۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۴۷۴۳۷۴

پنجمین جلسه تعامل فرهنگی میان حوزه‌های علمیه و شورای شهر نجف‌آباد برگزار شد

به همت شورای اسلامی شهر نجف‌آباد، پنجمین جلسه از سلسه جلسات جهت تعامل فرهنگی میان متولیان فرهنگی و حوزه‌های علمیه شهرستان نجف آباد برگزار شد.
شورا و حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، پنجمین جلسه از سلسله جلسات تعامل فرهنگی میان حوزه‌های علمیه و شورای شهر نجف‌آباد پیش از ظهر امروز با حضور مسؤولان فرهنگی حوزه‌های علمیه و اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر نجف‌آباد و متولیان فرهنگی شهرستان در محل حوزه فاطمیه نجف آباد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد صفری، امام‌جمعه یزدانشهر در ابتدای این نشست گفت: حوزه‌های علمیه وامدار فرهنگ اصیل اسلامی و تمدن اسلامی هستند و اگر امروز بحث از سبک زندگی اسلامی است ریشه‌اش در حوزه‌های علمیه است و هر جایی که کارهای فرهنگی را ارگان‌های فرهنگی شهر به دوش حوزه‌های علمیه گذاشتند، بسیار موفق عمل کردند.

وی در ادامه بیان داشت: چنین تعاملی بین حوزه‌های علمیه و ارگان‌های فرهنگی به ویژه شهرداری در زمینه‌های فرهنگ‌سازی بسیار حائز اهمیت و جزء ضروریات است.

در ادامه این نشست یکی از اعضای هیأت امنای مدرسه فاطمیه نیز افزود: متأسفانه به زیربناهای فرهنگی به ویژه جایگاه حوزه در فرهنگ‌سازی جامعه بسیار کم‌توجهی شده است و آن تعاملی که بایست بین مراکز فرهنگی سطح شهر و حوزه‌های علمیه برقرار شود، وجود ندارد و هر ارگان و مسؤولی تنها به شرح وظایف خود بسنده کرده با آنکه اگر تعامل بین تمام دستگاه‌های فرهنگی با حوزه علمیه برقرار شود، بسیاری از آسیب‌هایی که امروز در سطح جامعه شاهد هستیم از بین خواهد رفت.

شهرام الله‌آبادی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نجف‌آباد، در پاسخ به درخواست‌های حاضرین و اقدامات انجام شده در شورای شهر درباره حوزه‌های علمیه بیان داشت: رویکرد این سلسله نشست‌ها صرفاً جهت آشنایی هر چه بیشتر و دوسویه بین شورای شهر و حوزه‌های علمیه است و چون کار شوراها تنها نظارتی است و کار اجرایی در سرفصل قوانین وجود ندارد، در زمینه کمک‌های مالی این امکان برای شورای شهر نیست.

وی در ادامه بیان داشت: تاکنون شورای شهر به ویژه در زمینه تصویب بودجه شهرداری، سرفصل‌هایی را در زمینه توجه به مراکز فرهنگی داشته است و این سلسله جلسات برای اولین بار است که توسط شورا برای تعامل با مراکز و ارگان‌های فرهنگی جامعه به خصوص حوزه‌های علمیه خواهران در حال برگزاری است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نجف آباد در ادامه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه سطح شهرستان با وجود چنین ظرفیت‌های علمی و تبلیغی بالایی که دارند باید خیلی بیشتر از آنچه شاهد هستیم در زمینه فرهنگی وارد عرصه اجتماع شوند و بسیاری از ناهنجاری‌ها چون طلاق و اعتیاد باید مورد توجه جدی حوزه‌ها قرار گیرد و با توجه به نیازهای جامعه، عرصه‌های تبلیغی حوزه‌ها تعریف شود.

از مطالبات خواسته شده در این جلسات از اعضای شورای شهر، ایجاد تعامل و ارتباط هر چه بیشتر بین سازمان رفاهی تفریحی شهرداری در اجرای برنامه‌های فرهنگی با مشارکت حوزه‌ها است به ویژه در زمینه تبلیغات شهری و برپایی جلسات فرهنگی که مورد تأکید همه حوزه‌های علمیه در این جلسات بود.

در انتها باید تصریح کرد: حوزه‌های علمیه به عنوان نبض فرهنگی جامعه متأسفانه در سال‌های اخیر با تغییر رویکرد اصلی حوزه‌ها به ویژه در حوزه‌های خواهران از تبلیغ محوری به مدرک محوری، سبب دور شدن حوزه‌ها از نیازهای روز جامعه شده است و از سوی دیگر تلاش بی‌وقفه دشمنان در عرصه جنگ نرم، سبب شده فعالیت‌های تبلیغی حوزه‌ها آن نمود کافی را در سطح جامعه نداشته باشد و برگزاری چنین جلساتی به تعامل و آشنایی هر چه بیشتر بین حوزه‌ها و دیگر متولیان فرهنگی خواهد انجامید.

لازم به ذکر است، شهرستان نجف‌آباد با دارا بودن 6 حوزه علمیه خواهران بعد از اصفهان و خمینی‌شهر، سومین شهر استان اصفهان از نظر تعداد حوزه‌های علمیه است که تأسیس اولین حوزه در این شهرستان به حدود دهه 40 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد و هم اکنون 5 حوزه زهراییه و فاطمیه در نجف‌آباد، حوزه نرجس در یزدانشهر، حوزه فاطمه الزهرا در ویلاشهر و حوزه الزهرا در گلدشت در مقطع سطح دو و حوزه ام الائمه در مقطع سطح 3، با حدود 1000 طلبه در این مدارس در حال تحصیل علوم حوزوی می‌باشند. /202/1306/ب1

ارسال نظرات