۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۴۷۵۱۹۹
سخنران حرم رضوی:

سیاحت محوری مدیریت کلان مشهد، ظلم به امام رضا است

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به جایگزینی سیاحت به جای زیارت، گفت: بالاترین ظلم در حق مشهدالرضا(ع) این است که مسؤولان و کارگزاران در مدیریت کلان و خرد شهر، سیاحت را محور قرار دهند و بیش از زیارت به دنیاگرایی و رشد مراکز تفریحی، تجاری، سرگرمی و گردشگری توجه داشته کنند.
حجت الاسلام رضایی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) بیان کرد: دو شرط اساسی برای زیارت علی بن موسی الرضا(ع) «معرفت» و «تسلیم» است.

وی متذکر شد: البته این دو شرط تنها مختص به زیارت امام رضا(ع) نیست بلکه زیارت سایر ائمه(ع) در کربلا، سامرا، کاظمین و نجف نیز مشروط به اینها هست و زیارت بدون «معرفت» و «تسلیم» زیارت نیست بلکه سیاحت است.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به جایگزینی نگاه سیاحتی به جای نگاه زیارتی نسبت به مشهد مقدس خاطرنشان کرد: بالاترین ظلم در حق مشهد و امام رضا(ع) اینست که مسؤولان و کارگزاران در مدیریت کلان و خرد شهر، سیاحت را محور قرار دهند و بیش از زیارت به دنیاگرایی و رشد مراکز تفریحی، تجاری، سرگرمی و گردشگری توجه داشته کنند.

استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: زائر در حالی از مشهد به شهر خویش بازگردد که از مجموعه حرم مطهر رضوی و تربیت الهی چندان بهره مند نشده و بیشتر اوقاتش را در مجموعه های تفریحی و تجاری گذرانده باشد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی عنوان کرد: زائر امام رضا(ع) برای بهره مندی از زیارت باید دو عنصر «معرفت» و «تسلیم» را داشته باشد تا شربت شیرین زیارت به جانش بنشیند.

وی با بیان اینکه تسلیم بودن هر کسی به میزان معرفت او بستگی دارد، افزود: عملکرد هرکس چه در دافعه ها و چه در جاذبه ها تابلوی معرفت اوست؛ عملکرد نسبت به چیزی که آن را دنبال می کند و به آن توجه دارد یا رفتار در برابر چیزی که آن را دفع و از آن فرار می کند.

استاد حوزه علمیه مشهد مطرح کرد: به طور مثال دنیا را نمی شناسیم که برای مطامع دنیوی حاضر می شویم در مملکت آشوب به پا کرده و فتنه 88 راه بیندازیم، چون نسبت به دنیا معرفت نداریم برای ما مهم نیست که اطراف ما چه می گذرد؛ هرگونه رفتار می کنیم و نظم جامعه را بهم می ریزیم.

حجت الاسلام رضایی تهرانی نداشتن شناخت نسبت به جایگاه پدر و مادر یا نداشتن معرفت نسبت به زیارت را مسبب بی ادبی و مراعات نکردن آداب لازم مطرح کرد./202/1308/ب1

ارسال نظرات