۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۷۶۶۶۳

گزارش المیادین درباره اوج گیری عملیات تروریستی داعش در لبنان

لبنان در کمتر ازیک هفته شاهد تحولات امنیتی متعددی بود، دستگاه های امنیتی این کشورعلاوه بر ناکام گذاشتن یک عملیات تروریستی انتحاری داعش در خیابان الحمرا در مرکز بیروت، موفق شدند چند عنصر داعشی دیگر را در شهر صیدا در جنوب و شهرهای شمالی لبنان قبل از هرگونه اقدام تروریستی بازداشت کنند.
حزب الله و نیروهای امنیتی لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، در دو روز گذشته اخباری منتشر شد که براساس آن یک خودروی باری بمب گذاری شده وارد طرابلس بزرگترین شهر شمال لبنان شده و هدف آن انفجار مراکز نظامی در این شهر و یا شهر عکار نزدیک مرزهای سوریه بوده است و همین اطلاعات موجب آماده باش کامل نیروهای امنیتی و نظامی لبنان در شهرهای شمالی این کشور و حتی پایتخت در دو روز گذشته شد.

برخی پایگاه های خبری مانند العهد به نقل از منابعی امنیتی این اطلاعات را نادرست خواندند اما پایگاه خبری شبکه المیادین به نقل از «منابعی امنیتی» بر درستی و موثق بودن این خبر تاکید کرد.

المیادین نوشت که دستگاه های امنیتی لبنان هرگونه اطلاعات دریافتی در خصوص احتمال عملیات تروریستی انتحاری داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری را جدی می گیرند و ترتیبات شدید و لازم را برقرار می کنند و به همین دلیل اقدامات پیش دستانه و پیشگیرانه را در شهرهای شمالی لبنان ، پایتخت و صیدا تشدید کرده اند.

خبرگزاری ملی لبنان هم دیروز از انفجار یک بمب کارگذاشته در شهر نبطیه در جنوب لبنان خبر داد واعلام کرد که این انفجار خسارت جانی و مالی نداشته است.

ژنرال « میشل عون» رییس جمهوری لبنان هم بارها تاکید کرده است که باید برای مقابله با تهدیدها و خطرهای تروریستی انتحاری ، دستگاه های امنیتی لبنان با اجرای سیاست مبازره پیش دستانه مانع هرگونه جنایت تروریستی در لبنان شوند.

در چارچوب همین سیاست، اداره کل امنیت عمومی لبنان چندی پیش اعضای یک باند تروریستی را بازداشت کرد که یک زن سوری آن را اداره می کرد و از استان الرقه سوریه برای اجرای عملیات تروریستی در لبنان دستور می گرفت و درصدد جذب نیرو از بین جوانان لبنانی برای پیوستن به داعش بود.

« هشام جابر» ژنرال بازنشسته لبنانی و پژوهشگر مباحث تروریستی در گفت وگو با المیادین تاکید کرد:تصمیم داعش برای تبدیل لبنان از موقعیت پشت جبهه به میدان جنگ از چندی پیش گرفته شده است.

این تصمیم داعش با گفتمان سیاسی برخی گروه ها و شخصیت های لبنانی ضد محور مقاومت که در روزهای اخیر شدت گرفته ، کاملا همسو است.

برخی سیاستمداران لبنانی که بیشتر در شهرهای شمالی لبنان حضور دارند با صراحت و در رسانه ها از ضربه زدن به محور مقاومت به ویژه ایران، حزب الله و سوریه سخن می گویند.

هشام جابر خاطرنشان کرد: اکثر گروه های سیاسی لبنانی پیشتر عملیات تروریستی انتحاری داعش و امثال آن در لبنان را به بهانه حضورحزب الله در سوریه توجیه می کردند اما امروز وضعیت فرق کرده و بجز تعدادی، بیشتر گروه های سیاسی، تروریسم را به طور مطلق رد می کنند.

هماهنگی بی سابقه بین دستگاه های امنیتی لبنان در چند پرونده اخیر موجب تقویت اقدامات پیش دستانه لبنان در مقابل تروریسم شده است و آخرین مورد از این پرونده ها به عملیات تروریستی انتحاری اخیر در بیروت بازمی گردد که با همکاری بین نیروهای اطلاعات و امنیت ارتش و واحد اطلاعات نیروهای امنیت داخلی ناکام ماند و عنصر داعشی بازداشت شد.

ژنرال جابر تصریح کرد: لبنان در راس کشورهایی است که مبارزه پیشگیرانه و پیشدستانه با تروریسم را شروع کرده اند، ژنرال میشل عون رییس جمهوری هم در سخنرانی مراسم سوگند خود در 31 اکتبر 2016 بر این موضوع تاکید کرد.

در سطح بین المللی نیز همگان به توانایی نهادهای امنیتی لبنان در مبارزه با تروریسم و نابودی باندهای تروریستی وابسته به داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری اذعان دارند و این درحالی است که گروه های تروریستی از ترکیب و ساختار خوشه ای برخوردارهستند و به طور مستقیم با سرکردگان داعش در استان الرقه سوریه در ارتباط هستند.

به نوشته ایرنا، جابر دستاوردهای ارتش و مقاومت لبنان در جلوگیری از پیشروی گروه های مسلح تروریستی تکفیری موجود در سوریه به سمت لبنان از طریق بلندی های های شهرک های عرسال و القاع را از مهمترین عوامل کمک کننده به جنگ علیه تروریسم در لبنان دانست.

وی همچنین همکاری شهروندان لبنانی با دستگاه های امنیتی بر پایه «هر شهروند یک پایگاه » وهمچنین ضعیف شدن پایگاه مردمی گروه های مسلح در لبنان را از دیگر عوامل تاثیر گذار در موفقیت مبارزه علیه تروریسم در لبنان خواند.

المیادین تاکید کرد: به این ترتیب لبنان به طور کاملا محسوس در مقابل تروریسم اقدام پیش دستانه را انجام داده و مانع از تکرار جنایات تروریستی انتحاری فاجعه باری شده که داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری در سال های 2013 و 2014 و پائیز 2015 در مناطق مختلف لبنان مرتکب شدند./847/ب102/د

ارسال نظرات