۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۴۷۵۰۰۲
مدیرکل فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور:

احترام به پدر و مادر شاه کلید ورود به عرصه طلبگی است

مدیرکل فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور مقدم با تأکید بر اینکه طلبه باید سحرخیز باشد، گفت: به یقین طلبه ای موفق می شود که از فرصت سحر و مناجات با خدا در این ساعات نهایت بهره را ببرد چراکه بهترین زمان برای عبادت و تقویت روحیه و سلامتی جسم، بیداری در سحر است.
حجت الاسلام محمود مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام محمود مقدم، مدیرکل فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور، عصر امروز در دوره آموزشی ویژه طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با موضوع «ایجاد تقویت انگیزه طلبگی»، احترام به پدر و مادر را سبب دگرگون شدن زندگی انسان دانست و افزود: به یقین احترام به پدر و مادر در فهم و یادگیری درسهای حوزوی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طلبه ای موفق خواهد شد که احترام پدر و مادر خود را نگه دارد، ابراز کرد: احترام به پدر و مادر شاه کلید ورود به عرصه طلبگی و ادامه این راه است.

حجت الاسلام مقدم با تأکید بر اینکه استفاده از فرصتها برای هر طلبه ای لازم و ضروری است، تصریح کرد: بسیاری از فرصتها و اوقات زندگی هر انسانی بیهوده تلف می شود؛ طلاب باید بدانند راز پیشرفت همه جانبه آنها در استفاده از وقتهای مرده است که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه انسانهای موفق تنها برای روزهای خود برنامه ریزی نمی کنند، بلکه لحظه لحظه زندگی خود را طبق برنامه پیش می برند، اظهار کرد: کسانی که با امام راحل بودند اذعان دارند که ایشان از دقیقه های عمر خود نهایت استفاده را می کردند و همین امر هم سبب شد به بالاترین جایگاه ها برسند.

مدرس حوزه علمیه قم با توصیه به طلاب خاطرنشان کرد: بیایید همانند بسیاری از علما و بزرگان از وقتهای مرده روزانه خود برای حفظ قرآن نهایت استفاده را بکنید و بدانید که این فرصتها کم نیستند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه فرصتهای زندگی بسیار گذار هستند، افزود: طلاب باید از این فرصتها برای رشد و پویایی خود استفاده کنند که بهترین پیشنهاد برای آنها حفظ قرآن و مطالعه کتب دینی همانند کتابهای شهید مطهری در زمانهای مرده روزانه آنها است.

مدیرکل فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور با توصیه به طلاب که خود را به کمتر از بهشت نفروشید، گفت: متأسفانه نقش تلویزیون و صدا و سیما در تغییر سبک زندگی مردم از اسلامی به غربی غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به برخی از سبکهای زندگی اسلامی تصریح کرد: یکی از سبکهای زندگی اسلامی این است که انسان با غروب آفتاب بخوابد و خود را برای آغاز روز آینده آماده کند؛ بهترین زمان برای خواب ابتدای شب یعنی ساعت 21 است، اگر خودمان را به این ساعت برای خوابیدن عادت دادیم، برد کرده ایم چراکه زود خوابیدن سبب می شود فرصت سحر را از دست ندهیم.

حجت الاسلام مقدم با تأکید بر اینکه طلبه باید سحرخیز باشد، افزود: به یقین طلبه ای موفق می شود که از فرصت سحر و مناجات با خدا در این ساعات نهایت بهره را ببرد چراکه بهترین زمان برای عبادت و تقویت روحیه و سلامتی جسم، بیداری در سحر است.

وی با اشاره به اینکه طلاب باید مطالعات خود را از سخت به آسان تقسیم کنند، ابراز کرد: طلاب باید درسهای سخت را سحر بخوانند و درسهای آسان را برای ظهر بگذارند و به یقین در چنین شرایطی موفق خواهند شد و به رشد و پویایی خواهند رسید.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه همت والا داشتن در زندگی سبب موفقیت می شود و این یک اصل است، گفت: به یقین انگیزه اگر باشد، همت عالی می شود؛ اگر بدانیم که قرار است به عنوان سرباز امام زمان از دین ایشان دفاع کنیم و اگر باور کردیم، دیگر خستگی معنا نخواهد داشت.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه طلاب باید باور کنند که امام زمان چشم منتظر آنها است، خاطرنشان کرد: این بسیار دردآور است که چشم امید امام زمان(عج) به طلاب باشد و آنها بخواهند سستی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعتماد به نفس خوب است یا نه؟ تصریح کرد: ما هیچ نیستیم که بخواهیم به خودمان اعتماد کنیم، باید به خدا اعتماد داشته باشیم و بدانیم که اگر به خدا اعتماد کردیم قدرتمند خواهیم بود.

حجت الاسلام مقدم با بیان اینکه اگر باور کردیم که خدایی هست و این خدا ما را دوست دارد و ما را موفق خواهد کرد، دیگر ترس به دل راه نخواهیم داد، افزود: باید به طور مستمر به خودمان تلقین کنیم که خدا هست و ما را به حال خود رها نمی کند و ما را می بیند و این مهمترین نیاز امروز طلاب جوان است.

مدیرکل فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور در ادامه با تشریح راه های چهارگانه تعمیق مطالعه برای طلاب تصریح کرد: نخستین راه این است، وقتی که متن درسی را می خوانید بر سر هر بند و پاراگراف یک سؤال طرح کنید، ابتدای کار کمی سخت است اما در آینده خواهید دید که بسیار در یادگیری مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه دومین راه تعمیق مطالعه این است که برای هر بند یک عنوان بگذارید و برای آن یک فهرست مفصل انتخاب کنید، گفت: سومین راه این است که زیر مطالب مهم را خط بکشید؛ برای این کار باید ابتدا متن را یکبار بخوانید و برای بار دوم جاهای مهم را مشخص کنید.

مدرس حوزه علمیه قم، ترسیم درختواره را یکی دیگر از راه های تعمیق مطالعه دانست و ابراز کرد: ترسیم درختواره نقش مهمی در یادگیری دروس خواهد داشت و سبب ماندگاری در ذهن ها خواهد شد./202/9457/ب1

ارسال نظرات