۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۷۷۰۶۰
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

عذاب الهی ثمره عملکرد گنهکاران در دنیا است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: خدای متعال هیچ نیازی به تنبیه بشر ندارد و عذاب دنیا و آخرت که بشر به آن مبتلا می شود نتیجه عملکرد و تصمیم گیریهای خود او است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 146 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید «ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻤﺴﻚ ﺟﺴﺘﻨﺪ ﻭﻋﺒﺎﺩﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺧﺎﻟﺺ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ؛ ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺷﻰ ﺑﺰﺭﮒ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍد».

وی با توجه به آیات قبل سوره مورد بحث که به عذاب خیلی شدید منافقان اشاره می کند، افزود: در ادامه توبه را راه نجات از چنین عذابی معرفی می کند و از اینکه علاقه ای به عذاب کسی که اهل سپاس و ایمان است ندارد در ادامه سخن می گوید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: خدای متعال هیچوقت انسان را در بن بست قرار نمی دهد تا از گناه خود برنگردد، انسان حتی اگر بزرگترین گناهان را مرتکب شود ولی پشیمان شده و از صمیم قلب به سوی خدا برگردد هرگز پروردگار عالم دست رد به سینه او نمی زند.

وی ادامه داد: برخی از انسانها اگر کمترین خطایی در حق او بکنی اجازه عذرخواستن و حرف زدن نمی دهد، اما در برابر خدا هر اندازه دشمنی و طغیان کنی ولی پشیمان شده و برگردی، خدای متعال در عظیم رحمت و مغفرت خود را به روی تو نمی بندد.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه بر اساس حدیثی با وجود چنین رحمت و غفرانی از سوی خدای منان اگر فردی اهل دوزخ شود جای تعجب دارد، خاطرنشان کرد: مهربانی خدا حتی در دل والدین نسبت به فرزندان وجود ندارد و اگر آزار فرزندان از حد بگذرد از سوی والدین ترد می شود اما خدا همواره آماده پشیمانی و برگشت بنندگان خویش است.

وی عطای مقام و منزلت به افراد توبه کار از سوی خدا را نشانه رحمت و عنایت ویژه او به خلق عنوان و اضافه کرد: چنین رفتاری از انسانها بعید است که فرد خطاکار را هم مورد عفو قرار دهند و هم جایگاه ویژه به او داده و در مقام بلندی هم سطح مؤمنان به او مقام دهند و چنین رحمت بی حدی از سوی خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: افرادی که توبه می کنند به صرف توبه در کنار مومنان قرار می گیرند و با توجه به عملکرد آنان پس از توبه جایگاه اخروی آنان در نزد خدا مشخص می شود و حر مثالی است که پس از توبه به بزرگترین مرتبه معنوی رسید.

وی با بیان اینکه دین هم به معنی سبک زندگی و هم شرعیت است، افزود: در آیه فوق هر دو معنا در نظر گرفته شده است که فرد روش زندگی و اعتقادی خود را اصلاح کرده و متناسب با رضایت الهی زندگی کند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با اشاره به آیه 147 سوره نساء، ادامه داد: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید: «ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﭙﺎسگزار ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ؟ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳت».

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال هیچ نیازی به تنبیه بشر ندارد و عذاب دنیا و آخرت که بشر به آن مبتلا می شود، نتیجه عملکرد و تصمیم گیریهای خود او است، به طور مثال فردی که مواد مخدر مصرف می کند تحمل عذاب اعتیاد ثمره عمل او است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به دعاهایی که در نماز میت خوانده می شود، تصریح کرد: چون خدا نیازی به عذاب فرد ندارد، در این نماز هم برای میت طلب بخشش می شود تا از عذاب او کاسته شده و مورد رحمت الهی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خدای متعال برای رفع عصبانیت خود یا خنک شدن دل خود کسی را عذاب نمی کند، گفت: صفات خداوندی چون بشر نیست تا از سر عصبانیت عمل کند و عذابی که انسان تحمل می کند در سایه بی توجهی به آموزش های الهی و خطاهایی است که نتیجه ای جز ابتلا به عذاب نداشته است./936/202/ب2

ارسال نظرات