۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۴۷۵۰۲۳
استاد سطح عالی حوزه تأکید کرد؛

اهمیت حفظ زیّ و روحیه طلبگی از سوی حوزویان

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: شعائر طلبگی هیچ گاه کهنه نمی شود؛ در عین حال آخوند سنتی به معنای واپس گرا و مرتجع نیست بلکه همیشه به روز است اما با همان معیارهای حوزوی مانند عشق و علاقه به تحصیل، تفقه و تدبر.
ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن ملکی، استاد درس خارج فقه و اصول مشهد، امروز در درس اخلاق خود گفت: به فرموده امام صادق(ع) غنا، آرامش، قلت غصه و عزت، چهار امر مطلوب مردم در این دنیا است.

وی افزود: مردم برای رسیدن به غنا دنبال مال می گردند در حالی که خداوند در نظام هستی، غنا را در قناعت و احساس بی نیازی با راضی بودن به دارایی ها قرار داده است.

استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: مردم آرامش را در کثرت شغلها تعقیب می کنند در حالی که آرامش در قلّت مشغله است. همچنین خداوند عزت را در خدمت به خود قرار داده است در حالی که مردم در پی خدمت به صاحبان قدرت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه به تبیین آداب طلبگی پرداخت و گفت: پای نعمت طلبگی ایستادن، اهمیت بسیار دارد؛ زی طلبگی ما باید به گونه ای باشد که حوزه از دیوان سالاری به هویت حوزوی خود باز گردد.

شعائر طلبگی هیچ گاه کهنه نمی شود

وی با بیان اینکه شخصیتهای نظام هر چه تأثیرگذاری دارند به دلیل همین حالت خاص طلبگی و روحانیتشان است، اظهار کرد: شعائر طلبگی همیشه نو است و هیچ گاه کهنه نمی شود؛ از سوی دیگر، آخوند سنتی به معنای واپس گرا و مرتجع نیست بلکه همیشه به روز است اما با همان معیارهای حوزوی مانند عشق و علاقه به تحصیل، تفقه و تدبر.

هیچ طلبه درجه یکی پیدا نمی شود که خرافه گرا باشد

استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: اصولا اگر پیچ و خم های دروس حوزه هیچ خاصیتی نداشته باشد، حداقلش این است که کسانی که در آن جدی بوده اند، هر حرفی را به راحتی نمی پذیرند و و زود قضاوت نمی کنند. به همین دلیل است که هیچ طلبه درجه یکی پیدا نمی شود که خرافه گرا باشد.

وی با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری طلاب بر روی بعد طلبگی و روحانیت خود، افزود: با اینکه اسلام بیانگر حقایق ناب است اما کشورهای اروپایی و غربی بیش از ما به آن عمل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: اگر بعد طلبگی نبود، بسیاری از شخصیتهای درجه یک نظام فتنه گر شده و با انقلاب و ولایت زاویه پیدا می کردند.

آینده کشور در گرو مهذب بودن یا نبودن روحانیت است

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اهمیت علم و تفقه، گفت: طلبه ممکن است روحانی باشد اما ملّا و عالم نباشد؛ آینده کشور با مغز متفکر روحانیان اصیل، عالم و مهذب اداره می شود و از آسیب دیدن این روحانیان نیز آسیب می بیند.

 وی یادآور شد: از دیگر مزیتهای روحیه طلبگی که نوعی هنر محسوب می شود، حفظ وحدت و مدارا با سلایق مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی به طلاب تأکید کرد: هر چه بیشتر در وادی طلبگی غور کنید برکاتتان برای مردم بیشتر خواهد شد./201/930/ب1

ارسال نظرات