۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۴۷۴۱۳۹
سخنران حرم رضوی:

استغفار از ابزار امنیّت مردم در برابر عذاب الهی است

حجت الاسلام بابا نیا استغفار و طلب غفران را از ابزار امنیّت مردم در برابر عذاب الهی در بیان حضرت علی(ع) دانست و گفت: استغفار و طلب مغفرت از خداوند متعال، سبب امنیت، سلامتی و به معنای قرار گرفتن در زیر چتر حمایت الهی است.
حجت الاسلام بابانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قاسم بابانیا، از اساتید حوزه علمیه خراسان و سخنران حرم مطهر رضوی عصر امروز در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره)، با اشاره به آیه 33 سوره انفال «وَ ما کانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» به موضوع استغفار از دیدگاه قرآن و احادیث اشاره کرد و گفت: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرماید: در روی زمین، دو ابزار امنیّت از عذاب الهی وجود دارد که یکی از آن دو وجود پیامبر اسلام(ص)بود که با رحلت آن حضرت برداشته شد.

وی استغفار و طلب غفران را دومین ابزار امنیّت مردم در برابر عذاب الهی در بیان امیرالمومنین حضرت علی (ع) دانست و اظهار داشت: استغفار و طلب مغفرت از خداوند متعال، سبب امنیت، سلامتی و به معنای قرار گرفتن در زیر چتر حمایت الهی است که انسان را به خداوند متعال نزدیک می کند.

حجت الاسلام بابانیا با تاکید بر اینکه استغفار فقط به صورت زبانی نیست بلکه باید به صورت عملي هم باشد، با توجه به آیه‌ 33 سوره انفال، گفت: تا زمانی که مردم اهل استغفار باشند، خداوند آنان را عذاب نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگر انسان ها در معرض خطر، لغزش و معصیت در زندگی شدند باید به درگاه خداوند متعال استغفار کنند، ادامه داد: در روایت آمده که اگر کسی در نماز شب هفتاد مرتبه استغفرالله بگوید خداوند نام او را به اندازه یک سال، از عبادت کنندگان قرار می دهد.

سخنران حرم رضوی با اشاره به اینکه در روایات آمده که «الاستغفار دواء الذنوب» استفغفار، داروی گناهان است، بیان داشت: استغفار عملی، به معنای توبه و بخشش خداوند متعال است.

حجت الاسلام بابانیا در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت دعا کردن با اشاره به آیه 77 سوره فرقان «قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعاوکم» اشاره کرد و افزود: دعا، راه ارتباط بندگان با خداوند متعال و تنها وسیله ای است که خداوند متعال برای ارتباط با خود مقرر فرموده است.

وی با بیان اینکه دعا، تاثیر بسیار فراوانی در زندگی انسان دارد و در احادیث و روایات به دعا کردن بسیار تاکید شده است، گفت: انسان بدون دعا به جایی نمی رسد.

سخنران حرم رضوی با اشاره به اینکه در بیان پیامبر گرامی اسلام(ص) دعا، مغز عبادت  است و بهترین دعا طلب مغفرت است، اظهار داشت: دعا، اتصال مخلوق به خالق است.

وی در پایان استغفار را مقدمه توبه انسان به درگاه حق تعالی دانست و ابراز داشت: اگر انسان می خواهد تحت پوشش چتر حمایت الهی باشد باید به درگاه خداوند برود و از او طلب مغفرت کند./202/859/ب1

ارسال نظرات