۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۴۷۵۲۵۲
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب:

ایرانیان و اعراب برای گفت وگو نیازی به استفاده از فرهنگ غرب ندارند

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، دین اسلام را پیشگام گفت وگو توصیف کرد و گفت: ایرانیان و اعراب برای گفت وگو نیازی به استفاده از فرهنگ غرب ندارند.
حجت الاسلام سيد ابوالحسن نواب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، شنبه شب در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت که در قم برگزار شد، تصریح کرد: ریشه های اشتراک ما و اعراب، منطقه ای، دینی و عرقی است. ما همسایه فکری و تمدنی اعراب بودیم و از پیش از اسلام با هم رابطه داشتیم.

وی افزود: بعد از اسلام نیز پیوندهای ما گسترده تر شد. ما برای گفت وگو به وام گرفتن از دیگران نیستیم و نباید از کلمه غربی دیالوگ استفاده کنیم. ریشه گفت وگو در قرآن است نه غرب.

حجت الاسلام نواب گفت: مبارزه با تندروی از 15 قرن قبل در اسلام شروع شده است و ما امت وسط بودیم.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ادامه داد: وقتی دین اسلام پیروان سایر ادیان و حتی معتقدان به غیر خدا را به گفت وگو دعوت می کند، دیگر احتیاجی به وام گرفتن برای بازگشت به گفت وگو نداریم. گفت وگو اصل ثابت دینی ما با پیروان سایر ادیان و حتی افراد بدون دین به شمار می آید.

وی بازگشت به خویشتن و آموزه های اسلامی را راه حل پایان مشکلات توصیف کرد و اظهار داشت: اگر به اصالت ها بازگردیم و همان علائمی که قرآن بر گفت وگو معرفی تاکید می کند را رعایت کنیم دیگر نیازی به استفاده از تجربه سایر فرهنگ نداریم. اعتنا به فکر دینی و عدم خودبرتر بینی و جدا شدن از تفاخر ایرانی و عربی و بازگشت به هویت اسلامی از اصل های مهم بازگشت به اصالت به شمار می آید.

حجت الاسلام نواب تأکید کرد: این ریشه تفاخر هم در ما ایرانی ها هست و هم در برادران عرب وجود دارد و هر دو این اشکال را داریم و بر همین اساس است که از اسلامی که ما را در کنار هم نشانده و به عنوان برادر معرفی می کند، فاصله گرفته ایم.

وی افزود: ما در یک خانواده منطقه ای، دینی، عرقی و تاریخی قرار داریم ولی از هم فاصله گرفته ایم. روشنفکران جهان عرب و ایران نقش ویژه ای در بازگرداندن امت اسلامی و خانواده اسلامی و پیروان امت رسول الله و اصالت های اسلامی و قرآنی و بازگرداندن به آنچه که داشتیم برعهده دارند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه صدها متفکر برجسته ایرانی و عربی نظیر ابن خلدون و ابن عربی و ابن سینا و فارابی در جهان اسلام وجود داشته اند، گفت: ما قرن هاست گفت وگو با سایر ادیان را شروع کردیم ولی امروزه میراث گرانسنگ گذشته را فراموش کرده و تندروان جاهل ما را چنان به جان هم انداخته اند که از عقبه عظیم و پر محتوا و غنی گذشته غافل شده ایم./980/پ202/ج1

ارسال نظرات