۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۷۶۲۷۱
استاد حوزه علمیه:

فرهنگ حجاب با تکریم بانوان محجبه محقق می‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه احیای شخصیت بانوان در ترویج حجاب اسلامی امری لازم و ضروری است، گفت: تحقیر افراد بد حجاب اشتباه محض است بلکه بهترین روش در ترویج فرهنگ حجاب تکریم بانوان پوشش دار است.
حجت الاسلام عبدالكريم بهجت پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام بهجت‌پور، استاد حوزه علمیه، امروز در دوره تعالی اساتید بسیجی حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور که با مشارکت سازمان بسیج طلاب و روحانیون و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران کشور در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت برگزار شد، گفت: حجاب اسلامی پوشش معرف است.

وی افزود: آن چیزی که در اسلام درباره پوشش بیان شده با عنوان نماد شخصیت اجتماعی که دارای درجه کمالات است تعریف می‌شود.

حجت الاسلام بهجت‌پور با بیان اینکه اگر امری در جامعه هنجار شد رعایت آن بر همگان لازم و ضروری است، بیان داشت: حوزه‌های علمیه وظیفه دارند که از هنجارهای جامعه صیانت کرده و با ناهنجاری‌ها مبارزه کنند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ای رسول، زنان در هنگام بیعت باید با معروفهای تو بیعت کنند؛ انتقال هنجارها به نسلهای آینده از مهمترین رسالتهای حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید زنان و مردان را به تشخص اجتماعی برسانند تا به این طریق معارف اسلامی به نسلهای آینده انتقال یابد، ابراز کرد: مهمترین رسالت طلاب و روحانیان انتقال هنجار، مراقبت از هنجار و امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام بهجت‌پور با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم از حجاب با لفظ ستر یاد می‌کند، گفت: اگر کسی از لفظ حجاب به منظور در خانه ماندن و یا عدم حضور بانوان در جامعه بهره ببرد برخلاف لفظ ستر است که در قرآن آمده است.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در اسلام اجازه کسب فرصت اجتماعی به بانوان داده شده است تا آنان بتوانند نیازشان را فراهم آورند در حالی که نگاه داشتن زن در خانه خود موجب نیازمند شدن زنان به مردان می‌شود به همین سبب باید مراقب بود که از مساله حجاب معنای اشتباه برداشت نشود.

وی حجاب را علامت زن عفیف دانست و عامل عفت جامعه، بیان داشت: قرآن زنان را به پوشیده بودن دعوت می‌کند تا زمانی که در جامعه حضور یافت به پاکدامنی شناخته شده و اذیت نشود به همین سبب اگر لازم بود که بانوان در خانه بمانند و در عرصه اجتماع حاضر نشوند خداوند هرگز زنان را به حجاب دعوت نمی‌کرد.

حجت الاسلام بهجت‌پور ادامه داد: امروز جوامع غربی تشخص اجتماعی زنان و دختران را در کم پوشی، ارتباط آزادانه، نمایاندن زینتهای زنانه و غیره تعریف می‌کند و این تعریف برای جوامع اسلامی بسیار خطرناک است در حالی که دین افزایش جایگاه اجتماعی را در پوشش اسلامی معرفی می‌کند.

این استاد حوزه علمیه پوشش اسلامی را عامل افتخار اجتماعی دانست و گفت: در جوامع اسلامی زنان محجبه باید به عنوان الگوی دیگر بانوان معرفی شوند این تشخص اجتماعی نشان از عفت بانوان دارد برخلاف اهداف و شخصیت دهی جریان مخالف که تشخص اجتماعی را در بی عفتی بانوان تعریف کرده، قرار دارد.

وی با اشاره به روشهای ترغیب حجاب در آیات الهی، گفت: زمانی که آیه حجاب را بر پیامبر(ص) نازل شد و واکنش زنان نیز به امر الهی مثبت بود زیرا با این مهم بانوان احساس شخصیت کردند در عصر کنونی نیز احیای شخصیت بانوان امری لازم و ضروری است.

حجت الاسلام بهجت‌پور تقدم چارچوب‌های رفتاری ویژه زنان طبقه مرجع بر دیگر زنان را عامل ترویج پوشش اسلامی بیان کرد و اظهار داشت: کنترل پوشش بانوان در جامعه با نشان دادن پوشش بانوان در طبقات بالا میسر خواهد شد اگر طلاب بخواهند معرف پوشش اسلامی باشند از این طریق می‌توانند ورود پیدا کنند.

وی افزود: خداوند نیز در قرآن کریم با اشاره به اینکه همسران پیامبر(ص) زنان امت هستند و توجه به جایگاه بالای اجتماعی زنان پیامبر(ص) به معنای مراقبت خاصی است که آنان باید داشته باشند تا برای دیگران الگو به شمار آیند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه هر چه شخصیت زنان بالاتر، انضباط آنان نیز بیشتر است، گفت: قرآن کریم تقدم انضباط زنان پیامبر بر دیگر زنان، زنان مومنان را برای پذیرش حکم پوشش آماده کرده است، به عبارت روشن انضباط زنان طبقات مرجع بر دیگر زنان، نشان از ضرورت وجود گروه پیشرو دارد که نقش تسهیل کننده اقدام عموم به حکم پوشش را بر عهده گیرند.

حجت الاسلام بهجت‌پور ابراز کرد: تحقیر افراد بد حجاب اشتباه محض است بلکه بهترین روش در ترویج فرهنگ حجاب تکریم بانوان پوشش دار است و این امر تنبیهی برای بانوان بدحجاب به شمار می‌رود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اگر ده ویژگی در جامعه نهادینه و سپس به سبک تبدیل شود افراد در جامعه حکم پوشش را با جان و دل پذیرا خوهند شد، خاطر نشان کرد: اسلام، ایمان، قنوت، صدق، شکیبایی، خشوع، صدقه، روزه، پاکدامنی و فراوانی یاد خدا اگر در جامعه نهادینه شود حجاب در جامعه حاکم خواهد شد./201/813/ب1

ارسال نظرات