۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۷۶۶۶۵

سیاستمداران مصری بر بهبود روابط با حماس تأکید کردند

مسؤولان و سیاستمداران مصری ضمن تاکید بر اهمیت ویژه بهبود روابط کشورشان با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس"، نتایج مذاکرات و گفت وگوهای مسؤولان دو طرف در جریان سفر اخیر هیات حماس به قاهره را ستودند.
حماس

به گزارش خبرگزاری رسا، هیات جنبش حماس به ریاست اسماعیل هنیه روز پنچشنبه گذشته پس از سفری موفقیت آمیز به مصر به نوار غزه بازگشت. هیات حماس در این سفر دیدارهای موفقیت آمیزی با وزیر اطلاعات و شماری دیگر از مسؤولان مصری داشت.

طرفین در این دیدارها آخرین تحولات مساله فلسطین را بررسی کرده و بر سر ادامه گفتگو و مشورت ها در مرحله آتی توافق کردند.

در همین راستا، احزاب مصری در گفت وگوی تلفنی با الرساله نت ضمن استقبال از تقویت روابط کشورشان با جنبش حماس، ورود به مرحله تازه ای از روابط بین دو طرف و برقراری روابطی سالم و محکم که منجر به بهبود اوضاع سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی باریکه غزه شود، را بسیار حائز اهمیت خواندند.

حزب سوسیالیست عربی مصر بر ضرورت تقویت هرچه بیشتر روابط با حماس و برچیدن کامل اختلافات گذشته تاکید کرد.

وحید الاقصری رییس این حزب در گفت وگوی تلفنی با الرساله نت گفت که دیدارهای صورت گرفته میان مقامات مصری و هیات حماس بسیار حائز اهمیت است به ویژه اینکه این دیدارهای در شرایطی برگزار شده است که خطرات و تهدیدات زیادی پیش روی کشورهای عربی و مساله فلسطین قرار دارد و دشمنان سعی در اختلاف افکنی میان امت عربی دارند.

الاقصری خاطر نشان کرد که تنها دشمنان امت اسلام از اختلافات حماس و قاهره سود می برند و دیدارهای برگزار شده می تواند در نهایت منجر به برقراری وحدت میان کشورهای عربی و قدرت گرفتن هرچه بیشتر آنان شود.

وی تصریح کرد که مردم مصر هرگز با جنبش حماس بیگانه نبوده اند و اکنون این اطمینان وجود دارد و اختلافات با این جنبش کنار گذاشته شود و مصر و حماس وارد مرحله تازه ای از روابط شوند.

حزب ائتلاف سوسیالیست مردمی مصر نیز بر ضرورت آغاز مرحله ای تازه از روابط با حماس تاکید کرد و گفت که بهبود روابط با این جنبش موجب تقویت جایگاه منطقه ای مصر شده و از مساله فلسطین نیز در برابر چالش ها و تهدیدات پیش رو حمایت می کند.

عبدالغفار شکر در گفت وگو با الرساله نت تاکید کرد که بهبود و تقویت روابط میان حماس و قاهره منوط به عزم و اراده دو طرف است اما در اساس و در سایه اوضاع پرتنش حاکم بر منطقه نیاز و خواسته تمامی طرف ها می باشد.

شکر ابراز امیدواری کرد که مصر بار دیگر نظارت بر پیشبرد تمامی پرونده های معلق متعلق به فلسطین را از سر گیرد. وی همچنین از جنبش های حماس و فتح و دیگر گروه های فلسطینی خواست بر سر یک برنامه و سیاست مشترک به منظور حل مساله فلسطین به نتیجه و توافق برسند.

به نوشته مرکز اطلاع رسانی فلسطین، همچنین محمود فهمی کریم سفیر اسبق مصر در فلسطین نیز از این دیدارها استقبال کرد و گفت که حماس همیشه برای مصر مایه خیر و برکت بوده است.

کریم در گفت وگو با الرساله نت اظهار داشت که هیچ طرفی نمی تواند مصر را قانع کند که حماس دشمن این کشور است و هدف از این دیدارها نیز این بود که همه بدانند که حماس دوست مصر است و هر شایعه یا اتهامی در مورد این جنبش مطرح شده است، کاملا بی اساس و نادرست است.

وی ابراز امیدواری کرد که این دیدارها در نهایت منجر به تقویت روابط قاهره و حماس در عرصه های سیاسی و اقتصادی شود./847/ب103/د

ارسال نظرات