۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۴۷۴۸۸۵

یگان حفاظت از اراضی موقوفات در خراسان رضوی راه اندازی شد

یگان حفاظت از اراضی موقوفات خراسان رضوی با حضور مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیران دستگاه قضایی و فرماندهان نیرو انتظامی استان در مشهد راه اندازی شد.
وقف

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و خراسان رضوی، در راستای صیانت از موقوفات، یگان حفاظت از اراضی موقوفات اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با حضور مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیران دستگاه قضایی و فرماندهان نیرو انتظامی استان در مشهد راه اندازی شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: صیانت از حقوق موقوفات بر عهده این نهاد است و در قالب طرحهای مختلف با همکاری شورای حفظ حقوق بیت المال و دستگاههای اجرایی، رفع تصرف از اراضی موقوفه در سطح استان به ویژه حاشیه شهر را انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه این اقدامات با همکاری مناسب دستگاه قضایی، اطلاعاتی و نیروی انتظامی استان انجام شده است، افزود: این اقدامات با اجرای طرح های مشترک به صورت مقطعی در ایام تعطیل سال انجام شد.

حجت الاسلام احمدزاده تصریح کرد: برای پیشگیری از تصرف اراضی موقوفه و تضمین دائم حراست از موقوفات برنامه ای تحت عنوان حراست از موقوفات در دستور کار این نهاد قرار گرفت تا اقداماتی که منجر به جلوگیری از تعرض افراد به حقوق موقوفه می شود انجام گیرد.

وی بیان کرد: راه اندازی یگان حفاظت از اراضی موقوفات با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی یکی از بخشهای برنامه حراست از موقوفات است که به صورت رسمی راه اندازی می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه عمده فعالیت یگان حفاظت از اراضی موقوفات، معطوف به حراست از اراضی در روزهای تعطیل است، افزود: هدف اصلی از راه اندازی این یگان پیشگیری از تعرض به موقوفات قبل از برخورد با عامل معترض است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: تعداد کل رقبات موقوفات در استان 158 هزار مورد است از این رو خراسان رضوی دومین استان کشور به لحاظ برخورداری از رقبات موقوفات به شمار می رود.

وی ادامه داد: از این تعداد مدیریت 125 هزار و 830 رقبه اعم از منفعتی و انتفاعی بر عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه است که 40 درصد رقبات کشاورزی و 60 درصد رقبات مربوط به مسکونی و تجاری می باشد.

در ادامه محمد بخشی محبی، معاون دادستان مشهد گفت: با حضور یگان حفاظت از اراضی موقوفات، اقدامات پیشگیرانه خوبی در خصوص حراست از موقوفات استان صورت خواهد گرفت. این یگان از پشتوانه قانونی خوبی در مواجهه با متصرفین برخوردار است و می تواند با آنها به صورت جدی برخورد کند.

بخشی محبی اظهار کرد: هر کس بخواهد چشم طمع به موقوفات داشته باشد با متصرف از طریق قوانین متقن به صورت قاطع برخورد می شود.

سرهنگ عباس چالاکی، رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز با تقدیر از اقدام شایسته اوقاف در راه اندازی این یگان، گفت: در خصوص پیشگیری از وقوع جرم، در 70 درصد از جرایم نقش سازمان ها و دستگاه ها دیده شده است و می توان از توان و نیروی آن سازمان در جهت پیشگیری از وقوع جرایم بهره برد.

وی با اشاره به ایجاد یگان حفاظت در 8 سازمان، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری سازمان ها شاهد تشکیل یگان های حفاظت در سایر نهاد های مرتبط باشیم.

چالاکی با بیان اینکه این نیرو ها باید دائما مورد آموزش قرار بگیرند، افزود: این یگان باید تقویت شود و در سراسر مراکز استان ها نیز راه اندازی شود.

مدیرکل حراست سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این مراسم گفت: قبل از انقلاب اسلامی ظلم زیادی به بخش وقف شد و بسیاری از اراضی موقوفی در قالب نظام شاهنشاهی به تاراج رفت.

قربانعلی باقری افزود: قبل از انقلاب تنها در شهر تهران دهها هزار مترمربع اراضی موقوفی به اشخاص واگذار شد که خیلی از این اراضی بعد از انقلاب شناسایی و استیفای حقوق موقوفه در خصوص آنها انجام گرفت.

وی بیان کرد: اکنون امانت از موقوفات برعهده ما است و باید امانتدار موقوفات بود و مجموعه قضایی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی نیز باید سازمان اوقاف و امور خیریه در حفظ امانت و صیانت از موقوفات را یاری دهند.

باقری با تاکید بر اینکه حراست از موقوفات و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص باید همه جانبه باشد افزود: اکنون سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور راه اندازی شده و همه اسناد مربوط به موقوفات اسکن و در آن ثبت می شود تا امکان تعرض به موقوفات به حداقل برسد.

مدیرکل حراست سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با انجام اقدامات پیشگیرانه هزینه برای نظام کاهش می یابد و از حجم پرونده ها در دستگاه قضا کاسته می شود.

وی افزود: سازمان اوقاف به دنبال تقویت حراست از موقوفات به کمک نیروی انتظامی و دستگاه قضاست و راه اندازی یگان حفاظت از اراضی موقوفات در کل استانهای کشور تسری خواهد یافت./101/930/ب1

ارسال نظرات