۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۷۶۱۴۸
شهردار مشهد:

مشهدالرضا قطب مدیریت شهری اسلامی است

شهردار مشهد گفت: امروز مدیریت شهری بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان که مزین به دُر گرانبهای مضجع علی ابن موسی الرضا (ع) است، بر آن است که رسالت آن امام همام را در تمدن سازی اسلامی دنبال می‌کند.
شهردار مشهد

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد، در جمع نماینده های کشورهای جهان اسلام اظهار داشت: مشهدالرضا شهری است که صرفا به دلیل وجود مضجع شریف هشتمین امام از ثلاله نبی اکرم، محمد مصطفی یعنی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) شکل گرفته است.

وی افزود: وجود این امام همام که رئوف بودن ایشان و به ویژه مزین بودن آن شخصیت به عنوان انیس النفوس سبب آن گشته است که سالانه این شهر میزبان غریب به 30 میلیون نفر از محبین خاندان و اهل بیت رسول الله باشد.

شهردار مشهد گفت: مشهدالرضا از دیرباز قبله قلب‌های محب رسول الله و خاندان مطهرش بوده و هست و اکنون که به طور رسمی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به امت‌های مسلمان پیرو قرآن و نیز امت‌های سایر ادیان معرفی شده است بر آن است زمینه‌ساز بازنمایی و جلوت ویژگی‌خای منحصر به فرد امام رضا (ع) باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مواجهه علمی علی ابن موسی الرضا (ع) با ادیان گوناگون با بیان استدلال‌های متقن در حقانیت دین اسلام شهره تاریخ است و از این رو است که ایشان معروف به عالم آل محمد است، اذعان داشت: مشهدالرضا به همین دلیل دارای مراکز علمی و دانشگاهی با قدمت غریب به هفتصد ساله است. همچنین تنها دست نوشته بازمانده از خاندان رسول الله، رساله ذهبیه است که آن امام مهربانی‌ها برای سبک زندگی مسلمانان از حیث جسمانی آن را تالیف کرده‌اند. رساله‌ای که به طب الرضا معروف است.

مرتضوی تصریح کرد: هر متخصص تاریخ اسلام نمی‌تواند به سادگی از نقش تمدن ساز ایشان در در رشد و شکوفایی تمدن بشری به سادگی چشم‌پوشی کند.

وی افزود: شاید اگر وجود نازنین ایشان در خطه خراسان نبود، این خطه محل پرورش مولفان صحاح سته یا منابع شش گانه اهل تسنن و نیز منابع اربعه اهل تشیع باشد و شاید اگر وجود نازنین ایشان و اثرات پر برکت ایشان در خطه خراسان نبود، تاریخ شاهد خواجه نصیرالدین طوسی‌ها، خوارزمی‌ها و حتی خواجه نظام الملک‌ها نبود.

شهردار مشهد افزود: پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی جایگاهی است که یکی از مهمترین اشخاص و شهرها را در حوزه رشد و شکوفایی تمدن اسلامی به سراسر گیتی معرفی نماید.

مرتضوی با اشاره به اینکه امروز که جهان اسلام در چنبره کفر و تکفیر قرار گرفته است، اظهار داشت: امروز که جهانیان حیران معرفت ازلی هستند به طور قطع معرفی شخصیتی که از ثلاله پیغمبر اسلام است و نقش تمدن‌ساز در رشد و شکوفایی تمدن بشری داشته است می‌تواند انسان‌ها را به زندگی آکنده از عدالت و امنیت امیدوار کند.

وی افزود: امروز مدیریت شهری بزرگترین کلانشهری مذهبی جهان که مزین به دُر گرانبهای مضجع علی ابن موسی الرضا (ع) است، بر آن است که رسالت آن امام همام را در تمدن سازی اسلامی دنبال می‌نماید.

مرتضوی افزود: همانطور که مستحضر هستید، بیش از 60 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی کرده و بیشتر مشکلات امروز ما نیز به نحوی با مدیریت شهرها مرتبط می‌گردد. تاکنون برای برخورد با این مشکلات معمولا سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی فعال در امور شهری مانند UN Habitat یو ان هبیتَت، سازمان شهرها و دولت های محلی UCLG یو سی ال جی، انجمن کلان شهرهای جهان  متروپلیس و غیره اهداف و سیاست‌های کلی را تنظیم و ترویج کرده اند.

شهردار مشهد گفت: اما این نهادها به علت برخورداری از دیدگاه‌ها و ارزش‌های غیرالهی یا سکولار، نه تنها نتوانستند راه حل‌های متناسب را ارائه نمایند بلکه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی باعث دوگانگی و تشدید تضادهای فرهنگی (یا اصطلاحا، تضاد سنت و مدرنیته) نیز شده‌اند.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات و ارائه راه حل‌ها و مدل‌های مناسب در خصوص شهرهای مسلمان نشین که دارای فرهنگ غنی اسلامی براساس آموزه‌های قرآنی و حدیثی هستند لازم است که ما مسلمانان حضور فعال‌تر و موثرتری در صحنه بین‌المللی و دیپلماسی شهری داشته باشیم.

شهردار مشهد در ادامه با بیان اینکه باید دست به دست هم دهیم و با ایجاد مرکزی متشکل از نمایندگان شهرهای اسلامی و نخبگان جهان اسلام، تلاش کنیم الگو های جدید کاربردی مبتنی برآموزه های قرآن و عترت برای مدیریت شهرهایمان در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه کنیم، گفت: به طور قطع جز با تشریک مساعی شهرداران جهان اسلام برای تحقق این امر، این مهم امکان‌پذیر نخواهد بود.

مرتضوی با اشاره به اینکه به همین منظور پیش‌نویس متن تعهدنامه اجلاس شهرداران جهان اسلام برای اخذ تایید شما بزرگوران به عنوان نخبگان جهان اسلام تهیه شده است، گفت: تک تک امضاهای شما عزیزان در ذیل این متن پشتوانه محکمی برای آن است که شهرداران جهان اسلام مساله زیست مسلمانان در شهر و شهرسازی مبتنی بر آموزه‌های قرآن و حدیث را دغدغه اصلی مدیریت خویش بدانند.

شهردار مشهد افزود: خواهشمندم ضمن مطلعه دقیق متن در این جلسه با ما در برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام با حضور بیش از یکصد و پنجاه شهردار از شهرهای اسلامی در ماه مه سال 2017 میلادی در مشهدالرضا همراه شوید./101/934/ب1

ارسال نظرات