی درباره فلسطین ترجمه کرده و مقدمه بر آن می‌نویسد.

رییس مرکز اسلامی انگلیس همچنین شمّ اقتصادی آن مرحوم را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر مدیریت قوی که در ایشان وجود داشت گفت: هرجا که ایشان قدم می‌گذاشت، چه مجلس، چه دولت، آن نهاد اهمیت مضاعف پیدا می‌کرد.

 وی سپس با اشاره به مبارزه امام خمینی(ره) و شاگردانش از جمله مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی گفت: امام و شاگردان دانشمند و باتقوای ایشان توانستند تحولی شگرف در تاریخ بشریت ایجاد کنند که فقط می‌توان گفت کار خدا بود؛ انقلاب ایران به سایر ادیان نیز حیات دوباره بخشید و باعث شد در زمانی که تصور عمومی این بود که دوران دین و دینداری تمام شده است، ادیان مجدداً در صحنه‌های سیاسی- اجتماعی بروز یابند.

رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به مراسم تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تهران افزود: با توجه به تصاویری که ما می‌بینیم می‌توان عنایت خدا را در این موضوع به خوبی مشاهده کرد؛ ما بعد از ارتحال امام دیگر چنین تجلیلی از طرف مردم ندیده بودیم. این نشان دهنده این است که ملت ایران قدردان فرزندان خدوم و فداکار خود بوده و از عمق جان به انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) علاقمندند.

در این مراسم حجت الاسلام سید محمد موسوی، مسوول مؤسسه رابط اهل‌بیت (ع) لندن نیز طی سخنانی به معرفی شخصیت مرحوم آیت‌الله هاشمی پرداخت.

بنا بر این گزارش در این برنامه نماهنگ‌های کوتاهی از زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به همراه گزیده‌هایی از تصاویر مراسم تشییع و تدفین وی در تهران و همچنین قرائت نماز از سوی رهبر معظم انقلاب بر پیکر آن مرحوم پخش شد؛ در طول این برنامه علاوه بر تلاوت قرآن و فاتحه، دقایقی نیز به ذکر مصیبت از سوی حاج بهزاد مولایی، مداح اهل بیت، اختصاص داده شد./982/ب102/د

ارسال نظرات