۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸
کد خبر: ۴۷۷۰۳۸
آیت الله علیدوست:

رسالت حوزه انقلابی پشتیبانی فکری و مبنا سازی برای تصمیمات حاکمیت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: در ارتباط با نظام بزرگترین رسالت حوزه انقلابی این است که بتواند پشتیبانی فکری و مبنا سازی برای تصمیمات حاکمیت داشته باشد.
آیت الله علیدوست

آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ارزیابی عملکرد حوزه در پشتیبانی فکری از نظام پرداخت و گفت: می توان از جهات گوناگونی به حوزه انقلابی نگاه کرد.

وی افزود: یکی از جهت ارتباطی که می تواند با دنیا داشته باشد، دوم از جهت ارتباط با نظام است و مورد سوم ارتباط با مردم در داخل کشور به شمار می رود، در واقع ارتباط حوزه انقلابی چندساحتی است.

آیت الله علیدوست با بیان این که حوزه انقلابی در ارتباط با دنیا باید به دنبال تأسیس یک تمدن اسلامی باشد، اظهار داشت: حوزه باید افق فکری خود را تا آنجا پیش ببرد و سند چشم انداز خود را بر این اساس تعریف کند، حوزه نباید فاقد سند چشم انداز باشد و در قامت یک تمدن جهانی باید رسالت خود را تعریف کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در ارتباط با نظام بزرگترین رسالت حوزه انقلابی این است که بتواند پشتیبانی فکری و مبنا سازی برای تصمیمات حاکمیت داشته باشد، اظهار داشت: معمولا افراد وقتی صحبت از حوزه انقلابی می شود فکر می کنند باید حوزه فقط اسلحه به دست بگیرد و مستقیم در جایی شرکت کند، بنده این مسأله را سلب ونفی نمی کنم.

وی ادامه داد: اما چیزی فراتر از این مسأله برای حوزه تعریف می شود، حوزه باید به گونه ای نظام را پشتیبانی فکری کند که نظام از حالت کجدار و مریض در قانون گذاری و روزمرگی بیرون بیاید، بنده احساس می کنم ما در قانونگذاری به حالت کجدار و مریض رفتار می کنیم.

آیت الله علیدوست با بیان این که حوزه در ارتباط با مردم باید نیازهای آنان را شناسایی و همراه با اقتضائات زمان و مکان برای مردم داخل کشور خورا تهیه کند، ابراز داشت: این الزاما ممکن است آنچه که قبلا تولید می شده نباشد، حوزه رسالت های متعددی دارد و متناسب با هر ساحت باید به وظیفه خود عمل کند.

وی عنوان کرد: درباره این که آیا حوزه توانسته به رسالت خود عمل کند ممکن است 3 جواب وجود داشته باشد، یک جواب این است که حوزه به مقدار توان خود عمل کرده و از 20 نمره موفق به کسب نمره کامل شده است، شاید بخشی از افراد به ویژه کسانی که عهده دار اداره حوزه بودند این نظر را تأیید کنند و جا بیندازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نظر دوم که نقطه مقابل نظر اول محسوب می شود این است که گفته شود حوزه به رسالت خود عمل نکرده و نمره زیر متوسط باید به حوزه داد، به نظر بنده هیچکدام از این نظرها عادلانه و منصفانه نیست.

وی اضافه کرد: این ما از آسیب ها چشم پوشی کنیم چون بخواهیم الزاما یک نمره عالی بدهیم درست نیست، همچنین نظر دوم بسیار نظر غیر منصفانه ای است و حکایت از یک نوع حجاب معاصرت و خودزنی می کند که الان متأسفانه رایج شده است.

آیت الله علیدوست با بیان این که باید به حوزه نمره خوب داد، گفت: البته نمی توان نمره عالی و 20 به حوزه داد، هیأت هایی باید منصفانه بررسی، ظرفیت ها را بزرگ و نقاط ضعف را شناسایی کنند؛ بدون تردید می توان قدم های خوبی برداشت آنچه هم که تا کنون برداشته شده نسبتا خوب بوده است./1323/302/ص

ارسال نظرات