۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۴۷۶۴۰۷
آیت‌الله جوادی آملی؛

آبروی مؤمن از منظر شرع از حقوق الهی است

حضرت آیت‌الله جوادی آملی به تشریح هویت خلیفه‌اللهی مؤمن از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و ابراز داشت: آبروی مؤمن از منظر شرع مقدس اسلام از حقوق الهی است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، 7 بهمن ماه در دیدار با اعضای بسیج رسانه کشور که در مسجد موسسه اسراء قم برگزار شد به تحلیل فلسفه توحید از منظر آیات قرآن کریم پرداخت و اظهار داشت: اهداف و افق آیات قرآن کریم بر این مدار استوار است که جوامع انسانی را به درجه جامعه فرشته‌ای برساند؛ بر این اساس قرآن کریم هنگامی‌که با ادبیات داستانی برای مخاطب خود به بیان گزاره‌ای می‌پردازد در دو مقام بشارت و انذار هست این در حالی است که وقتی با ادبیات فرشتگان به موضوع می‌نگرد فقط در مقام بشارت به بیان گزاره‌های موردنظر می‌پردازد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که قرآن کریم در مقام بلاغت و فصاحت بی‌نظیر خود گزاره‌هایی شگفت‌انگیز را در سیاق مقارنت ادبی آیات بیان کرده است، عنوان داشت: امام معصوم(ع) ازنظر جایگاه با قرآن کریم دارای یک مقام مساوی هستند و آنچه در قرآن کریم آمده امام معصومه از این گزاره‌های ادبی پرده برداشته و از رموز و حقایق این معانی برای جوامع انسانی به تشریح ساختارهای اجتماعی می‌پردازد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که در سیاق آیات قرآن کریم خداوند متعال توحید را به بشریت آموزش داده است، گفت: در این آیات خداوند متعال پس از طرح عناوین اختصاصی ذات اقدس الهی فرشتگان و عالمان دین را مؤمنان و رستگاران حقیقی توصیف می‌کند.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که برخی از احکام فقهی حقیقت توحید را به مؤمن می‌آموزد، عنوان داشت: در احکام فقهی وضو و طهارت ظاهر طهارت موردنظر نیست چراکه گاهی شرع مقدس برای تطهیر مؤمن امر به‌به تیمم کرده است این در حالی است که مکلف در این مقام چهره خود را به خاک مس می‌کند.

وی افزود: اساس تطهیر از منظر قرآن کریم تطهیر روح از گناهان کبیره است؛ این در حالی است که مؤمن در احکام تطهیر عملاً بر رفع ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی همچون غرور تسلط پیدا می‌کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی به تشریح هویت خلیفه‌اللهی مؤمن از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و ابراز داشت: آبروی مؤمن از منظر شرع مقدس اسلام از حقوق الهی است؛ بر این اساس حتی خود مؤمن حق ریختن آبروی خود را ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که گناه کبیره مصداق بارز زایل کردن آبرو است، گفت: آبروی هر شخص اموال شخصی او نیست؛ بنابراین در مناسک قضایی برای کسی که تجاوز عنف کرده است هیچ‌گونه تضمین و رضایتی برای مانع از محاکمه شدن مجرم وجود ندارد چراکه حیثیت و آبروی زن و مرد حق‌الله است.

مفسر قران کریم با بیان این کرامت انسان به هویت انسان نیست، عنوان داشت: حقیقت خلیفه الهی انسان مقدمه این کرامت در محضر ذات اقدس الهی است؛ بر این اساس کرامت در خلیفه زمانی باقی است که خلیفه مسیر خلافت خود را به صحت پیموده باشد نه آنکه نان خلیفه بودن را بخورد و برمدار هویت انسانی خود عمل کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی، نمازهای پنج‌گانه را چشمه جوشان توحید برای تطهیر مؤمن توصیف کرد و تصریح کرد: باید توجه داشت که هیچ‌گاه ذات دنیا توان از بین بردن آبروی مؤمن را ندارد چراکه خداوند متعال به‌صراحت فرموده است که به خلیفه خود توان عمل داده و او را در صدر مخلوقات قرار می‌دهد./837/202/ص

ارسال نظرات