۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۷۴۸۵۴
عضو هیأت علمی دانشگاه مفید:

فقه موجود اندیشه نظام مندی برای مواجهه با اپیدمی اجتناب مالیاتی ندارد

الهی، کاهش رفاه عمومی و کارآیی، رانت جویی، بی عدالتی مالیاتی و رواج اخلاق بنجامینی را از پیامدهای اجتناب مالیاتی عنوان کرد و گفت: فقه موجود، اندیشه نظام مندی درباره نحوه مواجهه با اپیدمی اجتناب مالیاتی ندارد.
 مالیات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین نشست از سلسله نشستهای تخصصی فقه و اقتصاد با عنوان «توان سنجی فقه در مهار پیامدهای روند رو به گسترش اجتناب مالیاتی» ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

ناصر الهی، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید در این نشست با بیان اینکه سلطه جویی مالیاتی به خودی خود امر مذمومی نیست، گفت: سلطه جویی مالیاتی یک طیف است که مناطق سفید، خاکستری و سیاه دارد که در این طیف، کمینه سازی مالیاتی، سفید، اجتناب مالیاتی، خاکستری و فرار مالیاتی، سیاه است.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا به راحتی با فرار مالیاتی مقابله می شود و روند آن رو به کاهش است، افزود: مشکل ترین بخش این طیف، بخش خاکستری(اجتناب مالیاتی) است که ازنظر قانونی و فقهی، اشکالی ندارد اما اپیدمی شدن آن می تواند بازتابها و پیامدهای سنگینی داشته باشد.

الهی با اشاره به اینکه هنوز در فقه، اندیشه نظام مندی درباره نحوه مواجهه با اپیدمی اجتناب مالیاتی وجود ندارد، قیمت گذاری انتقالی، پرداختهای امتیازی و هزینه بهره را از ابزارهای اجتناب مالیاتی برشمرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید همچنین کاهش رفاه عمومی و کارآیی، رانت جویی، بی عدالتی مالیاتی و رواج اخلاق بنجامینی را از پیامدهای اجتناب مالیاتی عنوان و تصریح کرد: درایران مشکل کنونی ما فرار مالیاتی است اما با افزایش تعاملات بین المللی، اجتناب مالیاتی و لنگرگاه های مالیاتی نیز ما را تهدید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اجتناب مالیاتی در واقع، حرص و آزمندی را که در فرهنگ قرآن، از شدیدترین رفتارهای ناپسند است، تقویت می کند، در توضیح اخلاق بنجامینی ادامه داد: گزاره مهم این اخلاق این است که فضایل به خودی خود ارزشمند نیستند ودرستکاری تا زمانی خوب است که سبب جذب مشتری و ایجاد شهرت شود.

الهی یادآور شد: فقه موجود ما از لحاظ متدولوژی فقه هدفمندی نیست که بتوان بر پایه آن نهادسازی معطوف به بازخورد و نتیجه داشت./202/930/ب1

ارسال نظرات