۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۴۷۵۲۵۹

توصیه رهبر معظم انقلاب به آیت الله اعرافی درباره زبان آموزی طلاب

مدیر مرکز آموزش زبان حوزه‏ های علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب به آیت الله اعرافی فرموده بودند: نخست، زبان عربی را همه باید بدانند؛ دوم، زبان های غیرعربی منحصر در انگلیسی نشود و بقیه زبان های غربی و شرقی آموزش داده شود و سوم زبان های دیگر مانند زبان عربی الزامی نباشد.
حجت الاسلام حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا حسینی، مدیر مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه کشور در مراسم اختتامیه سومین دوره تربیت استاد مکالمه عربی که شامگاه شنبه در حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، با اشاره به تأکید بیست و چند ساله رهبر معظم انقلاب به بحث آموزش زبان عربی در حوزه های علمیه، بیان داشت: این کار از تابستان سال گذشته به همت آیت الله حسینی بوشهری آغاز شده است.

وی یکی از مهم ترین مشکلات حوزه های علمیه در بحث زبان آموزی را نبود استاد مکالمه عربی عنوان کرد و گفت: البته مشکل دیگر عدم مقبولیت این درس در میان طلاب و برخی از اساتید و مدیران است. البته در تهران مشکل استاد نداریم ولی تا به حال یک مدرسه نیز در این استان این کار را آغاز نکرده است.

حجت الاسلام حسینی از تدوین چشم انداز 10 ساله مرکز زبان حوزه های علمیه در راستای برآورده شدن مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه های علمیه خبر داد و تأکید کرد: البته اگر شرایط در حد ایده آل ایجاد شود مسلماً زودتر می توان به هدف رسید.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات زبان آموزی در حوزه باید برنامه کوتاه، میان و بلند مدت داشت، در برنامه کوتاه مدت به دنبال شناسایی اساتید و آغاز دوره در این بخش بود، در برنامه میان مدت تربیت اساتید مکالمه عربی را دنبال کرد. در برنامه بلند مدت نیز به دنبال راه اندازی مدارس زبان در استان ها بود.

مدیر مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه کشور از راه اندازی قطب های تربیت استاد زبان عربی در پنج استان قم، تهران، یزد، اهواز و آذربایجان شرقی خبر داد و خاطرنشان کرد: مدرسه تخصصی زبان در حوزه علمیه قم ایجاد می شود و امیدواریم اوایل سال آینده مدرسه زبان مکالمه عربی را برای تربیت اساتید آغاز کنیم.

وی افزود: سیاست آموزش دیگر زبان‎ها را نیز رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند، آیت الله اعرافی در نخستین روزهای حکم خود در جلسه شورای راهبردی زبان، گفت: چند روز پیش نزد مقام معظم رهبری بودم که فرمودند: چند نکته را درباره زبان لحاظ کنید، نخست، زبان عربی را همه باید بدانند یعنی جزو ملزومات است؛ دوم، زبان های غیر عربی منحصر در انگلیسی نشود. بقیه زبان های غربی و شرقی آموزش داده شود و سوم، زبان های دیگر مانند زبان عربی الزامی نباشد.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که دوره نخست برنامه آموزشی زبان عربی در تابستان 94 در 8 استان آغاز شد، گفت: در این دوره از 135 نفر متقاضی تدریس، 64 نفر در مصاحبه و امتحان مرکز زبان شرکت کردند که از این تعداد 37 نفر پذیرفته شدند.

وی یادآور شد: در دومین فراخوان استاد و اولین دوره کوتاه مدت تربیت مدرس مکالمه عربی نیز 160 نفر متقاضی تدریس بودند که صلاحیت 70 نفر تأیید شد و از این تعداد 32 نفر به کادر آموزشی اضافه شدند.

مدیر مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه کشور درباره روند برگزاری کلاس های مکالمه عربی در مدارس علمیه سراسر کشور نیز خاطرنشان کرد: تابستان 94 تنها در 8 استان، 8 شهر و 8 مدرسه این روند برگزار شد که در سال تحصیلی 96 _ 95 این کلاس ها در 19 استان، 37 شهر و 75 مدرسه برگزار می شود.

وی برگزاری دوره های آموزش زبان های دیگر برای طلاب، برگزاری دوره آموزش مکالمه عربی برای اساتید، طلاب سطوح عالی و خانواده طلاب، تهیه فیلم آموزشی متناسب با حوزه های علمیه و بررسی مجدد متون آموزشی موجود و تدوین متن آموزشی مناسب را از برنامه های آینده مرکز زبان حوزه های علمیه برشمرد./993/201/ب2

ارسال نظرات