۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۷۶۵۹۴

واکنش نماینده آیت الله سیستانی در بصره به واگذاری منطقه خور عبدالله به کویت

نماینده آیت الله سیستانی در استان بصره عراق، خواستار شفافیت در پرونده واگذاری منطقه خور عبدالله به کویت شد.
شیخ محمد فلک المالکی امام جمعه بصره

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ فلک نماینده حضرت آیت الله سیستانی در استان بصره در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در مسجد الشویلی برگزار شد، با اشاره به مصوبه هیأت دولت  برای واگذاری منطقه خور عبدالله به کویت گفت: حکومت مرکزی و پارلمان باید در مساله خور عبدالله به صورت شفاف عمل کند و در مقابل مردم پاسخگو باشد.

وی افزود: وزیر راه و ترابری و برخی از رسانه‎ها از اهمال کاری در مساله خور عبدالله پرده برداشتند و اعلام کردند که در این طرح فقط دو تن از وزیران مخالف بودند.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد: این طرح در حالی در هیأت دولت مصوب شد که برخی از اعضای پارلمان آن را خیانتی آشکار نامیدند؛ اگر طرح واگذاری خور عبدالله به کویت خیانت است پس باید وزیرانی که به چنین قانونی رای مثبت دادند را به شدت مجازات کرد.

گفتنی است خور عبدالله یک آبراهه راهبردی در انتهای شمال غربی خلیج فارس است که مشکل آن از سال 2010 که مسأله احداث بندر بزرگ فاو در عراق مطرح شد به طور که کویت برای مقابله به مثل به سرعت ساخت بندر مبارک را  در جزیره بوبیان آغاز کرد. کویتی ها اعتقاد دارند، موضوع خور عبدالله مشمول قراردادهای شورای امنیت سازمان ملل است که منجر به عقب نشینی ارتش صدام از کویت شد، اما عراقی ها موضوع خور عبدالله را در این قراردادها بویژه قرارداد 833 نمی دانند. دولتمردان عراقی نیز چند روز گذشته برای پایان این مناقشات مصوبه‌ای مبنی بر بر واگذاری خور عبدالله به کویت را تصویب کرد.

امام جمعه ناصریه خواستار حمایت از تولیدات داخلی شد

حجت الاسلام شیخ محمد مهدی الناصری امام جمعه ناصریه در خطبه نماز جمعه این هفته که در مسجد شیخ عباس الکبیر برگزار شد، بر ضرورت حمایت از تولیداتی داخلی تاکید کرد و بیان داشت: تولیدات داخلی امتیازات و مزیت‎های بسیاری نسبت تولیدات خارجی دارد.

وی خواستار ارتقا و افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی شد و گفت: سازمان های دولتی و مردم باید با خرید و حمایت از کالاهای داخلی در ارتقا کمی و کیفی آن نقش تاثیرگذاری را ایفا کنند.

امام جمعه ناصریه تاکید کرد که همه قوانین دینی، شرعی، اجتماعی و اخلاقی حمایت از تولیدات ملی را واجب می‎دانند.

وی در بخش دیگر خطبه‎های نماز جمعه از عدم واگذاری بخشی از اختیارات حکومت مرکزی به حکومت‎های محلی انتقاد کرد و افزود: برخی از استان‎ها نظیر ذی قار باوجود وعده‎های بسیار تاکنون اختیاراتی دریافت نکرده‎اند./994/ب901/د

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات