۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۷۴۵۷۸

برگزاري نمایشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی در اسپانيا

به همت رایزنی فرهنگی كشورمان، نمایشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی در مرکز فرهنگی و هنری «کاسا دِ کانتابریا» شهر مادرید افتتاح شد.
اسپانيا

به گزارش خبرگزاری رسا، رایزن فرهنگی‌ و اعضای سفارت ایران در مادريد، جمعی از ایرانیان مقيم و اسپانیایی‌هاي علاقمند به فرهنگ ايران و همچنين هنرمندانی که در این نمایشگاه آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند، شروع به کار کرد.

در آغاز این افتتاحیه خوسه ماریا ُکنده، ريیس مرکز فرهنگی‌ و هنری کاسا دِ کانتابریا، با بيان سخناني گفت: ن معتقدم که ایالت کانتبریا (شمال اسپانیا) و ایران، عوامل مشترکی دارند که آنها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

وی افزود: هرچند که از نظر مکانی ما از هم دوریم؛ اما از نظر قلبی به هم نزدیک هستیم و فکر می‌‌کنم که این عوامل، رمز و راز بزرگ و جادویی است که چه فرهنگ کانتابریا و چه فرهنگ ایرانی دارند و این امر، ما را به هم نزدیک می‌‌کند.

خوسه ماریا ُکنده ادامه داد: ایالت کانتابریا بیش از هر وقت دیگر آرزوی گسترش شبکه‌های خود به دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها را دارد و می‌‌خواهد در این راستا، روابط خود با ایران را افزایش دهد و این نمایشگاه می‌‌تواند سنگ پایه این روابط باشد.

محمدحسن فدایی‌فرد، سفیر ایران در اسپانیا نیز در سخنانی، از کاسا دِ کانتابریا در برگزاری این نمایشگاه و کمک در توسعه همکاری‌ها بین دو کشور ایران و اسپانیا و همچنین از رایزنی فرهنگی‌ ايران در سازماندهی این نمایشگاه، تشکر کرد.

فدایی‌فرد همچنين گفت: هنر، معمولاً نقش مهم و بسزایی در روابط بین دو کشور ایران و اسپانیا داشته و روابط فرهنگی‌ نقش مهمی‌ در توسعه روابط بین دو کشور داشته است.

وی افزود: ما روابط بسیار خوب سیاسی، اقتصادی، پارلمانی و فرهنگی‌ با اسپانیا داریم و مطمئن هستم که رویدادی که در اینجا برگزار می‌‌شود به ادامه فعاليت‌ها و تلاش‌هایمان کمک خواهد کرد.

فدایی‌فرد ادامه داد: تاریخ طولانی در روابط دیپلماتیک بین اسپانیا و ایران وجود دارد و روز 16 فوریه (28 بهمن)، چهارصدمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور برگزار خواهد شد.

علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی‌ كشورمان در اسپانيا نیز در سخنراني خود در اين آيين بیان كرد: ایران و اسپانیا دو کشور با تمدن دیرینه هستند و روابط بسیار خوبی‌ بین دو کشور وجود داشته است.

وی ادامه داد: ما خوشحالیم که در این مقطع، این نمایشگاه را برگزار می‌‌کنیم. این نمایشگاه یک جلوه بسیار کوتاهی از هنر ایرانی است و در آن هنر ایرانی و اسلامی در هم عجین شدند.

اسماعیلی همچنین یادآور شد که آثار متعددی از هنر ایرانی ـ اسلامی در اسپانیا وجود دارد که این آثار اسلامی را می‌توان در بناهای اسلامی موجود در اسپانیا مشاهده کرد.
بنا بر اعلام اين خبر، در این نمایشگاه 45 اثر هنری از چهار هنرمند کشورمان محمدرضا هنرور، مهدی خداپناه، مریم غلامی و علی‌ کلهر، به نمايش درآمده‌اند که در زمینه‌های نگارگری، خوشنویسی، مینیاتور، گل و مرغ و تذهیب قرآنی کار شده‌ا‌ند.

همچنين در طول برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌هاي هنرهاي ياد شده، از سوی هنرمندان كشورمان برگزار خواهد شد./982/ب102/د

ارسال نظرات