۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۷۵۰۱۶
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد؛

کسب علم، عمل و تبلیغ علم مهم‌ترین رسالت امروز طلاب

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور توسل به اهل بیت(ع) را لازمه کار طلبگی دانست و گفت: کسب علم، عمل به علم و تبلیغ علم مهم ترین رسالت امروز طلاب است.
حجت الاسلام رضا اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام رضا اسکندری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور، عصر امروز در دوره آموزشی ویژه طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، آشنایی بیش از پیش طلاب خواهر با شیوه ها و روشهای حوزه های علمیه را مهمترین هدف برگزاری این دوره دانست و افزود: در هر رشته ای که انسان بخواهد وارد شود، برای موفقیت هر چه بیشتر باید نسبت به اهداف، شیوه ها و روشهای آن رشته آشنا و آگاه شود و این از ضروریات است.

وی با تأکید بر اینکه هر چه قدر انسان بیشتر با شیوه ها آشنا شود، موفق تر خواهد شد، ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که در زندگی طلبگی بسیار مؤثر است و برکات فراوانی دارد، توکل به خدا و توسل به اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه اگر کسی به خدا توکل کند، قدرت لایزال الهی برای او کافی است، گفت: رمز موفقیت همه انسانها در توکل به خداست اما ضرورت این امر برای طلاب از همه بیشتر احساس می شود چراکه مسیر آنها، مسیر اولیای الهی است.

وی توسل به اهل بیت(ع) را لازمه کار طلبگی دانست و ادامه داد: اگر امروز حوزه علمیه قم متولی تبلیغ دین در سطح جهانی است و به برکت آن سایر حوزه های علمیه نیز تأسیس شده است به برکت همجواری با حضرت معصومه(س) و به خاطر عنایات ایشان است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور با تأکید بر اینکه طلاب باید خود را به خواندن زیارت عاشورا به صورت مستمر عادت دهند، اظهار کرد: توسل به اباعبدالله(ع) زندگی انسان را بیمه می کند؛ طلاب باید بدانند که سلام و توسل بر امام حسین(ع) کارگشا است و نباید از آن غافل شوند.

این مقام مسؤول توسل به حضرت زهرا(س) را رمز موفقیت طلاب خواهر در حوزه های علمیه بیان کرد و ادامه داد: سؤالی که در بدو ورود به حوزه های علمیه برای طلاب به وجود می آید این است که هدف از طلبگی چیست و نتیجه طلبگی چه می شود؟ که برای پاسخ به این سؤالات اساسی باید در واقع به سؤالات دیگر پاسخ دهیم.

وی با تشریح هدف از خلقت انسان گفت: خداوند متعال می فرمایند: ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای عبادت؛ بنابراین خداوند ما را برای عبودیت و بندگی خودش خلق کرده است و این بدان معنا نیست که باری تعالی به عبادت کردن های ما نیاز دارد بلکه ما محتاج عبادت خداوند هستیم.

حجت الاسلام اسکندری با اشاره به اینکه خداوند متعال کمال مطلق است، اضافه کرد: به یقین همه مخلوقات خداوند متعال نیز در حال کمال هستند؛ کمال ما نیز در این است که در مسیر عبودیت حرکت کنیم و اگر غیر از باشد نه تنها به کمال نمی رسیم بلکه نابود خواهیم شد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور با تأکید بر اینکه معرفت مقدمه عبادت است، ادامه داد: اگر توانستیم حقیقت و گوهر وجودی خود را پیدا کنیم، به معرفت خواهیم رسید؛ کسی که خود را بشناسد، خدایش را هم خواهد شناخت.

این مقام مسؤول با بیان اینکه تا معرفت پیدا نکنیم نمی توانیم در مسیر عبودیت حق تعالی قدم بگذاریم، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است؛ بنابراین امام شناسی لازمه معرفت و عبودیت خداوند متعال است.

وی، تقوا را نتیجه عبودیت خداوند متعال دانست و افزود: نتیجه درخت میوه آن محصولی است که می دهد، عبودیت هم باید ثمر و نتیجه داشته باشد و آن چیزی نیست جز تقوا؛ بنابراین اعمال ما زمانی فایده دارند که سبب شکل گیری تقوا در وجود انسان شوند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه تقوا گوشه نشینی نیست، گفت: تقوا این است که فرد در عین مراقبت از خود در جامعه اثر گذار باشد؛ تقوا یعنی واجبات خدا را انجام دهیم و آنچه را خداوند حرام کرده است ترک کنیم.

حجت الاسلام اسکندری با اشاره به اینکه مرحله بالاتر تقوا این است که انسان به مستحبات هم توجه داشته باشد، اضافه کرد: به یقین کسی که اهل نماز شب و خواندن قرآن باشد، قدم در مسیر بندگی خداوند گذاشته است.

وی با بیان اینکه تقوا سبب قرب به خدواند متعال می شود، ابراز کرد: تفاوتی بین انسانها وجود ندارد اما کسی کامل تر است که اهل تقوا باشد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور، تفاوت انسان با سایر موجودات را در عقل و اختیارات بیان کرد و افزود: عقل ظرف علم است؛ هر چه عقل بیشتر رشد کند، قدرت علم و معرفت هم بالاتر می رود.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه عقل برای انسان تکلیف می آورد، گفت: وقتی انسان عقل پیدا کرد، معرفت به دست می آورد و این انسان را به انجام واجبات و ترک محرمات مکلف می کند.

وی با بیان اینکه خداوند انسان را مختار خلق کرده که بین نور و جهالت انتخاب کند، تصریح کرد: اگر کسی در مسیر نور و بندگی قرار گرفت، به سعادت و قرب الهی می رسد و خلیفه الله می شویم و اگر در مسیر جهالت و ظلمت قرار گرفتیم، همانند حیوان می شویم و این به انتخاب خودمان است.

حجت الاسلام اسکندری با اشاره به اینکه خداوند متعال برای رشد و پویایی انسان دستورالعمل و برنامه داده است که تنها حرکت در مسیر آن ما را به سرمنزل مقصود می رساند، ابراز کرد: خداوند برای هدایت ما هم حجت داخلی قرار داده و هم حجت خارجی، که عقل همان حجت داخلی و ائمه اطهار نیز حجتهای خارجی هستند.

وی با تشریح سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: قرآن کریم، نهج البلاغه، سیره عملی پیامبر و ائمه اطهار(ع) برای ما حجت و بهترین و کاملترین برنامه برای زندگی هستند که باید چراغ راه همگان قرار گیرد.

مدرس حوزه علمیه با تأکید بر اینکه طلاب باید برنامه سعادت بخش امروز انسان را از قرآن و مکت اهل بیت(ع) استخراج کنند و به دیگران نیز یاد دهند، افزود: کسب علم، عمل به علم و تبلیغ علم مهمترین رسالت امروز طلاب است.

این مقام مسؤول با اشاره به رمزهای موفقیت دوران طلبگی، مباحثه را یکی از این رمزها بیان کرد و گفت: طلبه موفق طلبه ای است که اهل گفت و گو باشد و این بسیار مهم است.

وی انس با قرآن را یکی دیگر از رمزهای موفقیت طلاب برشمرد و اظهار کرد: طلبه باید به فکر مراقبت از زبان خود باشد و بکوشد علم خود را به دیگران یاد دهد چراکه آموزش دادن علم به دیگران سبب قرب الهی می شود./201/9457/ب1

ارسال نظرات